برنامه‌های مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی

رسانه کلیک - رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری از طرح‌های این مرکز برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان خبر داد.

برنامه‌های مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی

دکتر مهدی قلعه نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در نشست آنلاین همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی که امروز ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۹ در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد، گفت: رویکرد مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری توسعه اقتصاد دانش بنیان است که این رویه در کشور و در دنیا به عنوان پایه اقتصاد مورد توجه قرار می‌گیرد.

قلعه نوی از ۳ برنامه «کمک به تعاملات بین المللی شرکت‌های دانش بنیان»، «توسعه ارتباطات بین المللی این شرکت‌ها در عرصه بین المللی و صادرات» و «کمک به ارتقا و توسعه نیروی انسانی» که در دستور کار مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری قرار دارد خبر داد و گفت: در فاز اول برنامه همکاری با متخصصان بین‌المللی تاکید ما بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نیروی انسانی است و به همین دلیل پلتفرمی را تعریف کردیم که در آن ۹ هزار نفر از صاحبان سرمایه و دانش و خلاقیت ایرانی از این ظرفیت استفاده کردند زیرا ایران به لحاظ جغرافیایی به طور بالقوه مهاجرپذیر است.

قلعه نوی در رابطه با روند پیشرفت طرح‌های این مرکز گفت: ما در زمینه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی در ابتدای راه هستیم و لازم است که این برنامه تکمیل‌تر شود چراکه نیاز به همکاری همه جانبه داریم تا بتوانیم حداکثر استفاده از این نیروهای انسانی را داشته باشیم.

در ادامه این نشست، مهدی محمودی، مدیر کل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی افزود: در برنامه‌ای که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجرا است نیز سعی شده با هماهنگی وزارت کشور که به عنوان سیاستگذار در بین دستگاه‌ها است افرادی که به عنوان نخبه شناسایی شده اند را در مورد حمایت قرار دهند و تسهیلاتی در اختیار آنان قرار داده شود.

او از تدوین آئین نامه حمایت از نخبگان و فرهیختگان در کشور خبر داد و گفت: در وزارت کشور تصمیمات لازم برای ارائه خدمات به متخصصان و کارآفرینان بین المللی گرفته می‌شود و به افراد اقامت و تسهیلات ویژه داده خواهد شد. بر اساس این آئین نامه کارآفرینام و متخصصین بین‌المللی می‌توانند حداقل۳ سال و به مراتب تا ۵ سال، ۱۰ سال و در نهایت اقامت دائم دریافت کنند. فرآیند ثبت نام در این طرح از سال گذشته آغاز شده و تعدادی معرفی شدند که پرونده‌های بعدی نیز در حال طی مراحل قانونی است.

به گفته مدیر کل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی، ۷۰ پرونده در دست بررسی برای این طرح و ۳۰ اقامت به شکل تسهیلات ویژه و بلند مدت تاکنون صادر شده است.

او افزود:‌کمیسیون اقامت در خدمت نخبگان و فرهیختگان علمی است. و این عقیده که مهاجران ایران فقط از کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان هستند اشتباه است بلکه مهاجران آمریکایی، اروپایی و آسیایی نیز وجود دارند و مورد حمایت کشور ایران هستند.

ارسال نظر