احتمال حذف «مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی» از طرح صیانت | عده‌ای پیشنهاد فیلتر کردن گوگل را داده بودند

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی از پیشنهاد حذف بند «مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی» در نسخه جدید این طرح خبر داد.

احتمال حذف «مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی» از طرح صیانت | عده‌ای پیشنهاد فیلتر کردن گوگل را داده بودند

رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی ، ظهر امروز در نشست خبری خود ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون روند مطرح شدن طرح صیانت، تشکیل کمیسیون مشترک و روند بررسی طرح تا این لحظه، از تغییراتی قابل توجه در این طرح خبر داد.

تشکیل کمیسیون به کمک طرح آمد

به گزارش ایلنا، تقی‌پور در این نشست گفت: «این طرح ابتدا با عنوان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح شد و سپس به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی تغییر کرد و اصلاحات بسیاری هم روی نسخه اولیه صورت گرفت.»

وی با اشاره به انتخاب ۲۳ نفر از ۹ کمیسیون مجلس به عنوان اعضای این کمیسیون ویژه و برگزاری ۱۰ جلسه تاکنون تصریح کرد: «مهم‌ترین بحث این بوده است که یک تیم کارشناسی تشکیل شود تا در چند محور نسبت به جمع‌آوری انتقادات و پیشنهاد مطرح شده در فضای مجازی اقدام کنند. این محورها در 3 بخش شامل خبرگان و کارشناسان فضای مجازی، بخش خصوصی و تعامل با دولت به عنوان رکن مهم اجرای قانون تعریف شد.»

رئیس کمیسیون ویژه رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، با اشاره به جو ایجاد شده درباره بررسی طرح در کمیسیون ویژه و در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: «اگر قرار بود این طرح در صحن مجلس بررسی شود، امروز باید همان نسخه اولیه ۲۶ تیرماه را به رأی می‌گذاشتیم، چراکه به همه کمیسیون‌های فرعی رفته و نظرات گرفته شده بود. لذا این از قابلیت‌های اصل ۸۵ است که توانستیم بهتر نظرات را جمع‌آوری و دسته‌بندی کنیم.»

تقی پور تأکید کرد: «در فضای نسبتاً تخصصی کمیسیون، جلسات زنده پخش می‌شود و این هم قابلیتی است که در مجلس ایجاد شده و امیدواریم به دیگر کمیسیون‌ها هم تسری یابد. در آن فضا غیر از شفافیت و تأکید بر پخش زنده جلسات، کار دیگری از دستمان برنمی‌آید.»

تغییرات نسخه جدید طرح صیانت

تقی‌پور همچنین با اشاره به تغییرات نسخه جدید طرح صیانت بیان کرد: «طرح در جلسه دهم کمیسیون مشترک، با تصمیم اعضای کمیسیون به مرکز پژوهش‌های مجلس بازگشت تا بعد از بررسی بیشتر پیشنهادات دولت، بار دیگر به کمیسیون بازگردد. در اینجا یک جمع‌بندی از نظرات اعضا داریم و نسخه‌ای را در تاریخ ۱۰ آذر به اتفاق تعدادی از اعضای کمیسیون جمع‌بندی کردیم که البته یک نسخه رسمی نیست، اما به عنوان پیشنهاد در مرکز پژوهش‌ها بررسی خواهد شد.»

وی ادامه داد: «در این جمع‌بندی تغییرات قابل توجه و مهمی در طرح ایجاد شد. در نسخه جدید این طرح، پیشنهاد حذف بند مربوط به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی را ارائه دادیم. این یکی از محورهایی بود که چالش زیادی ایجاد کرد. البته برداشتمان این بود که بیشتر سوء‌برداشت است و بارها هم اعضای کمیسیون و هم بنده و شخص رئیس مجلس در این رابطه صحبت کردیم که مقصود ما از این طرح فیلترینگ نیست. با این حال با توجه به میزان حساسیتی که روی این مسئله وجود دارد، پیشنهاد حذف بند مربوط به مسدودسازی را مطرح کردیم.»

ایجاد حساب حمایت از خدمات کاربردی

وی اضافه کرد: «یکی از بندها در خصوص تشکیل صندوق حمایت از خدمات پایه کاربردی بود که در آخرین نسخه پیشنهادی، کمیسیون بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی پیشنهاد داده است این صندوق به نام حساب حمایت از خدمات کاربردی تغییر نام پیدا کند و بر همین اساس باید یک ردیف بودجه مستقل داشته و اعتبار آن تخصیص پیدا کند. البته این پیشنهاد به زودی و با رأی اعضای کمیسیون به تصویب خواهد رسید.»

عده‌ای پیشنهاد فیلتر کردن گوگل را داده بودند

رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: «پیش‌تر مسدودسازی برخی خدمات پرکاربرد در داخل کشور مانند صفحه گوگل را در نسخه قدیم پیشنهاد داده بودند که در نسخه جدید این پیشنهاد حذف شده است.»

وی با بیان اینکه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اجازه صدور مسدودسازی خدمات فضای مجازی را ندارد و این پیشنهاد در راستای رفع نگرانی کسب‌و‌کارهای مجازی بوده است که در آخرین نسخه گنجانده شد، تأکید کرد: «گاهی اوقات هجمه‌ها و انتقادات به طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مربوط به نسخه‌های قدیمی‌تر بوده است، درحالی‌که خیلی از این موارد در نسخه‌های جدید وجود نداشته و حذف شده است.»

نام کاربری، دارایی دیجیتال افراد می‌شود

رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با بیان اینکه دولت نباید در خدمات کسب‌وکارهای دیجیتالی تصدی‌گری داشته باشد بلکه باید فقط تنظیم‌گر باشد، اظهار داشت: «در نسخه جدید نام کاربری به عنوان حق مالکیت و حق دیجیتالی به رسمیت شناخته شده و کمیسیون عالی باید ناظر بر آن باشد. به طوری که اگر فردی نام کاربری در یک پیام‌رسان دارد، باید این نام کاربری به عنوان دارایی دیجیتال فرد در سایر پیام‌رسان‌های اجتماعی به رسمیت شناخته شود.»

وی تصریح کرد: «هنوز کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک به رأی گذاشته نشده است که به تصویب برسد. همزمان و بعد از بررسی نسخه ۱۰ آذر به عنوان آخرین ورژن، نمایندگان مجلس و اتحادیه‌ها و مؤسسات و متخصصان می‌توانند نظرات خود را برای بررسی به کمیسیون ارائه داده و ثبت کنند تا در صحن کمیسیون قرائت شده و بررسی شود.»

ارسال نظر