برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هیچ مخالفتی نداریم

رسانه کلیک - دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: همزمان برای تلاش جهت کم کردن وابستگی به خارج، برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هیچ مخالفتی نداریم.

برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هیچ مخالفتی نداریم

مدتی قبل خبری منتشر شد درباره تشکیل کارگروه اینترنت ماهواره ای که بیش از هر چیزی محدود کردن فضای اینترنت و تاکید بر عدم استفاده از اینترنت ماهواره ای را به ذهن متبادر می کرد.

ابوالحسن فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای مجازی به ایرنا گفت: متاسفانه در انعکاس اخبار مربوط به تشکیل کارگروه اینترنت ماهواره ای بیشتر جنبه محدودسازی اینترنت مدنظر قرار داده شد در حالی که نگاه ما این بود که برای این تحول بزرگ که در دنیا اتفاق می افتد تمهیدات مناسبی پیش‌بینی کنیم.

فیروزآبادی تاکید کرد: ما موظف هستیم هم راستا با این تحول بزرگ در کشور، آماده سازی‌های مناسب را انجام دهیم. این آماده سازی هم در حوزه مقررات‌گذاری و هم در حوزه فنی است. در حوزه فنی ما در دو بعد در حال مطالعه هستیم.

یک بعد، شبکه ثابت است که این شبکه باید به مراتب سرویس‌های بهتری از منظومه های ماهواره ای به مردم کشور ارائه کند.

عقب ماندگی در اینترنت ثابت

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ما در حوزه اینترنت ثابت در کشور عقب افتادگی هایی داریم، افزود: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم شاخص‌های خدماتی شبکه ثابت را افزایش بدهیم.

همینطور نیز تمهیداتی در حوزه فضایی اندیشیده ایم تا بستری فراهم شود که شرکت های خصوصی با کمک بخش های دولتی به صورت مشارکت عمومی - خصوصی منظومه کوچک ماهواره ای ملی را راه اندازی کنند تا دراین حوزه وابستگی ۱۰۰ درصدی به کشورهای دیگر نداشته باشیم، ضمن این که مایل هستیم از این منظومه های ماهواره ای حتما در نقاط دور افتاده کشور استفاده کنیم.

همکاری با چین و روسیه

وی تصریح کرد: از طرف دیگر به فکر این هستیم تا با استفاده از قابلیت هایی که بخش فضایی کشور دارد، بخش دولتی و خصوصی در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره وارد حوزه ساخت ماهواره‌های «کیوب ست» که مخصوص ساخت منظومه های ماهواره ای است شویم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: در حال مذاکره هستیم تا اگر امکان داشته باشد از همکاری چین و روسیه در رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

این کشورها نیز پروژه‌هایی در این‌ باره دارند و طبق برنامه زمان‌بندی آنها نیز به صورت پایلوت منظومه ماهواره‌ای در مدار قرار خواهند داد و بتوانیم کار مشترکی در این حوزه داشته باشیم.

به دنبال ممنوعیت نیستیم

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: ما در کارگروه های مختلف مقرراتی، ‌حقوق بین الملل، توسعه حوزه فضایی و توسعه شبکه ثابت کشور را در دسترس بررسی داریم البته توسعه شبکه موبایل کشور نیز می‌تواند در زمینه جبران عقب ماندگی ما موثر باشد.

وی تاکید کرد:‌ تلاش ما بر این است که تا جایی که امکان دارد از منظومه‌های ماهواره‌ای بی نیاز باشیم، اما به هیچ وجه به دنبال ممنوعیت استفاده از این تحول بزرگ که در دنیای فناوری به وجود آمده نیستیم.

منبع:ایرنا

ارسال نظر