حملات پهپادی در عراق خبرساز شد | انگشت اتهام آمریکا به سمت ایران

رسانه کلیک - فرماندهان آمریکایی از حملات پهپادی در عراق، اظهار نگرانی کرده و تکامل پهپادهای ایرانی را تهدیدی برای آمریکا دانستند.

حملات پهپادی در عراق خبرساز شد | انگشت اتهام آمریکا به سمت ایران

به گزارش کلیک، به نقل از همشهری آنلاین؛ هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی در گزارشی مدعی شدند که حملات پهپادی در عراق، کاخ سفید را نگران کرده است. این نگرانی‌ها بعد از هدف‌گیری آشیانه‌های هواپیمایی سیا در اربیل عراق توسط پهپاد انتحاری صورت گرفت.

آیا ایران برترین تولیدکننده پهپاد در غرب آسیا است؟

پیشرفت تکنولوژی و فناوری در ایران به‌خصوص در زمینه ساخت و تکمیل پهپاد، اکنون به‌جایی رسیده است که ژنرال فرانک مکنزی در فروردین امسال به تضعیف برتری هواپیمای آمریکا در منطقه غرب آسیا بعد از جنگ کره اعتراف کرد. وی در این مورد به کمیته خدمات نیروهای مسلح کنگره آمریکا گفت:

استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات شناسایی و هجومی بدین معنا است که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی] ما بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.

اما ظاهرا یمن نیز یکی از قدرت‌های ساخت پهپاد در منطقه شناخته می‌شود؛ چرا که یمن چندی پیش با حملات پهپادی خود علیه مواضع عربستان سعودی چندی پیش از دستاوردهای پهپادی خود رونمایی کرد.

حال اینکه، آمریکایی‌ها بر این باورند که در حقیقت این ایران است که عملیات پهپادی علیه آمریکا و متحدانش در منطقه را رهبری می‌کند؛ موضوعی که تاکنون هیچ‌کدام از فرماندهان و مقامات ایرانی آن را تأیید نکرده‌اند.

حتی اگر این خبر کذب بوده و یمن نیز یکی از قدرت‌های منطقه در تولید پهپاد محسوب شود، قدرت پهپادهای ایرانی اما چیزی دست‌کم از آن ندارد. به گفته فرماندهان ایرانی، هم‌اکنون ایران جز 10 کشور برتر سازنده پهپاد در جهان قرار دارد.

چرا پهپادهای ایرانی موجب نگرانی آمریکا شده‌اند؟

قدرت ساخت و تکمیل پهپادهای ایرانی در حالی رو به افزایش است که ایران سال‌هاست که با تحریم‌های آمریکا مواجه بوده است. این امر نشانگر قدرت ایران و از طرفی کارساز نبودن تحریم‌هاست. پهپاد شاهد ۱۴۹ یا غزه جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران است که برخی کارشناسان آن را نمونه ایرانی MQ-۹ آمریکایی می‌دانند. علاوه بر این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون موفق شده است چندین پهپاد آمریکایی را که وارد آسمان ایران شده‌اند به تسخیر خود درآورد به‌طوری‌که هم‌اکنون ایران بزرگ‌ترین کلکسیون پهپادهای غنیمتی آمریکا در جهان را در اختیار دارد.

از طرفی، تصاویر ضبط‌شده توسط پهپادهای ایرانی از ناوگروه‌های آمریکایی در خلیج‌فارس که نشان‌دهنده توانایی پهپادهای ایرانی برای رصد ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس است نیز بر این نگرانی‌ها افزوده است.

فرماندهان نیروهای مسلح ایران بارها تأکید کرده‌اند که روند قدرت افزایی در حوزه دفاعی را هرگز متوقف نمی‌کنند و قصد دارند همچنان این روند را ادامه دهند، موضوعی که در صورت استمرار چالش بزرگی برای آمریکا و متحدانش در غرب آسیا است

ارسال نظر