بررسی دوره‌ای وضعیت کیفیت اینترنت کشور و هشدار به اپراتورها بابت کیفیت

رسانه کلیک - مدیرکل نظارت بر خدمات ICT رگولاتوری از بررسی دوره‌ای وضعیت کیفیت اینترنت خبر داد و گفت: اگر اپراتوری از آستانه کیفیت در نظر گرفته شده عبور کرد، به آن تذکر می دهیم.

بررسی دوره‌ای وضعیت کیفیت اینترنت کشور و هشدار به اپراتورها بابت کیفیت

به نقل از خبرگزاری مهر، محمد امامی با اشاره به گزارشی که به تازگی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص بررسی دوره‌ای وضعیت کیفیت اینترنت در کشور منتشر شده است، اظهار داشت: رگولاتوری با توجه به نصب سامانه های نظارتی متعدد، عملکرد ارائه دهندگان خدمات اینترنت را به صورت لحظه ای و مداوم رصد می کند.

وی گفت: ارزیابی از وضعیت ارائه خدمات اینترنت با راه اندازی سیســتم های یکپارچه و کارآمد جهت کنترل کیفیت سرویس (QoS) و کیفیت تجربـه (QoE) براساس استانداردهای موجود، انجام شده است و گزارش کاملی از وضعیت اینترنت کشـور به تازگی روی سایت سازمان تنظیم مقررات در دسترس قرار گرفته است.

امامی ادامه داد: ارزیابی از وضعیت کیفیت اینترنت در کشور بر مبنای بررسی وضعیت فناوری های dsl ، tdlte ، FTTX ، ۲G ، ۳G و ۴G و نیز نحوه خدمت رسانی ۱۴ اپراتور ثابت و سیار انجام شده است.

وی گفت: رگولاتوری کیفیت مشترک نهایی را بر مبنای اینکه کیفیت سرویس و کیفیت تجربه کاربری مشترک چگونه است، مورد بررسی قرار داده است. به بیان ساده تر تاکیدمان روی این است که وقتی مشترک از خدمات اینترنتی در حوزه ثبت و سیار استفاده می کند چه کیفیتی را احساس می کند.

مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به شاخص هایی که در زمینه کیفیت خدمات اینترنت مدنظر قرار دارد، گفت: اینکه بسته اطلاعاتی از لحظه ارسال در شبکه تا زمان رسیدن به مقصد چه تفاوت زمانی را دارد، مدت زمان تاخیر و صحت ارتباطات میان مبدا و مقصد و نیز میانگین نرخ اتلاف بسته های اینترنت، از جمله این شاخص ها در پارامتر کیفیت سرویس (QoS) است. در همین حال سنجش کیفیت سرویس انتقال فایل برمبنای آپلود و دانلود، مدت زمان ارسال درخواست به سمت سرور و نحوه دسترسی به سرویس های تحت وب، در پارامتر کیفیــت تجربه (QoE) دیده شده است.

وی با بیان اینکه رگولاتوری این شاخص ها را تبدیل به عدد کرده تا مشخص شود کاربری که از اینترنت استفاده می کند چه کیفیتی دریافت می کند، ادامه داد: در این ارزیابی شاخص های شبکه از دید خود شبکه و نیز از دید مشترک، مورد بررسی قرار گرفته است.

امامی افزود: این آمار براساس اطلاعات ۶۷۰۰ سنجه که در مناطق مختلف در شبکه اپراتورها، مخابرات و زیرساخت نصب شده، به دست آمده است. از این رو کاربران می توانند جزئیات کاملی از نحوه عملکرد اینترنت اپراتورها را دریافت کرده و اپراتورهای مختلف را در استان های مختلف از لحاظ تکنولوژی های ثابت و سیار در ارائه خدمات دیتا، با یکدیگر مقایسه کنند.

مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در این گزارش که مربوط به ۶ ماهه اول سال ۹۹ است و برمبنای استانداردهای ITU به دست آمده، میانگین کشوری با هر کدام از اپراتورها قابل مقایسه است. به این معنی که مشخص شده کدام یک از اپراتورها از میانگین کشوری بالاتر بوده و وضعیت نامناسبی داشته اند و کدام اپراتورها در کدام منطقه، دارای وضعیت مناسب‌تری هستند.

وی در پاسخ به این سوال که هر یک از اپراتورها در کدام مناطق با مشکل کیفیت مواجه هستند، گفت: در این گزارش، اطلاعات کامل استانی همه اپراتورها برمبنای پارامترهای مدنظر و به ازای تکنولوژی های متفاوت دیده می شود. برای مثال در تصویر زیر در بررسی شاخص Jitter که مربوط به زمان تاخیر ارسال بسته اینترنت در شبکه است، هرچه عقربه به سمت پایین تر باشد و به صفر نزدیک شود، نشان دهنده کیفیت بهتر تکنولوژی خواهد بود.

وی گفت: ما در رگولاتوری برای بهبود شاخص ها، عملکرد اپراتورها را به صورت دوره ای چک می کنیم و آستانه کیفیت را طوری درنظر گرفته ایم که اگر اپراتوری از این آستانه کیفی عبور کرد به آن تذکر می دهیم؛ در این راستا معمولا سامانه سنجش اپراتورها هم این اطلاعات را تایید کرده و مشکل را رفع می کند.

امامی افزود: نکته مهم این است که سنجش کیفیت در این گزارش براساس سرویس نقطه پایانی مشترک (end to end) محاسبه شده است. به این معنی که محاسبات برمبنای کل مسیر پهنای باند بوده و فقط در محدوده کشور نیست. چرا که ممکن است اینترنت کاربر با سرعت و کیفیت خوب به لب مرز برسد اما از آنجا به بعد با مشکل کیفیت مواجه شود. به همین دلیل در این ارزیابی، کل مسیر را درنظر می گیریم. بنابراین چیزی که به عنوان استاندارد و ملاک مقایسه منطقی به نظر می رسد، این است که اپراتورها از میانگین کشوری پایین تر یا بالاتر هستند.

امامی در پاسخ به این سوال که با توجه به این محاسبات، در مجموع کیفیت اینترنت سیار و ثابت را چگونه ارزیابی می کنید، خاطرنشان کرد: اگر تحریم وجود نداشت و برای مثال در کشور، CDN یک سایت پربازدید را داشتیم، تمامی شاخص های ما بهبود پیدا می کرد. چرا که برای مثال به جای اینکه یک سرویسی را از کشوری مانند فرانسه بیاوریم، آن را در تهران دریافت می کردیم. به همین دلیل نمی شود گفت که شرایط ما چگونه است. شرایط ما با کشورهای دیگر تفاوت دارد و فقط می‌توان کیفیت اینترنت ارائه شده را با میانگین کشوری مقایسه کرد.

ارسال نظر