در تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان نیازی به رمز پویا نیست

رسانه کلیک - در حالی که استفاده از رمز پویا از امروز در بانک پارسیان و ملت اجرایی شد، خبرها حکایت از این دارند که در تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان نیازی به استفاده از رمز پویا نیست.

در تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان نیازی به رمز پویا نیست

با اجرایی شدن رمز پویا در دو بانک کشور؛ در مرحله اول اجرای طرح بانک مرکزی برای رمز دوم یکبار مصرف (پویا)، کاربران می‌توانند تا ۱۰۰ هزار تومان در ۲۴ ساعت تراکنش اینترنتی داشته باشند، بدون اینکه نیاز به رمز پویا پیدا کنند. با توجه به این موضوع، در تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان نیازی به رمز پویا نیست.

گام اول طرح رمز دوم پویا از بامداد امروز با اجرایی شدن سامانه هریم برای دو بانک ملت و پارسیان رخ خواهد داد و گام‌های بعدی نیز کم کم برداشته خواهند شد.

با توجه به این نکته که فیشینگ در تراکنش‌های با حجم و رقم بالا بیشتر رخ می‌دهد؛ بانک مرکزی تصمیم گرفته بخش اعظمی از تراکنش‌های کشور را که مربوط به تراکنش‌های زیر صد هزار تومان می‌شوند؛ بدون نیاز به رمز پویا عملیاتی کند.

در این حالت، کاربران می‌توانند از رمز ایستای سابق خود استفاده کنند و ضرورتی برای استفاده از رمز پویا وجود ندارد.

۱۰۰ هزار تومان برای مجموعه تراکنش‌های یک فرد در طول یک شبانه روز (۲۴ ساعته) خواهد بود.

تراکنش‌های زیر صد هزار تومان به بسیاری از خرید‌ها و پرداخت‌های اینترنتی خرد از استارتاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی برمی‌گردد و همچنین بسیاری از قبوض مردم نیز رقمی زیر صد هزار تومان دارند. عدم استفاده اجباری از رمز پویا در این تراکنش‌ها باعث آسان شدن عملیات پرداختی پیرامون این موضوعات برمی‌گردد و کاربران را درگیر استفاده از رمز پویا نمی‌کند.

اما اطلاعاتی که به صورت خرد در اختیار مردم و کسب و کارها از طرف بانک مرکزی قرار می‌گیرد، انتقاداتی به همراه داشته است و در این رابطه رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در توییر خود نوشت: «من نمیدانم چرا در بانک مرکزی قطره چکانی اطلاعات می دهند. خوب اینها را زودتر اعلام کنید. ولله کسب و کارها غریبه نیستند. همچنان سوالات زیادی وجود دارد که اگر زودتر پاسخ بدید چیزی از شما کم نمی شود.»

البته بسیاری معتفدند این اقدام بانک مرکزی صرفا تا پایان سال 98 خواهد بود و از آغاز سال 99 استفاده از رمز پویا برای تمام تراکنشها؛ حتی تراکنش‌ها زیر 100 هزار تومان نیز اجباری خواهد شد. باید منتظر ماند و دید در ادامه بانک مرکزی چه اطلاعاتی در این رابطه منتشر خواهد کرد.

ارسال نظر