بازدید از سایت پیام رسان معادل استفاده از آنها!

رسانه کلیک - روز گذشته «میلاد نوری» یکی از کارشناسان حوزه فناوری و اطلاعات با انتشار عکسی از جزییات مصرفی بسته های دیتای ایرانسل خبر داد.

بازدید از سایت پیام رسان معادل استفاده از آنها!

بنابر این عکس، بدون اینکه کاربران از پیام رسان داخلی استفاده کنند؛ حجمی از دیتای مصرفی کاربران ایرانسل به این مورد اختصاص داده شده است. «میلاد نوری» در صفحه رسمی توییتر و اینستاگرام خود با انتشار این عکس نوشت:

«طبق گزارش کاربران ایرانسل، افراد بدون اینکه پیام‌رسان داخلی نصب داشته باشند، در جزییات مصرف بسته آن‌ها ردیفی با عنوان حجم مصرف شده در پیام‌رسان داخلی درج شده است. به گفته برخی کاربران این مورد روی همراه اول هم وجود دارد.

لطفا شما هم در اپلیکیشن "ایرانسل من" و "همراه من" یا سایت آن‌ها را بررسی کنید و در صورتی که بدون اینکه از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنید، این مورد برای شما درج شده، اسکرین شات آن‌ را در زیر این توییت درج کنید:

https://twitter.com/MilaDnu/status/1147110900492619776

‌نتیجه پیگیری این مورد رو بهتون اطلاع می‌دم.»در ادامه این توییت، تعداد زیادی با ریتوییت کردن و اسکرین هایی که در رابطه با حجم مصرفی ایرانسل منتشر کردند، مهر تاییدی بر این خبر زدند. داستان تا جایی پیش رفت که وزیر ارتباطات، آذری جهرمی با انتشار توییتی عنوان کرد که پیگیر این موضوع از اپراتور ایرانسل است.

اما داستان زمانی جذاب شد که ایرانسل امروز با انتشار بانیه ای سعی کرد شفاف سازی های لازم را در این مورد انجام دهد.

متن بیانیه ایرنسل بدین شرح است:‌

«ایرانسل در راستای ارتقای خدمات خود و بهبود تجربه مشتری طی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه (۶ تا ۸ تیرماه ۱۳۹۸) درصدد بروزرسانی برخی سامانه‌های محاسبه تعرفه اینترنت بود.

با توجه به مصوبه ‌های کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر تفکیک تعرفه‌ اینترنت خارجی از اینترنت داخلی و پیام‌رسان‌های داخلی، اپراتورها موظفند ترافیک خارجی را با تعرفه عادی، ترافیک وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی را با تعرفه یک‌دوم و ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی را با تعرفه یک ‌سوم محاسبه کنند.

در بازه زمانی فوق، به دلیل پیچیدگی امکان تفکیک «حجم مصرف شده خارجی»، «حجم مصرف شده از محتوای داخلی» و «حجم مصرف شده در پیام‌رسان‌های داخلی»، ایرانسل تصمیم گرفت تا به منظور رعایت حقوق مشترکان، کمترین تعرفه در میان سه بخش ذکر شده که مربوط به «حجم مصرف شده در پیام‌رسان‌های داخلی» (معادل یک‌سوم تعرفه خارجی) است را برای تمامی مصارف اینترنت مشترکان به صورت یکسان لحاظ کند.

بر این اساس، در بازه زمانی مدنظر، تمامی اینترنت مصرفی مشترکان ایرانسل، با تعرفه یک سوم محاسبه شد.

بدیهی است، در این بازه زمانی تغییری در محاسبه تعرفه خدمات اینترنتی که به صورت رایگان به مشترکان ارائه می‌شد، صورت نگرفته و این خدمات همچنان به صورت رایگان ارائه شده است.

با توجه به شائبه‌های مطرح شده برای برخی از مشترکان، ایرانسل وظیفه خود دانست که با ارائه توضیحات فوق، به مشترکان خود اطمینان دهد که نه تنها متضرر نشده‌اند، بلکه از تخفیف تعرفه‌ای نیز برخوردار شده‌اند.

همچنین ایرانسل با توجه به نگرانی‌های آن دسته از مشترکانی که فارغ از این بازه زمانی، شاهد لحاظ شدن ترافیک در بخش پیام‌رسان‌های داخلی اپلیکیشن «ایرانسل من» بدون استفاده از این پیام‌رسان‌ها هستند، تصریح می‌کند:

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به صورت دوره‌ای، آی‌پی (IP) وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که پیام‌رسان داخلی محسوب شده و تعرفه‌ آن‌ها به صورت یک سوم محاسبه می‌شود را به اپراتورها ابلاغ می‌کند.

حجم ترافیک احتمالی مشاهده شده در بخش پیام‌رسان‌های داخلی اپلیکیشن ایرانسل من، به دلیل بازدید از وب‌سایت‌ها یا استفاده از اپلیکیشن‌های با IPهای فوق است.

بر این اساس نه تنها افزایش هزینه‌ای متوجه این دسته از مشترکان نیست؛ بلکه بخشی از مصرف اینترنت آن‌ها با تعرفه یک‌سوم محاسبه می‌شود.»

ایرانسل با این شفاف سازی حجم سوالات بی جوابی را به سوی خود نشانه رفته است! به قول معروف و خودمانی: خودزنی کرده است!

اپراتور ایرانسل حجم مصرفی خاصی را به تمام کاربران لحاظ کرده در حالی که خیلی ها از این اپلیکیشن ها استفاده ای نکرده اند و حتی به صورت نصب شده روی تلفن خود ندارد. ایرانسل تاکیدا نوشته است: «به دلیل بازدید از وب‌سایت‌ها یا استفاده از اپلیکیشن‌های با IPهای فوق!» یعنی اگر یک کاربر از سر کنجکاوی وارد سایتی که مهر اپلیکیشن داخلی بر آن نقش بسته شود، باید ترافیک جداگانه ای که معادل استفاده از این اپ هاست را پرداخت کند!

و نکته جالب تر اینجاست: کاربران زیادی هستند که حتی وارد این سایت ها نشده اند، اما به دلیل لحاظ کردن این مورد برای تمام کاربران مجبور به پرداخت این تعرفه شده اند! با توچه به این نکته که تعداد کاربران پیام رسان های ایرانی محدود است و افراد کنجکاو نیز محدودتر، لحاظ کردن این حجم از داده برای تمام مشترکین، یک جواب بیشتر ندارد: اجحاف در حق مشترکین!

ارسال نظر