کارزار «اعتراض به اجباری شدن رمز پویا و درخواست تعلیق آن» راه افتاده است

رسانه کلیک - در پی مسائلی که پس از اجرایی شدن رمز دوم پویا ایجاد شده است، کارزار که یک پلتفرم جمع‌آوری امضا است کمپینی با عنوان «اعتراض به اجباری شدن رمز پویا و درخواست تعلیق آن» راه‌اندازی کرده است که در آن درخواست اختیاری شدن استفاده از رمز دوم پویا را دارد.

کارزار «اعتراض به اجباری شدن رمز پویا و درخواست تعلیق آن» راه افتاده است

با توجه به این موضوع بانک مرکزی طرح رمز‌ دوم پویا را به‌جای رمز‌ دوم ایستا اجرا کرد تا از آمار فیشینگ بکاهد اما شاهد رشد دو برابری فیشینگ را نسبت به سال گذشته داشته و با میزان کلاهبرداری ۶۰ درصدی، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

حال با همه‌گیر ‌شدن رمز دوم پویا، مسئولان نظام بانکی از کاهش احتمال سرقت از حساب‌های بانکی خشنود هستند، اما کاربران نظام بانکی یعنی مردم، از دردسرهای تراشیده ‌شده در این فرایند گلایه دارند و انجام تراکنش‌های اینترنتی خود را به سختی انجام می‌دهند.

این نامه، خطاب به عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشته است که در شرایط اقتصادی موجود که اکثر کسب‌وکارها به سختی به حیات خود ادامه می‌دهند، فعال‌سازی رمز دوم پویا به قیمت زیان جبران‌ناپذیر هزاران کسب‌وکار اینترنتی و نارضایتی اغلب کاربرانی تمام می‌شود و فرآیند پرداخت آنلاین را دشوارتر کرده است.

همچنین در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا دردسرهای مربوط به این موضوع باعث شده بسیاری از کاربران ناچار به مراجعه حضوری به بانک‌ها و خودپردازها برای فعال‌سازی این سرویس شوند:

ریاست محترم بانک مرکزی،
جناب آقای عبدالناصر همتی؛

وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات،
جناب آقای محمدجواد آذری جهرمی؛

همانطور که مستحضر هستید فعالسازی رمز پویا که مدتی است برای همه کاربران الزامی شده است، مشکلات فراوانی را برای اکثریت مردم و به خصوص کسب و کارهای اینترنتی به وجود آورده است. کارشناسان زیادی در این مدت نسبت به مشکلات جدی این پروژه چه از نظر ماهیت ایده آن و چه از نظر کیفیت اجرای آن هشدار داده‌اند. ایده‌ی فعالسازی اجباری رمز پویا در حالی اجرا شده است که بسیاری از فعالان حوزه پرداخت راهکارهای مناسب‌تری به عنوان جایگزین پیشنهاد دارند. از طرفی اجرای سریع و بسیار بی‌کیفیت آن به گونه‌ای بوده است که تمام متخصصان تجربه کاربری را انگشت بر دهان گذاشته است! در حالی که مدیران محصولات دیجیتال در فرآیندهای تجربه کاربری تلاش می‌کنند چند صدم درصد نرخ تبدیل را افزایش دهند، اجرای این پروژه باعث شده است بسیاری از استارتاپ‌ها تا ۵۰ درصد کاهش تراکنش‌های مالی داشته باشند. معافیت پرداخت‌های زیر صد هزار تومان نیز نقض غرضی بوده است که باعث شده کماکان امکان کلاهبرداری‌هایی نظیر فیشینگ همچنان باقی بمانند. ضمن آنکه مشکلات امنیتی جدیدی ایجاد شده است که از حوصله این نامه خارج است.

بدین ترتیب اگرچه آمار پرونده‌های کلاهبرداری در این زمینه کاهش داشته است، اما در شرایط اقتصادی موجود که اکثر کسب و کارها به سختی به حیات خود ادامه می‌دهند، این کار به قیمت زیان جبران‌ناپذیر هزاران کسب و کار اینترنتی و نارضایتی اغلب کاربرانی انجام می‌شود که با سخت شدن فرآیند پرداخت آنلاین، عطای آن را به لقایش می‌بخشند. همچنین در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا دردسرهای مربوط به این موضوع باعث شده بسیاری از کاربران ناچار به مراجعه حضوری به بانک‌ها و خودپردازها شوند.

ما امضاکنندگان این نامه از آن جنابان تقاضای جدی داریم:

۱. تا کسب و کارها و مردم بیشتر از این زیان نکرده‌اند، در اسرع وقت استفاده از رمز پویا را اختیاری نمایید.

۲. طی فراخوانی از طراحان تجربه کاربری، مدیران محصول، کارشناسان حوزه پرداخت و متخصصان امنیت دعوت نمایید تا طی یک پروسه کارشناسانه راهکارهای مناسب جلوگیری از مشکلات پرداخت مورد بررسی قرار گیرد.

پیشاپیش از پاسخگویی و پیگیری شما سپاسگزاریم.

برای شرکت در کارزار «اعتراض به اجباری شدن رمز پویا و درخواست تعلیق آن» و اظهار نظر در خصوص آن به این لینک مراجعه کنید!

ارسال نظر