جزئیات اولین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ

رسانه کلیک - اولین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ که پیش‌تر قرار بر برگزاری آن در اواخر تیر ماه بود و به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا موعد قبلی لغو شده بود، در نهایت شنبه صبح ۲۹ آذر ماه برگزار شد و مجریان از لغو برگزاری نمایشگاه الکامپ امسال خبر دادند.

جزئیات اولین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ

در ابتدای نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ که هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری در محل موزه ارتباطات برگزار شد، محمدباقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی کشور به تاریخچه برگزاری نمایشگاه الکامپ اشاره کرد و گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پنج سال اخیر برگزار کننده نمایشگاه الکامپ بوده و از سال ‍۱۳۹۴ شاهد رشد چشمگیری در تعداد شرکت‌کنندگان و مساحت برگزاری آن بوده‌ایم. و در سال ۱۳۹۸ هم شاهد برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه الکامپ بوده‌ایم که رکورد نمایشگاه‌های قبلی را شکست و تبدیل به بزرگترین نمایشگاه کشور با شرکت بیش از ۱۰۰ هزار بازدید‌کننده و شرکت شد.

اثنی عشری ضمن اشاره به برگزاری الکامپ ۹۹ اعلام کرد: در رابطه با الکامپ ۹۹ در یک اقدام جسورانه تصمیم گرفتیم کل فضای نمایشگاه را به الکامپ اختصاص دهیم؛ چرا که معمولا در کنار نمایشگاه الکامپ، یک نمایشگاه دیگر هم برگزار می‌شد به همین خاطر درخواست دادیم که کل فضای نمایشگاه را به برگزاری الکامپ بیست و ششم اختصاص دهند.

براساس اظهارات اثنی‌عشری فضای نمایشگاه تهران که جزو پنج نمایشگاه اول در منطقه خاورمیانه و آفریقا است قرار است به طور کامل به برگزاری نمایشگاه الکامپ ۲۶م اختصاص داده شود. بر اساس صحبت‌های اثنی‌عشری, سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان مجری این نمایشگاه تصمیم داشت با دخیل کردن بخش‌های مختلف صنعت و در نظر گرفتن دولت الکترونیکی به عنوان بخشی از فعالیت‌های IT و توزیع آن در کل نمایشگاه از ظرفیت‌های فضایی نمایشگاه بین‌المللی تهران استفاده کند.

او در توضیح تاخیر مجدد برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ گفت: قرار بر این بود که الکامپ در اواخر تیرماه امسال برگزار شود. پیش‌ ثبت‌نام هم شروع شد و به صورت خارق‌العاده‌ای عدد ثبت‌نام بالا بود، با این حال تصمیم گرفته شد به دلیل شرایط خاص کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا تاریخ را مجدد تغییر دهیم. او ادامه داد: در تاریخ دوم پیشنهادی که اواخر شهریور ماه بود باز فرآیندهای ابتدایی را آغاز کردیم، اما مجدد در آن زمان هم با توجه به موج‌های کرونا به خطر انداختن جان بازدید‌کنندگان، غرفه‌داران و ستاد اجرایی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، تصمیم به تعویق مجدد این نمایشگاه گرفتیم. در مذاکره با شرکت نمایشگاه تصمیم گرفتیم که این تاریخ را نیز لغو کنیم.

اثنی‌عشری افزود: در نهایت اما تصمیم به پذیرش این موضوع که برای سلامتی خود و جامعه باید از این فعالیت اقتصادی چشم‌پوشی شود گرفتیم.» در نهایت اما او از برگزاری یک الکامپ متفاوت و بی‌نظیر در سال آینده نوید داد .

اما اثنی‌عشری، در ادامه افزود که با وجود لغو برگزاری نمایشگاه الکامپ، برگزاری رویداد جانبی الکام استارز همچنان پا برجا خواهد بود اما با این تفاوت که امسال این رویداد به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. او دلیل این تصمیم را استقبال بالای شرکت‌های استارت‌آپی و درخواست آنها برای برگزاری این رویداد اعلام کرد.

اثنی عشری با اشاره به این رویداد گفت: از سال ۱۳۹۴ بخش جانبی الکامپ به نام الکام استارز، که در اصل تلفیق شده الکامپ و استارتاپ است تشکیل شد که البته ستاره‌گان الکامپ هم معنی می‌دهد. ابتدای برگزاری، این رویداد در یک سالن کوچک برگزار شد اما با استقبال چشمگیر استارتاپ‌ها سال گذشته این رویداد در ۵ سالن در فضایی بالغ بر ۶ هزار متر مربع در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. تمام تلاش ما در برگزاری این رویداد ایجاد بستری برای نشان دادن تلاش‌های کسب‌وکارهای کوچک در راستای رونق اقتصاد، بود. در نهایت امسال در شرایطی که نمایشگاه الکامپ به دلیل پرتکل‌های بهداشتی برگزار نمی‌شود، این رویداد به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

او با تشکر از نهادهای حمایت کننده این رویداد افزود: هر ساله سازمان فناوری اطلاعات حمایت‌های مالی از این رویداد را بر عهده می‌گرفت. امسال اما علاوه بر سازمان فناوری اطلاعات، ما حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری را نیز در برگزاری این رویداد خواهیم داشت.

ثبت‌نام در الکام استارز از دی‌ماه آغاز می‌شود

در ادامه این نشست خبری، آرش برهمند به عنوان مدیر اجرایی الکام استارز در رابطه با زمان شروع ثبت‌نام و برگزاری ششمین رویداد الکام استارز و جوایز برگزیدگان این دوره از رویداد توضیحاتی را به حاضران ارائه داد. بر اساس توضیحات او تمام مراحل ثبت‌نام و شرکت و داوری تیم‌ها در ششمین دور از الکام استارز به صورت کاملا الکترونیکی انجام خواهد شد. او گفت: سال گذشته الکام استارز بزرگترین نسخه خودش را با نزدیک به ۵۰۰ تیم و ۳۰۰ غرفه و در اختیار داشتن ۵ سالن نمایشگاه تجربه کرد. از نظر من امسال هم با توجه برگزاری الکامپ در کل فضای نمایشگاه، دور از انتظار نبود که الکام استارز در وسعت بیشتری برگزار شود. او با اشاره به تصمیم برگزاری بخش‌هایی از الکام استارز به صورت آنلاین توضیح داد: با توجه به اینکه برگزاری تمام بخش‌های فیزیکی نمایشگاه در فضای آنلاین امکان‌پذیر نبود، انتخابمان این بود که بخشی از فعالیت جانبی نمایشگاه که بیشترین کارکرد را برای استارت‌آپ‌ها داشته شناسایی و آنها را در فضای آنلاین برگزار کنیم. در نهایت بخش‌های الکام‌پیچ، پاویون شتاب و آوردگاه سرمایه در این دور از رویداد به صورت انلاین برگزار خواهند شد.

مجموع جوایز نقدی برای بخش الکام‌پیچ یا بخش مسابقه ۱۵۰ میلیون تومان است که در نهایت ۱۰ تیم به عنوان تیم منتخب الکام‌پیچ انتخاب خواهند شد. براساس توضیحات او جوایز ویژه‌ای هم برای ۴ حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نظر گرفته شده که این بخش از بخش‌های مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری هستند. سازمان فناوری اطلاعات هم یک جایزه ویژه برای دو تیم منتخب در بخش الکام‌پیچ در نظر گرفته است که تا سقف ۳۰ درصد سرمایه‌ای که آن تیم بتواند از هر صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر دریافت کند را پوشش می‌دهد.

معاونت علمی‌ و فناوری اطلاعات هم برای هر یک از تیم‌های منتخب در الکام‌پیچ تا سقف ۵۰ میلیون تومان به صورت مستقیم سرمایه اولیه در نظر گرفته است که البته دریافت این مبلغ مشروط به پذیرش در شتاب‌دهنده‌ها یا VCها است.

او در مورد همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری با الکام استارز گفت: آوردگاه سرمایه هم با همکاری معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی یک سرمایه ویژه به نام ''استارز اینوست'' در نظر گرفته است که از طریق صندوق‌های شریف، نوین، توسعه صادارات، پرشین، ستارگان و صندوق تهران، صندوق‌های نوآوری اصفهان،‌ ثامن مشهد و صندوق یزد به تیم‌هایی که در بخش آوردگاه سرمایه پذیرفته شوند، سرمایه می‌دهد. به گفته او مجموع سقفی که برای بخش آوردگاه سرمایه از سمت صندوق نوآوری در نظر گرفته شده ۱۸ میلیارد تومان است.

برهمند ادامه داد: دوستانی که علاقه‌مند به حضور در آوردگاه سرمایه‌ هستند بهترین شکل این است که ایده‌ها و ارائه خود را به صورت آنلاین در بخش مرتبط با وب‌سایت بارگذاری کنند و در نهایت از طریق ستاد برگزاری با آنها تماس و زمان مقتضی برای ارائه به VCها به آنها اعلام خواهد شد.

براساس اظهارات مدیر اجرایی این رویداد ثبت‌نام در این رویداد از طریق وب‌سایت این رویداد انجام خواهد شد و متقاضیان یک ماه فرصت خواهند داشت مطابق زمانبندی که در سایت اعلام می‌شود اقدامات لازم برای حضور در ششمین دور از الکام‌استارز انجام دهند.

او در رابطه با زمان‌بندی برگزاری این رویداد گفت: ‌۱ تا۱۲ دی ثبت‌نام برای شرکت در الکام‌پیچ، پاویون شتاب و آوردگاه سرمایه آغاز می‌شود. ‌۱۳ تا۱۶ دی زمان بررسی مدارک و تکمیل اطلاعات است. ‌۱۷ تا ۱۹دی ماه زمان اعلام زمانبندی ارائه پیچ و جلسات مشاوره و سرمایه گذاری و در نهایت هم در تاریخ ‌۲۳ تا ۲۶ دی الکام استارز به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

حمایت سازمان فناوری اطلاعات و معاونت علمی فناوری از رویداد الکام استارز

در ادامه نشست امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات به عنوان یکی از حامیان برگزاری ششمین دور از الکام استارز در مورد جایزه سرمایه‌گذاری که این سازمان به عنوان حامی این رویداد در نظر گرفته‌ است گفت: توصیه اکید ما به استارت‌آپ‌ها این است که برای تامین مالی خود از وام استفاده نکنند و از سرمایه خطرپذیر استفاده کنند. به خاطر اینکه این مسئله جذاب باشد، امسال به جای ارائه وام سعی شده از طریق جذب سرمایه به آنها کمک کنیم. او ادامه داد: تیم اول منتخب این رویداد، تا سقف یک میلیارد تومان تامین مالی می‌شود.

او در توضیح نحوه تخصیص این وام یک‌ میلیاردی گفت: اگر یک سرمایه‌گذار روی تیم اول حتی تا سقف ۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند، ما همان مقدار یک میلیارد را به سرمایه‌گذار خواهیم داد این وام که ۹ درصد سود خواهد داشت یک سال تنفس دارد و تا مدت ۴ سال هم سرمایه‌گذاران مهلت بازپرداخت خواهند داشت. به هر دو تیم‌ دوم و سوم ۷۵۰ میلیون تومان و سه تیم چهارم و پنجم و ششم ۵۰۰ میلیون تومان وام سرمایه به سرمایه‌گذاری که روی آنها سرمایه‌گذاری کند پرداخت می‌شود.

ناظمی از طرح بوم‌واره به عنوان طرح دیگری که به حمایت از برندگان الکام استارز می‌پردازد اشاره کرد و گفت: این طرح توسط سازمان فناوری اطلاعات از ابتدای امسال آغاز شده است و تا این لحظه ۲ هزار و ۹۰۰ خدمت در این طرح به صورت رایگان به استارت‌آپ‌ها ارائه می‌شود. در این طرح هر استارت‌آپی، چه به صورت تیم باشد و چه به صورت شرکت، یک بسته اعتباری به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد و می تواند این مبلغ را به صورت رایگان در بخش‌های مختلفی که برایش در نظر گرفته شده می‌توانند استفاده کند. برای مثال ۱۰ میلیون تومان آن را می‌تواند در بخش خدمات میزبانی که شرکت‌هایی مانند آسیاتک و ابرآروان در اختیار تیم‌ها می‌گذارند استفاده کند و ۱۰ میلیون تومان هم برای دریافت بسته تبلیغات صرف کند.

ناظمی در ادامه نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ افزود: در الکام استارز تمام ۱۲ تیم اول سوای از جوایز تعیین شده یک بسته اعتباری ۲۰۰ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد. یعنی بسته ۱۰۰ میلیون تومانی آنها ضربدر ۲ می‌شود. به عبارتی اگر ۱۰ میلیون تومان از خدمات ابری و میزبانی می‌توانستند رایگان استفاده کنند، الان هر کدام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

در رابطه با طرح بوم سرمایه نیز افزود که این طرح در واقع در رویداد آنلاین الکام استارز رونمایی و به کار گرفته خواهد شد. ناظمی در این مورد گفت: در این طرح تمامی استارات‌آپ‌هایی که در طرح ایران نوآفرین ثبت‌نام کرده‌اند، در صورتی که نیازمند جذب سرمایه‌ باشند، بیزنس پلن یا نقشه تجاری خودشان را به اضافه برآوردهایی که براساس مطالعات امکان سنجی‌شان انجام شده، روی سایت نوآفرین و در بخش بوم سرمایه بارگذاری می‌کنند. اگر سرمایه‌گذار را از لیست شرکت‌های VC انتخاب کرده باشند، مستقیم طرحشان برای آنها ارسال می‌شود و اگر انتخاب نکرده باشند وارد تالار سرمایه می‌شوند و سرمایه‌گذاران مختلف می‌توانند طرح آنها را ببینید و در صورت تمایل روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته ناظمی در خود سایت الکام‌استارز هم لینکی مربوط به این طرح وجود دارد که استارت‌آپ‌ها با کمک آن به جزئیات این طرح دسترسی خواهند داشت.

همچنین ناظمی به بخش دانش‌ آموزی الکام استارز اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های حوز آموزش کارآفرینی به دانش آموزان از ۲ سال پیش توسط سازمان فناوری اطلاعات آغاز شد. دلیل شروع این کار نیز نیاز کودکان آینده به دو مهارت کلیدی یعنی تفکر انتقادی و کارآفرینی است. با توجه به اینکه موضوع کارآفرینی به صورت رسمی در کتاب‌های درسی سهم بالایی ندارد ، تصمیم گرفتیم به صورت دوره‌های کوتاه مدت با همکاری وزارت آموزش و پرورش فعالیت در این زمینه را برگزار کنیم.

او ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته در مجموعه ۳هزار و ۱۵ دانش‌آموز در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و دو کمپ برنامه‌نویسی هم سال گذشته برگزار شده است. امسال در برنامه الکام استارز نه تنها پذیرای تیم‌های دانش‌آموزی هستیم و رقابت خاص تیم‌های دانش‌آموزی وجود دارد؛ بلکه برای سه تیم برتر دانش‌آموزی هم جایزه مربوط به ۲۰۰ میلیون تومان بوم سرمایه هم در نظر گرفته خواهد شد. به این ترتیب ۱۵ بسته ۲۰۰ میلیون تومانی، به اضافه بخش مربوط به سرمایه را جزو جوایز امسال داریم.

ناظمی در پایان نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ اعلام کرد که الکام استارز علی رغم عمر کوتاه ۶ ساله خود در برگیرنده خیلی از شرکت‌هایی است که ۶ سال پیش به آنها می‌گفتند که رویاهایشان دیوانگی است؛ اما امروز این شرکت‌ها بخش عمده‌ای از نیازهای مردم را به خصوص در دوران کرونا پوشش می‌دهند.

ارسال نظر