اطلاعات ماهواره‌ای به صورت رایگان در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد

به اشتراک گذاشته می‌شود

اطلاعات ماهواره‌ای به صورت رایگان در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در این خصوص گفت: «در راستای حمایت و توسعه زیست بوم کسب‌وکارهای حوزه فضایی هم‌زمان با توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور چند اقدام اساسی در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار گرفت. آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای، احداث مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای و ایجاد پلتفرم ارایه سرویس‌های ویژه به کسب و کارهای فضاپایه سه گام اصلی بود که در رسیدن به هدف ترسیم کردیم.»

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: «مطابق با اهدافی که برای حمایت از کسب وکارها متصور بودیم، آرشیو ۴۰ساله داده‌های ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار گرفت تا بتوانند با خلق ارزش افزوده به کسب و کار خود رونق بدهند. براری افزود: در همین راستا نیز توسعه ایستگاه‌های دریافت داده‌های ماهواره‌ای نیز آغاز شد. اکنون دریافت آنلاین از ۱۲ ماهواره در مرکز فضایی ماهدشت صورت می‌پذیرد و در آینده‌ای نزدیک نیز ایستگاه دریافت داده‌ها با دقت بالا احداث خواهد شد.»

به گفته براری مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای نیز به عنوان یک زیرساخت مهم در صنعت فضایی احداث شده است. رییس سازمان فضایی در این‌باره می‌گوید: «در این مرکز تمام داده‌های دریافتی بر اساس طبقه‌بندی‌های لازم آرشیو و عملیات پردازش روی داده‌ها با کمک زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری مهیا شده است.»

نقشه‌های تولیدی با سرعت بالا در این مرکز پردازش شده و به صورت گزارش‌های مدیریتی اطلاع‌رسانی خواهند شد. ضمنا این در این مرکز با ایجاد پلتفرم نرم‌افزاری به کسب و کارها و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی سرویس‌های ویژه‌ای ارائه و با دسترسی آنلاین این کسب‌وکارها به داده‌های ماهواره‌ای، بستر لازم برای فعالیت و توسعه آنها مهیا خواهد شد. براری در خصوص بازدیدی که مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای داشت، گفت: «مشاهدات ما نشان می‌دهد مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای مطابق با برنامه زمان‌بندی تعیین شده مراحل پایانی خود را طی می‌کند. زیرساخت‌های این مرکز نصب و راه‌اندازی شده‌اند و در ایام پیشرو عملیات نرم‌افزاری آن صورت خواهد گرفت.»

او اظهار داشت: «تمام تجهیزات این مرکز از تولیدات داخلی است که توسط شرکت‌های دانش بنیان ایران طراحی شده‌اند. استفاده از تجهیزات بومی گامی مهمی است که در راستای استفاده از توان و ظرفیت داخلی برداشته شده است. در این مسیر نیز توفیقات بسیار خوبی توسط این شرکت‌ها در زمینه توسعه مراکز داده بدست آمده است.»

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: «روز پنچ‌شنبه -۲۲اسفندماه- عملیات عمرانی توسعه ایستگاه‌های فضایی در مرکز ماهدشت نیز با استفاده از توان و تخصص بخش خصوصی آغاز شد و تلاش خواهیم کرد مطابق با زمان‌بندی مقرر این پروژه نیز به بهره‌برداری برسد. ضمن این که هفته گذشته عملیات عمرانی احداث مراکز فضایی سلماس و چناران با عقدقرارداد با بخش خصوصی آغاز شد.»

ارسال نظر