روش اندازه گیری امواج دکل موبایل | چطور از دکل‌های غیراستاندارد شکایت کنیم؟

افرادی که نسبت به میزان تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل و امواج الکترومغناطیس نگران هستند، می‌توانند با روش اندازه گیری امواج دکل موبایل در سامانه اندازه‌گیری شدت امواج الکترومغناطیس آشنا شده و اگر این میزان از استاندارد بیشتر باشد، اقدام به شکایت کنند.

روش اندازه گیری امواج دکل موبایل | چطور از دکل‌های غیراستاندارد شکایت کنیم؟

اندازه گیری امواج دکل موبایل چه اهمیتی دارد؟

رشد روزافزون کاربری سیستم‌های بی‌سیم و استفاده از امواج الکترومغناطیسی باعث گسترش رفاه و آسایش در زندگی امروز شده است. از سوی دیگر استفاده از وسایل و لوازم الکترونیکی در منازل، هنگام کار، اماکن عمومی و در نتیجه مواجهه با تشعشعات و پرتوهای رادیویی امری محرز و اجتناب‌ناپذیر است. عدم آگاهی از چگونگی استفاده از این امکانات و مواجه با آن‌ها، عدم آگاهی از میزان قرارگیری در معرض امواج رادیویی و عدم اطلاع از اثرات آن‌ها روی سلامتی انسان باعث نگرانی عمومی شده است.

به گزارش ایسنا توصیه ITU K.83 (توصیه‌نامه امواج الکترومغناطیسی) ما را در راستای اندازه‌گیری و پایش امواج رادیویی در هر زمان و هر مکان به منظور کاهش نگرانی‌های مردمی راهنمایی و هدایت می‌کند. با توجه به این توصیه‌نامه امواج الکترومغناطیسی و تأثیر آن بر اقشار مختلف جامعه باید تحت نظارت و کنترل رگولاتوری باشد. لذا میزان امواج رادیویی باید برای تمام افراد شفاف‌سازی شود.

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: دزدیده شدن باطری سایت‌های مخابراتی، دلیل قطع آنتن در زمان بی برقی!

اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند قانون حفاظت از تشعشعات و سلامت کاربران را رعایت کنند. برای اطمینان از سلامت عمومی و اطلاع‌رسانی به مردم، سازمان تنظیم مقررارت و ارتباطات رادیویی پروژه پایش امواج الکترومغناطیسی را آغاز و نتایج آن را به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار داده است. در حال حاضر شهر تهران با نصب ۷۰ و شهر شیراز با نصب ۱۸ ایستگاه ثابت اندازه‌گیری تشعشع تحت پوشش و رصد رگولاتوری است.

اهمیت پروژه پایش امواج الکترومغناطیسی

در سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به منظور پایش تشعشعات تجهیزات رادیویی مطابق حدود استاندارد ملی ایران به شماره ۸۵۶۷ و کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیریون‌ساز (ICNIRP) راه‌اندازی شده است، با انتخاب ناحیه مورد نظر، تاریخ شروع و خاتمه‌ بازه مورد نظر برای بررسی شدت میدان انتخاب شده و داده‌ها بر اساس بازه‌ی انتخابی فیلتر می‌شود. پس از آن مقادیر بیشینه، کمینه و متوسط اندازه‌گیری در بازه انتخابی برای ایستگاه مورد نظر نمایش داده می‌شود و همچنین امکان نمایش و عدم نمایش سطح استاندارد روی گراف خروجی با این ابزار وجود دارد.

طبق استانداردهای اعلام شده، حدود پرتوگیری امواج الکترومغناطیسی ۲۸ ولت بر متر است که در نمودار مربوط به هر ایستگاه، به صورت خط‌چین قرمز مشخص شده است. کاربران می‌توانند پس از مشاهده‌ میزان اندازه‌گیری شده، سطح استاندارد مصوب برای شدت میدان الکترومغناطیس بر اساس استاندارد ملی و ICNIRP که بین ۳۰۰ کیلوهرتز تا ۱۸ گیگاهرتز است را روی گراف مشاهده و از کمتر بودن این میزان نسبت به حد استاندارد اطمینان حاصل کنند. همچنین اگر میزان نمایش داده شده از استانداردی که مشخص شده بیشتر باشد، می‌توان در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات در این زمینه شکایت کرد.

ارسال نظر