برنامه‌های فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس برای ارتقا پارک‌های علم و فناوری

رسانه کلیک - نشستی در فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس با حضور معاون وزیر علوم و روسای پارک های علم و فناوری برای بررسی برنامه‌های مجلس برای ارتقا پارک‌های علم و فناوری برگزار شد.

برنامه‌های فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس برای ارتقا پارک‌های علم و فناوری
به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی با حضور کشمیری مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تقیقات و فناوری و تعدادی از روسای پارک های علم و فناوری به منظور بررسی و رفع مشکلات آنها برگزار شد.
تنها دو پارک علم و فناوری پردیس و اصفهان دارای زیرساخت‌های لازم هستند
در ابتدای این نشست؛ مهدی کشمیری مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تقیقات و فناوری در ارائه گزارش از وضعیت پارک علم و فناوری و برنامه هایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارتقای آنها دارد، گفت: موقعیت جغرافیایی و امکانات لازم در مورد اراضی پارک های علم و فناوری از اهمیت بسزایی برخوردار است. ضمن اینکه حل مشکلات دانشگاه ها توسط وزارت علوم، تعامل دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری، هم افزایی و همجواری انواع شرکت ها و واحدهای فناور، ایجاد فضای بازنوآوری و داشتن مرکز رشد برای جوانه زدن شرکت های نوپا و استارت آپ‌ها از جمله برنامه هایی است که این وزارتخانه جهت ارتقای پارک های علم و فناوری در دستور کار دارد.
وی ضمن تشریح مدل کلی توسعه محتوای کالبدی یک پارک علم و فناوری، با اشاره به مشکل زیرساختی که این پارک ها در روند فعالیت خود با آن مواجهند، تاکید کرد که تنها دو پارک پردیس و اصفهان دارای زیرساخت های لازم هستند.
کشمیری یادآور شد: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه ای به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواسته است تا امسال برای تامین زیرساخت های 15 پارک علم و فناوری، اعتبارات لازم پیش بینی شود.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی درخواستی از نمایندگان مجلس تصریح کرد: مشارکت پارک و استفاده از مشاوره آنها در مباحث دانش بنیان، اشتغال و واگذاری کارگزاری بخشی از بودجه های اشتغال استانی ، توجه به نکات مورد نظر پارک ها در تبصره های قانون بودجه، اجرای طرح توسعه زیرساخت پارک های علم و فناوری به عنوان مهمترین اولویت، سند اعیانی و حقوقی کردن سرمایه گذاری شرکت ها که از موارد حیاتی است، تامین منابع و امکانات جهت تامین زیرساخت این پارک ها و مراقبت از امتیارات ویژه پیش بینی شده برای این پارک ها و شرکت های دانش بنیان از جمله مواردی است که عملیاتی کردن آنها نیازمند حمایت مجلس است.
در ادامه این نشست روسای پارک های علم و فناوری مازندران، قزوین و خراسان به ارائه پیشنهاداتی پرداختند.
ایجاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارتخانه‌های بهداشت و علوم جهت آموزش مدیران
علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران و مجمع عمومی پارک‌های علم و فناوری گفت: این مجمع که یک سال و نیم پیش تاسیس شده و در حال گسترش آن هستیم، غیردولتی بوده و عملکردی فراجناحی دارد. ضمن اینکه ما تفاهم نامه ای با وزارتخانه های بهداشت و علوم ایجاد کردیم که در آن بر ضرورت آموزش مدیران این بخش تاکید شده است.
وی در ادامه از برخورداری این مجمع از مجله زیست بوم و نشریه تخصصی نو به عنوان مهمترین اقدامات این مجموعه در جهت اطلاع رسانی در حوزه پارک های علم و فناوری یاد کرد، ضمن اینکه از برگزاری کنفرانس انقلاب صنعتی چهارم در اسفندماه خبر داد.
رئیس پارک علم و فناوری مازندران در پایان خواستار اعمال معافیت های مالیاتی برای پارک های علم و فناوری شد.
70 درصد بودجه پارک‌های علم و فناوری برای حمایت از فناوری هزینه می‌شود
فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس
در ادامه مصطفی مافی رئیس پارک علم و فناوری قزوین افزود: سال 98 کل بودجه ای که برای پارک های علم و فناوری تعیین شد، 4 هزار میلیارد بود و این در حالی است که این پارک ها 400 هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشتند که بیانگر ارزش فناوری است. ضمن اینکه 70 درصد بودجه پارک ها برای حمایت از فناوری هزینه می شود.
وی در پایان از نمایندگان مجلس خواست تا از آنها در جهت استفاده از بودجه های اشتغال استانی حمایت کنند.
دهنوی در این بخش به تعریف کارگروه استانی در احکام توسعه اشاره کرد که در آن بر ضرورت همکاری با پارک های علم و فناوری تاکید شده است.
تجهیز آزمایشگاه‌ها توسط پارک علم و فناوری خراسان
رضا قنبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز با اشاره به اینکه این پارک با وجود فضای کار اشتراکی به ویژه برای گیاهان دارویی می‌تواند نقش موثری در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته باشد، افزود: کار جالبی که ما انجام دادیم رفع موانع خرید تضمینی گندم با کمک صندوق نوآوری بود، ضمن اینکه شرکت‌های بزرگی داریم که آزمایشگاه‌ها را تجهیز کرده و در حوزه اکوسیستم خدمات ارائه می‌دهند.
وی با بیان اینکه علم و فناوری باید در حوزه اقتصادی نیز فعال شده و توسعه یابد، یادآور شد: هم اکنون باید برنامه های کلیدی در حوزه اشتغال، محیط زیست و آلودگی هوا از طریق شرکت های دانش بنیان ارائه شود، ضمن اینکه برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در جهت ارتقای پارک های علم و فناوری به 400 هزار واحد، لازم است کارگروهی تشکیل دهیم.
محصولات پارک‌های علم و فناوری را می‌توان به ثروت عمومی تبدیل کرد
در ادامه اقبال شاکری با بیان اینکه نقش پارک‌های علم و فناوری در هر حوزه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که این موضوع مهم و کلیدی است که تاکنون مغفول مانده است، بر ضرورت بازاریابی برای شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: تبدیل فناوری به ثروت توسط این پارک ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ضمن اینکه باید شرایطی فراهم شود که بتوانند با همتایان سنتی خود رقابت کنند. از سوی دیگر باید شرایط حضور آنها در مناقصات نیز فراهم شود.
شاکری با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین برای تسهیل روند فعالیت پارک های علم و فناوری و تبدیل محصولات آنها به ثروت عمومی اظهار کرد: مشکل اراضی این پارک ها از طریق تعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی حل شدنی است، چرا که این دانشگاه از زمینه های گسترده ای برخوردار است که می تواند آن را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد.
ضرورت برگزاری نشست بین مجلس و وزارت علوم جهت تعیین اولویت‌ها برای تدوین پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه
در ادامه فاطمه محمدبیگی با اشاره به اهمیت فعالیت پارک‌های علم و فناوری جهت تامین تجهیزات لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا یادآور شد: در پیک اول شیوع بیماری کرونا، متوجه کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده جهت کنترل بیماری کرونا شدم، بنابراین از پارک علم و فناوری قزوین خواستم نیاز این بخش را تامین کنند و آنها نیز ظرف مدت 5 روز تعداد زیادی ماسک و مواد ضدعفونی کننده تولید کرده و با قیمت دولتی عرضه کردند و از این طریق زنجیره صنعت و پارک علم و فناوری در جهت رفع مشکلات این بخش شکل گرفت که جای قدردانی دارد.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم افزود: هم‌اکنون قزوین آماده صادرات محصولات این بخش به دیگر کشورهاست، ضمن اینکه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این بخش هزار برابر سودآوری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: ما باید دولت را موظف کنیم تا بخشی از محصولات دانش بنیان را خریداری کند، همچنین لازم است نشست مشترکی بین مجلس و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تعیین اولویت‌ها در حوزه اشتغال، محیط زیست و امنیت غذایی برای تدوین پیش نویس برنامه هفتم توسعه برگزار شود.
محمدبیگی تاکید کرد: کرونا حداقل 3 سال کشور را تحت تاثیرقرار داده و تبعاتش 20 سال به طول خواهد انجامید، بنابراین لازم است در حوزه آموزش شبکه ناکارآمد شاد را اصلاح کنیم، ضمن اینکه کرونا فرصت مناسبی برای جهش تولید ایجاد کرد.
وی افزود: ما باید در حوزه مدیریت بحران نیز یک بند از قانون را به بحران ها بیولوژیک و طبیعی اختصاص دهیم و به شرکت های دانش بنیان اختیار قانونی دهیم تا برای فعالیت در این بخش از بخشی از بودجه بحران بهره مند شوند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: ایران در حوزه مالکیت معنوی کشوری است که از جایگاه ویژه ای در حوزه های علمی، هنری و دینی برخوردار است، بنابراین می طلبد که شرکت های دانش بنیان برنامه های آینده پژوهی در حوزه علوم انسانی، دینی، فرهنگی و جمعیت داشته باشند تا ما شاهد رشد علوم سلامت محور و انسانی باشیم.
محمدبیگی افزود: فرهنگ کار و تلاش و توجه به حوزه فناوری از جمله مواردی است که باید در بین نسل جوان نهادینه شود که تحقق این امر مستلزم ایجاد اپلیکیشن است که در این زمینه به جوانان آموزش دهد. همچنین باید بودجه ای برای این بخش در نظر گرفته شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان تاکید کرد که شرکت های دانش بنیان باید مجوز صادرات محصولات خود را حداقل به 25 کشور اطراف داشته باشند.
شهرک‌های صنعتی می‌توانند الگویی برای فعالسازی پارک‌های علم و فناوری در حوزه اقتصاد قرار گیرند
در ادامه مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم با تاکید بر ضرورت توجه به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری افزود: ما می‌توانیم شهرک‌های صنعتی را به عنوان مدلی برای فعالسازی پارک‌های علم و فناوری در حوزه اقتصاد الگو قرار دهیم.
آمادگی مجلس برای حمایت از پارک های علم و فناوری جهت توسعه بازارشان
در ادامه سیدمحسن دهنوی با اشاره به مصوبات این نشست یادآور شد: ما مدل استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ارتقای پارک های علم و فناوری پیشنهاد می دهیم، چرا که ظرفیت بخش دولتی محدود است. هچنین این پارک ها می توانند مدل شهرک های صنعتی را اجرا کنند و در اینجا اگر نیاز به تصویب قانون باشد از آنها حمایت می کنم، از سوی دیگر برای تامین اراضی باید این پارک ها در اراضی ملی تملک کنند و اجازه واگذاری داشته باشند.
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان در مجلس یازدهم در گلایه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: این وزارتخانه پارک های علم و فناوری را در چاه ویل به نام حقوق و وجوه پژوهشی گم کرده است و تنها 1 درصد از بودجه این بخش را به این پارک ها اختصاص می دهد، بنابراین پیشنهاد می کنیم که صندوق نوآوری و شکوفایی صندوق های استانی مجزایی را ایجاد کند که نقش نهادهای تامین مالی آنها را داشته باشد و این موضوع را تا پایان سال محقق کند تا بتوانیم با افزایش سرمایه ای که در صندوق نوآوری می‌دهیم و در فصل بودجه نیز بر آن پافشاری خواهیم کرد، بخشی از سرمایه آن را در اختیار صندوق این پارک ها قرار دهیم.
وی در ادامه از آمادگی مجلس برای حمایت از پارک های علم و فناوری جهت توسعه بازارشان خبر داد و افزود: روسای پارک ها باید پیشنهادات خود در خصوص تامین زیرساخت ها و تامین اراضی برای فعالیت این پارک ها را ارائه دهند. همچنین انجمن عمومی پارک های علم و فناوری باید پیگیر حقوق صنفی آنها باشد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه این پارک ها دو هفته فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به مجلس ارائه دهند، از آنها خواست تا مشکلات خود را به مجلس منعکس کرده تا نمایندگان بتوانند از بُعد نظارتی جهت رفع آنها ورود کنند.
ارسال نظر