افزوده شدن قابلیت نمایش لایه آلودگی هوا به نقشه و مسیریاب نشان

رسانه کلیک - قابلیت نمایش لایه آلودگی هوا از امروز ۱۷ آذر برای تمامی مناطق مختلف تمام کشور و با هدف کاهش ابتلا به کرونا در نقشه و مسیریاب نشان اضافه شد

افزوده شدن قابلیت نمایش لایه آلودگی هوا به نقشه و مسیریاب نشان

اپلیکیشن نقشه و مسیریاب نشان، از امروز (۱۷ آذر) شاخص آلودگی هوا در مناطق مختلف تمام کشور را روی نقشه به کاربران خود نمایش می‌دهد. این قابلیت، کاربران را توانمند می‌کند تا به شکل سریع‌تری از آلودگی هوای منطقه مورد نظر خود آگاه شوند. نقشه و مسیریاب نشان در ماه‌های اخیر و پس از شیوع کرونا قابلیت‌های مختلفی را در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ارائه کرده است. با توجه به تحقیقات جدید مبنی بر احتمال بالای شیوع بیشتر بیماری در مناطق آلوده، نشان لایه آلودگی هوا را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است.

با رشد تکنولوژی و فراگیرتر شدن موبایل‌های هوشمند، نقشه و مسیریاب‌ها در چند سال اخیر تبدیل به یکی از سرویس‌های ضروری کاربران در زمان رانندگی یا جابه‌جایی توسط وسایل نقلیه عمومی شده‌اند. نقشه و مسیریاب نشان نیز که در سال‌های اخیر تلاش کرده تا قابلیت‌های متنوعی را به کاربرانش عرضه کند، اکنون لایه آلودگی هوا را به اپلیکیشن خود اضافه کرده تا اطلاعات مورد نیاز کاربران به شکل ساده‌تری در اختیارشان قرار گیرد. اکنون به جای جستجو برای سایت نمایش دهنده‌ی اطلاعات مربوط به آلودگی هوا در مرورگر موبایل یا کامپیوتر، کاربران می‌توانند به سادگی نقشه و مسیریاب نشان را باز کرده و وضعیت آلودگی هوا در هر منطقه را بررسی کنند.

با شروع پاییز و زمستان و افزایش احتمال پدیده وارونگی دما، مانند هر سال می‌توان انتظار افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ را داشت. اتفاقی که در چند سال گذشته منجر به تعطیلی چند روزه‌ی مدارس، دانشگاه‌ها و حتی ادارات نیز شد. اپلیکیشن نشان در همین راستا اقدام به افزودن لایه آلودگی هوا کرده است تا کاربران این اپلیکیشن بتوانند با اطلاع کامل از وضعیت آلودگی هوا در مناطق مختلف شهرهای بزرگ‌‌، تردد‌های خود را برنامه‌ریزی کنند. این قابلیت هم اکنون در کل کشور در دسترس است و میزان آلودگی مناطق مختلف را در ۵ سطح مختلف نمایش می‌دهد.

افزوده شدن قابلیت نمایش لایه آلودگی هوا به نقشه و مسیریاب نشان «بهزاد کاظمی»، مدیر محصول این قابلیت در اپلیکیشن نشان در رابطه با اهمیت و تاثیر این ویژگی گفت: «با توجه به اینکه آلودگی هوا در فصول سرد تبدیل به یک اپیدمی شده است و همزمانی آن با وجود بیماری کرونا، این قابلیت به نشان افزوده شده است. لایه آلودگی هوا در اختیار بیش از ۵ میلیون کاربر این اپلیکیشن قرار گرفته تا بتوانند در تصمیم‌گیری‌های روزانه خود با اطلاعات کافی اقدام کنند و در صورت عدم ضرورت از مراجعه به مناطق آلوده پرهیز کنند. این قابلیت می‌تواند به افراد سالمند، خردسالان و افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند کمک کند تا از حضور در این مناطق پرهیز کنند و کمتر در معرض خطر قرار بگیرند.»

بر اساس تحقیقات جهانی، آلودگی هوا سالانه حدود ۴.۲ میلیون نفر را در سراسر جهان را به کام مرگ می‌کشاند. اما نکته بسیار مهم‌تر این است که تحقیقات جدیدی در رابطه با نحوه انتقال بیماری کرونا نشان می‌دهد که ذرات معلق در هوا می‌توانند حامل ویروس کرونا باشند، که این موضع عاملی موثر در افزایش شیوع کرونا است.

«مصطفی جلمبادانی» مدیر ارشد فنی نقشه و مسیریاب نشان نیز اعلام کرد که این قابلیت می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های افراد نقش موثری داشته باشد تا کمتر در معرض آلودگی و احتمال ابتلا به کرونا قرار گیرند. اگرچه نشان این داده‌ها را از شهرداری‌ها و منابع دیگر دریافت می‌کند اما مدیر فنی نشان اعلام کرد که اضافه کردن لایه آلودگی هوا به نشان کار ساده‌ای نبوده است. او در همین رابطه گفت: «دریافت اطلاعات از منابع مختلف، با شکل‌های مختلف و یکسان‌سازی آن‌ها یکی از چالش‌های نمایش شاخص‌های آلایندگی در نشان بوده است. بدین‌گونه که ما مجبوریم برای هر شهر اطلاعات آلودگی هوا را از منابع مختلفی دریافت کنیم که در بسیاری از موارد این اطلاعات با جزئیات متفاوتی ارائه می‌شود و به همین منظور مجبور به یکسان‌سازی این داده‌ها شدیم. از طرفی تغییرات غیرطبیعی داده‌ها از منبع را اصلاح و نویزهای این اطلاعات دریافتی را به حداقل رساندیم.»

مدیر ارشد فنی نقشه و مسیریاب نشان همچنین گفت که نمایش شاخص‌های آلایندگی هوا در مناطق مختلف تاکنون به این گستردگی و سهولت در اختیار همه نبوده و تیم نشان با ارائه این قابلیت امیدوار است بتواند سهمی در جلوگیری از شیوع کرونا داشته باشد.

ارسال نظر