93 درصد جرایم فضای مجازی در این استان اتفاق می‌افتد!

رسانه کلیک - ۹۳.۴ درصد از جرایم فضای مجازی در استان گلستان رخ می‌دهد. این جرائم بیشتر شامل برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد و هتک حیثیت و نشر اکاذیب می‌شود.

93 درصد جرایم فضای مجازی در این استان اتفاق می‌افتد!

به گزارش کلیک، به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس پلیس فتا گلستان اعلام کرده است که پلیس در سه ماه اول سال جاری با افزایش ۱۴.۵۷ درصدی جرایم سایبری مواجه بود است. دراین‌بین استان گلستان بیشترین میزان از سهم جرائم سایبری را داشته و در کل ۹۳.۴ درصد از جرایم فضای مجازی در این استان کشف شده است.

سرهنگ ابراهیم پرسا با اشاره به آمار جرائم افزود: هتک حیثیت و نشر اکاذیب و تهدید و مزاحمت اینترنتی با ۳۳ درصد و برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب بانکی افراد با ۱۷.۳۶ درصد بالاترین آمار جرایم در فضای مجازی را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین افزود: کلاه‌برداری رایانه‌ای با ۱۵.۶۵ درصد و قمار و شرط‌بندی با ۱۰.۵۱ درصد و سایر جرایم با ۲۳.۴۷ درصد در رتبه‌های بعدی جرائم قرار دارند.

کسب منافع مالی مهم‌ترین انگیزه مجرمان

ظاهرا بیشتر جرایم فضای مجازی با انگیزه کسب منافع مالی، کنجکاوی، سرگرمی و در موارد متعددی هم انتقام‌جویی صورت می‌گیرد. سرهنگ ابراهیم پرسا در این خصوص گفت:

دراین‌بین راحتی ارتکاب جرم و ناآشنایی با مصادیق جرائم رایانه‌ای، عوامل موثر بر وقوع جرائم بوده است.

میزان تنوع و رشد جرایم اینترنتی بسیار است

با توجه به آمار بالای جرایم فضای مجازی پلیس خواستار عزم جدی کاربران در افزایش دانش و آگاهی و سواد دیجیتالی شد و همچنین یادآور شد که در حوزه جرائم مالی، هرگز طمع نکرده و فریب افراد سودجو در فضای مجازی را نخورند.

سرهنگ ابراهیم پرسا در مورد جرایم هتک حیثیت و نشر اکاذیب نیز تذکر داده و گفت:

کاربران باد بسیار هوشیار عمل کرده و به هویت‌ها در این فضا به‌راحتی اعتماد نکنند و اطلاعات شخصی و خصوصی خود را در فضای مجازی خصوصا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارند.

چه عواملی در وقوع جرایم فضای مجازی تاثیر گذار است؟

پارسا سهل‌انگاری و ساده‌انگاری کاربران، اعتماد بی‌جا به هویت‌ها، رعایت نکردن نکات امنیتی و ناآگاهی و نداشتن تسلط کافی خود شهروندان را اصلی‌ترین دلایل وقوع جرایم فضای مجازی دانسته و افزود:

کلاه‌بردارن و سودجویان اینترنتی از اطلاعاتی که خود کاربران در فضای مجازی منتشر می‌کنند استفاده کرده و در نهایت با این اطلاعات به تهدید، اخاذی و یا نشر اکاذیب و نیز سرقت مالی اقدام می‌کنند.

طریقه گزارش جرایم سایبری

در پایان رئیس پلیس فتا گلستان گفت: در حوزه جرایم اینترنتی؛ پلیس فتا از طریق سایت پلیس ‌فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی و یا با شماره تلفن‌های ۲۱۸۲۲۹۷۲ و ۲۱۸۲۲۹۴۵ برای برقراری امنیت در فضای ‌مجازی پاسخگوی شما شهروندان است.

ارسال نظر