امنیت سامانه واکسیناسیون تشدید شد

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشدید امنیت سامانه واکسیناسیون بعد از حمله‌ سایبری به سامانه سوخت کشور خبر داد.

امنیت سامانه واکسیناسیون تشدید شد

علی شریفی زارچی در یک گفت‌وگوی خبری با اعلام این خبر افزود: «در بحث واکسیناسیون، از ابتدا برای سامانه ثبت کارت واکسن و درخواست این کارت به طور مستمر با مرکز ماهر در ارتباط بودیم و نکاتی که از جانب این مرکز پیش از راه‌اندازی سامانه تذکر داده شد، مورد بررسی قرار گرفته و رفع شد.»

مرکز ماهر به عنوان CERT ملی ایران در سال ۸۷ ایجاد شد و در سطح ملی فعالیت گسترده‌ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات بر عهده دارد.

او تصریح کرد: «بر اساس واقعه روزهای اخیر در سامانه سوخت هم به طور مستمر با مرکز افتا، سازوکارها و سازمان‌های امنیتی دولتی و شرکت‌های خصوصی در ارتباط بودیم و پایش این مراکز مود توجه قرار گرفت. در این راستا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور صریحی مبنی بر بازنگری و ارتقای سطح امنیتی داد.»

شریفی زارچی ادامه داد: «پیرو این دستور، دستوری جهت ارتقای سطح امنیتی و کنترل سیستم‌های مربوطه خارج از تشریفات مناقصه داده و با ترک این تشریفات، به سرعت پایش‌های لازم انجام و حتی‌الامکان نقاط نفوذ کشف، شناسایی و جلوگیری شد.»

به گفته سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این سامانه به طور مستمر توسط مرکز ماهر ارزیابی و اتفاق سامانه سوخت نیز مجدداً سبب تشدید کنترل‌ها شد.

گفتنی است به دنبال حمله سایبری به زیرساخت‌های سوختی کشور که در روز سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال جاری رخ داد، عملیات سوخت‌رسانی سهمیه‌ای کشور چند روزی با اختلال مواجه شده بود. گروه سایبری گنجشک درنده مسئولین این حمله را بر عهده گرفت.

ارسال نظر