جزئیات دومین نشست الکام‌استارز و جوایز تیم‌های منتخب این رویداد

رسانه کلیک - دومین نشست الکام‌استارز ، امروز با حضور عوامل اجرایی و اصحاب رسانه در محل موزه ارتباطات امروز ۱۴ دی به صورت آنلاین برگزار شد.

جزئیات دومین نشست الکام‌استارز و جوایز تیم‌های منتخب این رویداد

دومین نشست خبری الکام استارز امروز ۱۴هم دی ماه ۱۳۹۹ در محل موزه ارتباطات با حضور آرش برهمند، مدیر اجرایی الکام‌استارز، مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، برات قنبری، رییس نظام صنفی رایانه‌ای و سجاد جهانگرد، مسئول بخش آوردگاه سرمایه ششمین دوره الکام استارز به صورت آنلاین در محل موزه ارتباطات برگزار و جزییاتی از جوایز و نحوه برگزاری این رویداد مشخص شد.

مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در ابتدا، مهدی محمدی در رابطه با جوایز تیم‌های منتخب در بخش رقابتی این رویداد افزود: در الکام استارز امسال به ۱۵ استارتاپ برتر جوایز و تسهیلاتی اهدا خواهد شد که ۵ مورد از آنها از حوزه‌های فناوری خاصی که دولت مد نظر دارد انتخاب می‌شوند؛ این حوزه‌ها، حوزه‌هایی هستند که دولت معتقد است در آینده در دنیای فناوری ترند خواهد شد و ورود سرمایه‌گذاران در این حوزه‌ها به دلیل شرایط اقتصادی سیاسی خاص کشور با کندی صورت می‌گیرد.
او با تاکید بر نقش مهم اقتصاد دیجیتال و سهم بالای آن در اقتصاد آینده کشورها، گفت: ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ۵ حوزه تخصصی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، بلاک‌چین، مجازی سازی یا AR/VR و راه‌حل‌های مشکلات کرونا را به‌عنوان حوزه‌هایی که دولت قصد دارد از تیم‌های فعال در آن در الکام استارز حمایت کند مشخص کرده است.
پس از پایان داوری‌های ششمین دوره از الکام‌استارز، ۱۰ تیم استارتاپی که توسط داوران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انتخاب شدند، جایزه ۱۰ میلیون تومانی و تسهیلات بلاعوض تا سقف ۵۰ میلیون تومان دریافت و برای ۵ تیم فعال در حوزه‌های مورد حمایت معاونت علمی فناوری هم تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قابل تبدیل به بلاعوض در نظر گرفته شده است.

او در توضیح طرح حمایتی دولت از این ۵ حوزه گفت: «اگر به ترند‌های فناورانه دنیا نگاهی بیاندازید می‌بینید این حوزه‌ها اکنون در دنیا ترند اول سرمایه‌گذاری‌ها هستند و آینده در دستان موضوعاتی چون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است اما در ایران بخاطر شرایط اقتصادی سیاسی خاص کشور، سرمایه‌گذاران به علت نامشخص بودن آینده سرمایه‌گذاریشان در این حوزه‌ها کمتر نسبت به ورود به این حوزه از خود علاقه نشان می‌دهند و از همین جهت معتقدیم خود دولت باید در این موارد وارد شود. از طرف دیگر یه عنوان بخش دولتی بر این اعتقادیم که ورود ما به بازارهایی که اکنون در آن عرضه و تقاضا، مشارکت و حتی جذب سرمایه وجود دارد صحیح نیست.

محمدی در ادامه سخنان خود از روند حمایتی دیگری با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی نام برد که استارتاپ‌های منتخب میتوانند در صورت جذب هر یک از ۹ سرمایه‌گذار این رویداد و متقاعد کردن آن‌ها برای سرمایه‌گذاری به هر مبلغی (برای مثال 1X تومان) از ۲ تا ۴ برابر آن مبلغ را از سمت صندوق مشترک معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان سرمایه دریافت کنند.

روش دیگری که این معاونت قصد دارد از استارتاپ‌ها حمایت کند سامانه راه نوآوری است. این سامانه که متعلق به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است به استارتاپ‌ها این امکان را می‌دهد که با ثبت‌نام در آن از خدماتی مانند ارائه سرور و دیجیتال مارکتینگ با تخفیف استفاده کنند و همچنین ۱۵ تیم منتخب الکام استارز هم می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیون تومان که در کیف پول دیجیتالی آن‌ها شارژ می‌شود از خدمات و تسهیلات این سامانه استفاده کنند.

محمدی با اشاره به تاخیری که در اجرای ترند‌های حال حاضر روز دنیا در ایران وجود دارد از ایده‌پردازان و جوانانی که مایل به کار در حوزه فناوری هستند درخواست کرد که بر روی حوزه‌ها ترند دنیا و جدید تمرکز کنند و به دنبال آینده باشند. او وضعیت برخی حوزه‌های فناوری را اشباع ارزیابی و گفت : امروزه برخی حوزه‌های فناوری مانند سلامت دیجیتال به نوعی به اقیانوس‌های قرمز تبدیل شده و بازارهایی پر از بازیگر دارند و به دلیل اشباع شدن این حوزه‌ها دیگر جایی برای فعالیت تازه و نوین در آن‌ها باقی نمانده است.

سپس در ادامه رویداد، سجاد جهانگرد در رابطه با مزایا و معایب برگزاری رویداد به صورت مجازی گفت : مجازی شدن این رویداد به حضور بهتر سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد، زیرا در گذشته ما با این مشکل روبه‌رو بوده‌ایم که سرمایه‌گذاران ما به دلیل مشغله امکان شرکت در ارائه تیم‌ها را نداشتند اما امسال به دلیل مجازی شدن این رویداد، سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت مجازی ارائه تیم‌ها را تماشا کنند.

سجاد جهانگرد، مسئول بخش آوردگاه سرمایه ششمین دوره الکام استارز

مسئول بخش آوردگاه سرمایه ششمین دوره الکام استارز در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با مزایا یا معایت مجازی بودن این رویداد برای استارتاپ‌ها گفت: آنلاین شدن این رویداد شاید آن حس و حال برگزاری حقیقی آن را نداشته باشد اما به استارتاپ‌ها کمک می‌کند که تا بتوانند هدف‌مند تر در بخش‌های مورد نیازشان شرکت کنند.

در ادامه دومین نشست الکام‌استارز آرش برهمند، مدیر اجرایی الکام استارز، نیز در ادامه گفت همه مراحل این دوره از رویداد، از ثبت‌نام تا ارائه و داوری به صورت اینترنتی برگزار می‌شود اما اگر تیمی به دلیل مشکلات زیرساختی اینترنی نتواند ارائه خود را انجام دهد هم امکان ارائه حضوری در موزه ارتباطات وجود دارد و هم ارائه مجدد برای آن‌ها فراهم خواهد شد. او سپس با تشکر از سازمان نظام صنفی از پرداخت تمام هزینه‌های ثبت‌نام تیم‌ها توسط این سازمان خبر داد. علی‌رغم لغو شدن الکامپ به دلیل شیوع کرونا، امسال الکام استارز با بخش‌های کاربردی شامل الکام‌پیچ، پاویون شتاب و آوردگاه سرمایه یا بخش جذب سرمایه برگزار می‌شود.

او افزود در این دوره از رویداد در بخش پاویون شتاب‌دهی که بخش mentorship این رویداد است برخلاف دوره‌های گذشته علاوه بر راهنماهای داخلی شامل سازمان‌ها و استارتاپ‌ها از کانادا و اروپا نیز منتورها زیادی اعلام آمادگی کردند، علاقه‌مندان و واجدین شرایط برای شرکت در این بخش می‌توانند تا ۲۲ دی ماه در وب‌سایت این رویداد مراجعه و نسبت به ثیت‌نام اقدام کنند.

جزئیات دومین نشست الکام‌استارز و جوایز تیم‌های منتخب این رویداد

مجریان این رویداد در رابطه با الزام تیم‌ها برای ثبت شرکت افزودند که تیم‌ها الزامی به ثبت شرکت ندارند هرچند که اگر محصول اماده اراه داشته باشند برای جذب سرمایه و متقاعد کردن سرمایه‌گذاران بهتر خواهد بود و تسهیلات مالی معاونت علمی ریاست جمهوری هم برای ۱۵ تیم منتخب نیازی به ثبت شرکت ندارد و در مرحله شتابدهی هم اگر تیم‌ها ثبت نشده باشند تسهیلات به شتاب‌دهنده آن‌ها اهدا می‌شود ولی برای دریافت سرمایه باید حتما این تیم‌ها شرکت ثبت شده داشته باشند.
ارسال نظر