بودجه ۱۴۰۰ حوزه‌های پژوهشی و اعتبارات تخصیص یافته ناکافی است

رسانه کلیک - دکتر فرید نجفی در مراسم آنلاین جشنواره ابوریحان بیرونی به سایه‌ها و نقاط روشن حوزه‌های پژوهشی کشور اشاره کرد و از بودجه ۱۴۰۰ حوزه‌های پژوهشی گلایه‌ کرد.

بودجه ۱۴۰۰ حوزه‌های پژوهشی و اعتبارات تخصیص یافته ناکافی است

دکتر فرید نجفی، سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در مراسم آنلاین جشنواره ابوریحان بیرونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اوضاع پژوهشی کشور گفت: اگر در مقیاس ملی نگاهی به موضوع به پژوهش و نوآوری داشته باشیم هم سایه‌ها و هم روشنی‌های را می‌بینیم.

نجفی به روند رشد ایران در این حوزه اشاره کرد و گفت: جایگاه ایران در حالا بهبود است و خوشبختانه توانسته‌ایم در سال 2020 به جایگاه ۱۳ در بین ۲۵ کشور دنیا در تولید علم و رشد تولید علم با توجه به GDP برسیم و علاوه بر معضلاتی که پیش روی ماست اما بیشترین رشد را از نظر جایگاه در همین سال ۲۰۲۰ به‌دست اورده ایم.

نجفی با اشاره به وجود نقاط تاریک در کنار نقاط روشن در حوزه پژوهش گفت: رشد جایگاه ایران در دنیا از قسمت‌های روشن این حوزه است اما قسمت‌های سایه و شاید تاریک هم وجود دارد. تعدد جایگاه‌ها و بخش‌های مختلفی که به تولید علم می‌پردازند اما تبدیل به شبکه نشده‌اند و به تولیدات هدفمند نمی‌پردازند یکی از وجوه تاریک این حوزه است. حتی هنوز هم میان شبکه‌های تحقیقاتی و انجمن‌های علمی ارتباط منسجمی به چشم نمی‌خورد و اگر این ارتباط شکل بگیرد برونداد مناسبی خواهد داشت.

او به بودجه ۱۴۰۰ حوزه‌های پژوهشی اشاره کرد و افزود: ضمن اینکه مراکز متعدد تصمیم گیری در حوزه پژوهش وجود دارد اما متاسفانه وضعیت بودجه سال ۱۴۰۰ برای پژوهش از نقاط تاریک باین حوزه به حساب می‌آید. در بخش تخصیص اعتبارات نیز وضعیت بودجه‌ای بدتری داریم.

نجفی در ادامه سخنان خود گفت: موضوع اخلاق در پژوهش یکی از نکات مورد تاکید در دانشگاه حکمت بنیان است که باید به آن توجه کرد. دانشجو نباید به عنوان مالمیک معنوی استاد نباید تمام کارهایش در اختیار استاد قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کارآیی شبکه‌های تحقیقاتی چندان بالا نیست ما از تحقیقات در دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی توقع تحقیقات عمیق و مرزهای دانش داریم. او سپس به موضوع مهاجرت پژوهشگران برتر اشاره کرد و گفت: تقویت انگیزه پژوهشگران جوان خیلی مهم است و در این شرایط که کشور در شرایط تحریم است ما نباید سکوی ارسال بهترین و خلاق‌ترین پژوهشگران جوان به کشورهای دیگر باشیم و باید به طور جدی به این مسئله توجه کنیم.

وی در همین رابطه افزود: روابط بین المللی ما کمرنگ است و در شرایط تحریم هستیم و خیلی از مقالات به خاطر تحریم چاپ نمی‌شود و با وجود این مشکلات در عین حال از تمام امکانات کشور هم استفاده نمی‌کنیم. به طور نمونه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند با آزمایشگاه‌های وزارت علوم همکاری مشترک داشته باشند.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نبود شفافیت در زمینه مالکیت داده‌ها و رد شدن مقالات به عنوان رعایت نکردن اخلاق پژوهشی را از سایه‌های پژوهش برشمرد.

وی با اشاره به رتبه پایین فناوری ایران در مقایسه با رتبه پژوهشی گفت: رتبه ۶۷ ام در دنیا به خاطر روابط تجاری است که در کشور ما حاکم است. یک دانش بنیان جوان باید از دالان‌های پر پیچ و خم بوروکراسی رد شود تا بتواند محصول خود را به ثمر برسد.

نجفی گفت: بر اساس گزارش «وایپو» رتبه ابداعات و اختراعات ایران به عنوان یکی از شاخص‌های نوآوری رتبه خوبی است و بر اساس گزارش این نهاد ایران در منطقه جنوب آسیا بعد از هندوستان یکی از استعدادهای مهم منطقه است.

وی اضافه کرد: اکنون کشور آمریکا از چین در ثبت پتنت اپلیکیشن‌ها عقب افتاده است. ضمن اینکه تکنولوژی‌های مرتبط با پزشکی اهمیت بسیاری دارد و نیاز است دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتباط با صنعت را تقویت کنیم.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: باید فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه حاکم باشد در پژوهش و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی بر دانشجویان و انتخاب اعضای هیات علمی که نبض فناوری در آنها می‌زند، تمرکز کنیم.

وی افزود: در گزارش وایپو آمده است که یکی از مهمترین ارزیابی‌های دانشگاه‌های آمریکا تجاری سازی فناوری است و ما باید به این سمت حرکت کنیم چرا که می‌بینیم که یک شرکت دانش بنیان که خلق ثروت می‌کند به اندازه یک کشور درآمد دارد.

نجفی اظهار داشت: در حیطه فناوری کارهای بسیار خوبی انجام شده است اما باید به کاروان علم و فناوری دنیا بپیوندیم و ارتباط با دنیا بسیار مهم است.

وی افزود: همیشه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را به عنوان یک دانشگاه پیشرو می‌شناسیم که توانسته با خلاقیت و نوآوری نتایج خوبی را در پژوهش بدست آورد.

ارسال نظر