جدیدترین گزارش رگولاتوری از آمار توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات

وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماهه دوم ۱۳۹۹ بخش دیگر این گزارش است که نشان می‌دهد ضریب نفوذ اپراتور همراه اول با ۶۷ میلیون سیم‌کارت فعال در کشور بیش از ۸۰ درصد است. اپراتور ایرانسل ۵۳ میلیون خط فعال دارد و ۶۳ درصد از ضریب نفوذ اینترنت در کشور را به خود اختصاص داده است. در مرحله بعدی ضریب نفوذ اینترنت، اپراتور رایتل قرار دارد که با داشتن ۴ میلیون کاربر فعال، سهم ۴درصدی از ضریب نفوذ اینترنت دارد. خدمات پهن باند ارتباطات سیار با بیش از ۷۶ میلیون کاربر، ضریب نفوذ ۹۱ درصدی را به خود اختصاص داده است. خدمات پهن‌باند ثابت با بیش از ۹ میلیون کاربر نیز ضریب نفوذ ۱۱ درصدی دارد.

جدیدترین گزارش رگولاتوری از آمار توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در گزارش خود که به تازگی منتشر شده است، آمار توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور را بررسی کرده. این گزارش که مربوط به بررسی آمارهای سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ است نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن‌ ثابت شرکت مخابرات به ۳۴ درصد رسیده و ضریب نفود تلفن‌ همراه نیز حالا به ۱۵۰ درصد نزدیک شده است. این گزارش نشان دهنده ضعف‌های موجود در بخش توسعه پهن‌باند ثابت نیز هست. براساس این گزارش ضریب ‌نفوذ پهن ‌باند ثابت تا پایان سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ برابر ۱۱ درصد بوده و این درحالی است که ضریب نفوذ پهن‌باند سیار با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۹۱ درصد رسیده است.
گزارش آماری مرتبط به توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور مربوط به سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ و شامل سه بخش خدمات ارتباطی (تلفن ثابت،‌همراه و پهن‌باند) خدمات پهن باند ( پهن‌باند ثابت وسیار) و خدمات پستی می‌شود.
در وضعیت توسعه زیربخش تلفن ثابت تا پایان سه ماهه دوم ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفته است. بنابر آمار این گزارش، تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۲ هزار و ۱۶۶ روستا هستند که از این بین ۴۷ هزار و ۹۳۴ دارای تلفن خانگی و بیش از سه میلیون روستایی مشترک اینترنت مخابرات و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت هستند.
تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی در مجموع به ۴۷ هزار و ۹۳۴ روستا می‌رسد که در این زمینه هم تنها دو شرکت مخابرات و های‌وب نقش داشته‌اند که سهم مخابرات ۴۷ هزار ۳۴۲ روستا است و سهم های‌وب ۵۹۲ روستا. همچنین تعداد مشترکان روستایی هم در سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ به ۳ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۲۰۰ مشترک رسیده که باز هم در این زمینه مخابرات سهم بیشتری دارد.
از سوی دیگر این گزارش میزان تعداد تلفن‌های همگانی در سطح کشور را هم مشخص کرده که بر این اساس ۹۲ هزار ۶۲۰ تلفن همگانی در کشور فعال است.
این گزارش وضعیت توسعه تلفن‌ثابت در شرکت مخابرات ایران به تفکیک استان تا پایان سه ماه دوم ۱۳۹۹ را هم بررسی کرده که براین اساس ضریب نفوذ توسعه تلفن‌ثابت بر بستر شرکت مخابرات به ۳۴.۲۲ درصد می‌رسد. این میزان ضریب نفوذ نسبت به سه ماه اول سال جاری تفاوت زیادی نداشته است.
براساس گزارش سه ماه اول سال ۱۳۹۹ ضریب نفوذ تعداد مشترک تلفن‌ثابت شرکت مخابرات برابر با ۳۴.۲۰ درصد بوده است. حتی مقایسه این آمار با میزان تعداد اشتراک‌های تلفن ثابت در سال گذشته نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن‌ثابت شرکت مخابرات کاهش اندکی هم داشته است. براساس گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضریب نفوذ تلفن‌ثابت شرکت مخابرات تا پایان سه ماه سوم ۱۳۹۸ برابر با ۳۴.۴۵ درصد بوده است.
ضریب نفوذ تلفن‌همراه
در فصل دوم این گزارش وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ بررسی شده است. براساس آمارهای درج شده در گزارش رگولاتوری ضریب نفوذ تلفن‌همراه در کشور با بیش از ۱۲۵ میلیون سیم‌کارت فعال به ۱۴۹.۰۵ درصد می‌رسد. ضریب نفود تلفن همراه تا پایان سه ماه سوم سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۴۲.۱۱ درصد بوده است.

وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماهه دوم ۱۳۹۹ بخش دیگر این گزارش است که نشان می‌دهد ضریب نفوذ اپراتور همراه اول با ۶۷ میلیون سیم‌کارت فعال در کشور بیش از ۸۰ درصد است. اپراتور ایرانسل ۵۳ میلیون خط فعال دارد و ۶۳ درصد از ضریب نفوذ اینترنت در کشور را به خود اختصاص داده است. در مرحله بعدی ضریب نفوذ اینترنت، اپراتور رایتل قرار دارد که با داشتن ۴ میلیون کاربر فعال، سهم ۴درصدی از ضریب نفوذ اینترنت دارد. خدمات پهن باند ارتباطات سیار با بیش از ۷۶ میلیون کاربر، ضریب نفوذ ۹۱ درصدی را به خود اختصاص داده است. خدمات پهن‌باند ثابت با بیش از ۹ میلیون کاربر نیز ضریب نفوذ ۱۱ درصدی دارد.

تعداد مشترکین خانگی سرویس اینترنت ۸ میلیون و ۴۰۶ هزار نفر و مشترکین تجاری سرویس اینترنت بیش از یک میلیون نفر هستند، که جمع کل آن‌ها به عدد ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار مشترک می‌رسد.

رگولاتوری در این گزارش ضریب نفوذ مشترکین پهن‌باند سیار در کشور را بیش از ۷۶ میلیون مشترک اعلام کرده که ضریب نفود ۹۱ درصدی را به خود اختصاص می‌دهند.

ضریب نفوذ تلفن‌همراه

اما رایتل اپراتور بی‌‌حاشیه‌ای که مقایسه آمار سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ با سال گذشته‌اش نشان می‌دهد که در تعداد خطوط واگذار شده و ضریب نفوذ افزایشی نداشته است. ضریب نفوذ سیم‌کارت‌های رایتل در سه ماه دوم امسال به ۴.۹۶ درصد رسیده است. ضریب نفوذ رایتل تا پایان سال گذشته ۴.۹۵ درصد گزارش شده بود. در جدید‌ترین آمار رایتل تنها ۲۰۰ هزار و ۸۶۹ خط واگذار شده دائمی دارد و خطوط واگذار شده اعتباری آن هم ۸ میلیون ۳۸۲ هزار ۶۹۸ خط است. در حالی که جمع خطوط اعتباری و دائمی رایتل به ۸ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۶۷ خط می‌رسد اما تنها ۴ میلیون ۱۶۵ هزار و ۱۴ خط این اپراتور در کشور فعال است.
در این فصل به تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن‌همراه به تفکیک اپراتورها و فناوری آن تا پایان سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ نیز اشاره شده است. تعداد سایت‌های همراه اول در فناوری ۲G به ۲۵ هزار و ۹۷۷ سایت می‌رسد و در بخش فناوری ۳G و ۴G به ترتیب این اپراتور ۲۳ هزار و ۸۷۵ سایت و ۲۵ هزار و ۱۸۰ سایت نصب شده در کل کشور دارد.
ایرانسل نیز در رقابتی نزدیک با همراه اول ۲۵ هزار و ۷۵۱ سایت ۲G دارد؛ اما تعداد سایت‌های ۳G و ۴G آن بیشتر از همراه اول است. براساس اعلام رگولاتوری تعداد سایت‌های ۳G ایرانسل به ۲۳ هزار ۹۲۹ سایت می‌رسد و تعداد سایت‌های ۴G آن هم ۲۹ هزار و ۹۹ سایت است یعنی نزدیک به ۴ هزار سایت ۴G بیشتر از همراه اول.
اما رایتل در این زمینه هم حضور کمرنگی دارد. این اپراتور که بعد از سال‌های جنگ و ایجاد انحصار توانست فناوری ۳G را وارد کشور کند، تنها ۳ هزار و ۸۷۷ سایت بر پایه فناوری نسل سوم دارد و تعداد سایت‌های آن که از فناوری ۴G پشتیبانی می‌کند به هزارو ۴۱۴ سایت می‌رسد.
توسعه کند پهن باند ثابت
آمارهای منتشر شده در گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که کشور در زمینه توسعه پهن‌باند ثابت با کندی باورنکردنی پیش می‌رود. در حالی که کرونا و نیاز کسب‌وکارها و خانواده‌ها به اینترنت پرسرعت افزایش یافته و همین امر نیز باعث شده تا وزارت ارتباطات شرکت‌های اینترنتی را بیش از گذشته برای توسعه این بخش تحت فشار بگذارد و برنامه‌های مشخصی برای راه‌اندازی سرویس‌های اینترنتی برای مبنای تکنولوژی فیبرنوری و VDSL در نظر بگیرد اما همچنان آهنگ توسعه در این بخش به کندی گذشته پیش می‌رود.

توسعه کند پهن باند ثابت

جدید‌ترین آمار رگولاتوری نشان می‌دهد که ضریب نفوذ در بخش پهن باند ثابت با حضور شرکت مخابرات، ۱۷ دارنده FCP و چند ده دارنده پروانه servco و FWA تنها برابر با ۱۱.۲۸ درصد است. ضریب نفوذ در این زمینه نسبت به سال گذشته که برابر با ۱۰.۵۶ درصد بوده تنها ۱ درصد رشد داشته است.
اما در حالی که در بخش ضریب نفوذ پهن باند ثابت کشور حرفی برای گفتن ندارد، رشد در زمینه پهن‌باند سیار ادامه دارد. حالا ضریب نفوذ در بخش پهن‌باند ثابت از ۸۰ درصد در پایان سال گذشته تا پایان سه ماه دوم سال ۱۳۹۹ به ۹۱.۰۷ درصد رسیده است. در حال‌حاضر مشترکان فناوری ۳G و ۴G سه اپراتور همراه اول ، ایرانسل و رایتل به ۷۶ میلیون و۵۳۱ هزار و ۱۷۹ مشترک می‌رسد و این درحالی است که جمع مشترکان پهن‌باند ثابت کشور هم ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۳۳۹ مشترک است.
ارسال نظر