بودجه ۱۴۰۰ وزارت ارتباطات و اعتبار 9 هزار میلیاردی برای خرید تبلت دانش‌آموزی

رسانه کلیک - آذری جهرمی از بودجه ۱۴۰۰ وزارت ارتباطات در سال آینده که بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است خبر داد و گفت: برای خرید تبلت موردنیاز دانش آموزانی که تبلت ندارند، اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان نیاز است.

بودجه ۱۴۰۰ وزارت ارتباطات و اعتبار 9 هزار میلیاردی برای خرید تبلت دانش‌آموزی
به گزارش خبرگزاری خانه ملت متعلق به مجلس شورای اسلامی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن، بودجه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال آینده بررسی و گزارش کاملی از وضعیت بودجه و رویکردهای ما در این حوزه تشریح و به سوالات نمایندگان نیز پاسخ داده شد.
جهرمی افزود: از سال ۹۲ که دولت توسعه شبکه ملی ارتباطات را در دستورکار خود قرار داد، ۷۳ درصد اعتبارات به بخش زیرساخت وزارت ارتباطات می‌رسید اما در بودجه ۱۴۰۰ سهم زیرساخت به سی درصد کاهش یافت. از سوی دیگر سهم بخش کاربردهای شبکه ملی ارتباطات در بودجه سال 92 و 93 صفر درصد بود که بودجه این حوزه در سال آینده به ۲۶ درصد رسیده است و می توان گفت که در حوزه کاربردی و بخش فضایی ۶ درصد رشد اعتباری داشته‌ایم.
عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه توسعه صنعت فضایی یکی از حوزه‌های مورد توجه است، اضافه کرد: رشد بودجه شبکه ملی ارتباطات ۵۷ درصد کل اعتبارات سال 1400 را در اختیار دارد. سرفصل دولت الکترونیک و توسعه ارتباطات در مناطق محروم ذیر ۵۷ درصد قرار دارد، ما از سازمان برنامه و دولت بودجه ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی را برای سال آینده درخواست کردیم که دولت با سه هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان آن موافقت کرد.
وی درباره ارائه اینترنت رایگان در شب یلدا، ادامه داد: ما این مسئله را در کارگروه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ستاد ملی کرونا مطرح شد و با توجه به اینکه اعتبارات لازم برای پرداخت به اپراتورها به‌ منظور رایگان کردن اینترنت در شب یلدا فراهم نشد، به این جمع‌بندی رسیدیم که بخش خدمات سرگرمی‌ تلویزیون‌های اینترنتی در این شب رایگان شود. البته در حال رایزنی و صحبت با اپراتورها هستیم تا بتوانیم تمهیدات لازم برای ارائه بسته های ویژه اخذ شود.
آذری جهرمی با اشاره به ضرورت گسترش شبکه آموزشی با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه مناطق دوردست به اینترنت دسترسی ندارد، تصریح کرد: ۴۰ هزار روستا از ارتباطات اینترنتی بهره‌مند شده اند و اکنون ۵ هزار روستا از این امکان بی‌بهره‌اند. ما برنامه داریم تا پایان سال این روستاها نیز از امکانات اینترنت بهره مند شوند.
عضو کابینه دوازدهم تصریح کرد: برخی دانش‌آموزان نیز تبلت در اختیار ندارند که اعتباری بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان برای خرید تبلیت موردنیاز آنها نیاز است یعنی طبق محاسبات ما ۳ برابر اعتبار کل بودجه وزارت ارتباطات لازم است تا این مشکل برطرف شود و ما طبیعتاً توانایی تامین چنین مبلغی را نداریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داده‌ایم که ۲ میلیون تبلت برای دانش آموزان فراهم شود و بخشی از آن از منابع تخصیص یافته به کرونا و بخشی از محل صرفه جویی های وزارت آموزش و پرورش تامین شود، چرا که مدارس تعطیل هستند و بسیاری از هزینه های جاری پرداخت نمی شود؛ همچنین پیشنهاد داده شده که در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.
ارسال نظر