داستان قطعی 5 ساعته دیتاسنتر آسیاتک از چه قرار بود؟

رسانه کلیک - قطع‌شدن اتصال فیبر نوری دیتاسنتر آسیاتک دسترسی به برخی وب‌سایت‌ها را با اختلال مواجه کرد.این موضوع واکنش بسیاری از کسب و کارها را به همراه داشت و باعث شد حدود 5 ساعت برخی از سایت ها از دسترس خارج شوند.

داستان قطعی 5 ساعته دیتاسنتر آسیاتک از چه قرار بود؟

بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند این مشکل ناشی از بی‌دقتی بوده و برآورد می‌شود همین چند ساعت قطعی، زیانی میلیاردی به شرکت‌هایی که در این دیتاسنتر میزبانی می‌شدند وارد کرده است.

در ساعت ۱۹:۳۷ جمعه، ۲۰ تیرماه، قطعی اتصال فیبر نوری دیتاسنتر آسیاتک که در دیتاسنتر برج میلاد نگه‌داری می‌شود، دسترسی به برخی وب‌سایت‌های داخلی را با اختلال روبه‌رو کرد. علاوه‌بر آن، خدمات ابری آروان که در این دیتاسنتر واقع شده‌اند، از جمله رایانش ابری، ویدئو پلتفرم، پلتفرم ابری و ‏فضای ذخیره‌سازی ابری نیز با اختلالاتی روبه رو شد.

در این میان کسب‌وکارهای مختلفی نیز که در این بستر فعالیت می‌کردند یک به یک اعلام کردند اختلال‌های متعددی در سرویس‌شان به وجود آمده است. ابر آروان، تپسی، رایچت، زرین‌پال،ترگمان، یک پی، کبابچی و بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که در این دیتاسنتر حضور داشتند از کاربران خود خواستند که صبر پیشه کنند تا اختلال برطرف شود.

فیبر نوری دیتاسنتر برج میلاد که متعلق به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری است، بین برج میلاد و ساختمان شرکت زیرساخت قرار دارد و قطع آن توسط شهرداری دسترسی به وب‌سایت‌هایی را که در دیتاسنتر شرکت آسیاتک قرار دارند، با مشکل مواجه کرده بود. محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک در حساب توییتری در این خصوص نوشت:« که هم‌اکنون به‌کمک سازمان فاوای شهرداری تهران درحال رفع مشکل هستند و ازآنجا که این مسیر فیبر نوری دارای جایگزین نیست، آسیاتک اکنون مسئله‌ی جابه‌جایی با مسیر جایگزین را نیز پیگیری می‌کند.»

ماهنامه‌ی پیوست در توییتی خبر داد که قطعی مسیر فیبرنوری سازمان فاوای شهرداری به‌دلیل دزدیده‌شدن بخشی از مسیر فیبرنوری این سازمان اتفاق افتاده و درحال‌حاضر، سایت‌ها و سرویس‌های گوناگونی مانند تپسی، ابرآروان، زرین‌پال که در دیتاسنتر آسیاتک میزبانی می‌شوند از دسترس خارج شده‌اند.

البته این موضوع صرفا مربوط به دیشب نبود و دو روز پیش نیز برخی از سایت‌های داخلی مانند وب‌سایت وزارت ارتباطات و سرویس‌های آپارات و فیلیمو از دسترس خارج شده یا با اختلال مواجه شده بودند.

دو روز پیش نیز با قطعی گسترده‌ی اینترنت در ارمنستان و ترکیه، وضعیت دسترسی به اینترنت در ایران با مشکل مواجه شد. سجاد بنابی، عضو هیأت مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت، طی توییتی دراین‌باره گفت:« با بازگردانی مسیرهای به سمت جنوب، شبکه به پایداری ترافیکی رسید. وی به اختلال DNS برای برخی سرویس‌دهندگان اینترنتی نیز اشاره کرد که البته دلیل آن هنوز اعلام نشده است.»

اما دیشب؛ ار دسترس خارج شدن بسیاری از کسب و کارها سبب شد تعدادی از مدیران شرکتها با توییت های خود نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

مدیرعامل ابرآروان در این زمینه گفت: «سرویس‌هایی مانند CDN و امنیت ابری ابرآروان به دلیل توزیع شدگی در سطح جهان اختلالی ندارند، اما سرویس‌هایی که وابستگی درون دیتاسنتری دارند با اختلال مواجه شده‌اند.»

«مصطفی امیری» مدیرعامل زرین پال در خلال توییتی تصویری را منتشر کرد که به سرعت پخش شد. تصور می‌شد این تصویر مربوط به سرقت کابل‌هاست که باعت این اختلال شده هرچند ساعتی بعد امیری اعلام کرد این تصویر مربوط به آنچه فکر می‌کنیم نیست، هرچند بی‌نظمی را در محل نشان می‌دهد.

«محمد فرجود» مدیرعامل فاوای شهرداری تهران در توییتی نوشت: «این قطعی مربوط به مسیر ارتباطی فیبر نوری تا برج میلاد است که متعلق به شرکت کنترل ترافیک تهران است.»

پس از تقریبا ۵ ساعت قطعی، «سجاد بنابی» از هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، خبر از وصل شدن دیتاسنتر داد و در توییتر خود نوشت: «با تلاش دوستان آسیاتک و سازمان فاوای شهرداری تهران و زحمات همکاران مخابرات ایران، مسیر بک‌آپ راه‌اندازی و دیتاسنتر برج میلاد در مدار قرار گرفت.»

در نهایت پس از حدود ۵ ساعت و در ۱۲.۳۰ بامداد امروز مشکل برطرف شد.

ارسال نظر