نگاهی به تاریخچه و چشم انداز همراه اول به بهانه سالروز تاسیس

رسانه کلیک - 19 تیر سالروز شکل‌گیری برند همراه اول است. در این مطلب نگاهی به تاریخچه این اپراتور همراه و همچنین چشم انداز آن خواهیم داشت.

نگاهی به تاریخچه و چشم انداز همراه اول به بهانه سالروز تاسیس

همراه اول نام آشنایی بوده که چندین سال به عنوان یکی از برترین اپراتورهای همراه در خاورمیانه ، در کشورمان فعالیت دارد. امروز، 19 تیر ماه سالروز برند همراه اول است و در همین راستا تصمیم گرفتیم در مقاله ای به بیان تاریخچه و همچنین بررسی چشم انداز آن بپردازیم.

همراه اول چگونه شکل گرفت؟

سیم کارت همراه اول در زمان عرضه اولیه به بازار، دارای برند و لوگوی مشخص و اختصاصی نبود و در همین راستا، مردم اسامی مختلفی برای آن مانند سیم کارت دولتی و یا سیم کارت 912 را انتخاب کرده بودند. در آن زمان ایرانسل به عنوان رقیب این اپراتور همراه، دارای برند و لوگوی اختصاصی بود. این موضوع باعث شد تا همراه اول دست بکار شده و به دنبال تاسیس برند اختصاصی خود باشد.

در ابتدا این اپراتور به دنبال استفاده از نام شبکه اول برای سیم کارت های خود بود که به علت شباهت آن با نام شبکه اول تلویزیون، این نام انتخاب نشد. این اپراتور همراه تصمیم گرفت برای انتخاب نام برند خود، از تمام مردم کمک بگیرد و در همین راستا، یک مسابقه بزرگ پیامکی را در سال 85 برگزار کرد. این مسابقه با استقبال گسترده ای روبه‌رو شد و 70 هزار نفر در آن شرکت کردند.

بیشتر پیشنهادها دارای دو واژه «همراه» و «اول» بود و نزدیک به 10 نفر نیز برند همراه اول را پیشنهاد کرده بودند. در نهایت این نام برای برند این اپراتور همراه انتخاب شد.

نگاهی به لوگوی همراه اول

همانطور که در بالا اشاره شد، این اپراتور همراه علاوه بر برند اختصاصی خود، به دنبال لوگو نیز بود. در همان ابتدا تصمیم بر این گرفته شد که از دو رنگ فیروزه ای و نارنجی برای لوگوی همراه اول استفاده شود. وظیفه طراحی لوگو بر عهده یکی از اعضای سرشناس انجمن گرافیک ایران گذاشته شد که وی پس از مدتی، 5 تا 6 طرح را در اختیار مدیران شرکت قرار داد. در نهایت از میان طرح ها، لوگوی کنونی یک شامل دو حلقه افقی و عمودی است، انتخاب شد. در ابتدا رنگ نارنجی لوگو بیشتر متمایل به زرد بود که پس از مدتی به نارنجی پررنگ تغییر کرد.

در ابتدا به علت شباهت این لوگو با لوگوی الجوال ایراداتی به همراه اول وارد شد و برخی آن را یک لوگوی کپی شده می دانستند. در دنیای تجارت لوگوها شباهت زیادی به یکدیگر دارند و در همین راستا این اپراتور تصمیم به حفظ لوگوی خود گرفت. پس از چند سال اپراتور عربستانی الجوال لوگوی خود را تغییر داد.

شعار هیچکس تنها نیست از کجا آمد؟

بسیاری از شرکت های مطرح در سطح جهانی، علاوه بر انتخاب برند و لوگوی اختصاصی خود، شعاری را نیز انتخاب می کنند تا با آن شناخته شوند. برای انتخاب شعار، این اپراتور همراه جلسه ای را برگزار کرد و در آن شعار هیچکس انتخاب شد. در ابتدا شبهاتی در رابطه با بار منفی این شعار برای مدیران ایجاد شد؛ با این حال همراه اول تصمیم گرفت این شعار را تغییر ندهد. هم اکنون این شعار محبوبیت بالایی در میان کاربران این شرکت دارد.

چشم انداز همراه اول

سال 86 برند همراه اول انتخاب شد و حال پس از گذشت 18 سال، به نظر می رسد این اپراتور همراه باید به دنبال یک برند جدید باشد. با توجه به ماموریت این شرکت، انتخاب برند جدید می تواند نشان دهنده جدیت آن برای دستیابی به اهداف خود باشد. این برند جدید و ارتقای جایگاه آن می تواند این اپراتور را به ماموریت اصلی آن، تحقق رویای دیجیتال نزدیک تر کند. این اپراتور قصد دارد تا 5 سال آینده جایگاه خود را به عنوان یکی از راهبرهای ICT منطقه تثبیت کند.

ارسال نظر