دستگاه رفع سکسکه توسط دانشمندان ایرانی اختراع شد

رسانه کلیک – دانشمندان ایرانی موفق به ساخت وسیله‌ای برای رفع مشکل سکسکه شدند. دستگاه رفع سکسکه در بیش از 90 درصد مواقع تاثیرگذار بوده است.

دستگاه رفع سکسکه توسط دانشمندان ایرانی اختراع شد

به گزارش کلیک، به نقل از ایسنا؛ سکسکه زمانی رخ می‌دهد که دیافراگم و عضلات بین دنده‌ای به‌طور ناگهانی منقبض شوند. ورود ناگهانی هوا باعث بسته شدن دهانه نای و ایجاد صدای سکسکه می‌شود. راه‌کارهای زیادی برای درمان سکسه توصیه می‌شود مثلا برخی بر این باورند که با ترسیدن سکسکه درمان می‌شود اما این تنها روش درمان‌های توصیه‌شده نیست و برخی نیز آب خوردن یا حبس نفس را توصیه می‌کنند. تمام این روش‌ها تجربی بوده و هیچ‌کدام توجیه علمی ندارند؛ اما یک دانشمند ایرانی موفق به اختراع دستگاهی برای رفع سکسه شده است. نام این دستگاه رفع سکسه را هیک‌اوی گذاشته‌اند.

هیک‌اوی چگونه کار می‌کند؟

هیک‌اوی دستگاهی نی مانند است که فردی که دچار سکسه شده است باید آن را درون لیوان آب قرار داده و مانند نی با کمک نیروی مکش از داخل این وسیله آب بنوشد. به‌این‌ترتیب با مکشی که برای بالا کشیدن آب درون این دستگاه نیاز است باعث انقباض دیافراگم با کمک عصب میان‌بندی (فرنیک) شده و در مرحله‌ی بعدی هنگام بلع، عصب واگ فعال می‌شود. به گفته‌ی محققان از آنجا که این دو عصب مسئول ایجاد سکسکه هستند درگیر کردن آن‌ها باعث از بین رفتن این پدیده‌ی ناخوشایند می‌شود.

دکتر علی سیفی استاد عصب‌شناسی و رئیس بخش مراقبت‌های ویژه جراحی مغز بیمارستان دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید:

این دستگاه بلافاصله به درمان سکسکه کمک می‌کند و اثر آن برای چند ساعت باقی می‌ماند.

این دستگاه بر روی ۲۴۹ داوطلب که دست‌کم ماهی یک‌بار دچار سکسکه می‌شدند امتحان شده و نتیجه گویای آن است که این دستگاه در ۹۲ درصد موارد باعث توقف سکسکه شده است.

بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان می‌گویند که این دستگاه از روش‌های خانگی مناسب‌تر و راحت‌تر است و ۱۸۳ نفر از ۲۰۳ نفر معتقد بودند که نتیجه‌ی بهتری از این دستگاه گرفته‌اند.

جمع بندی

به گفته‌ی محققان، این تحقیقات بر روی همه‌ی جمعیت‌ها، فرکانس‌ها و مدت زمان‌های سکسکه انجام‌شده است. بااین‌حال نبود گروه شاهد و اظهار نتیجه توسط خود افراد از محدودیت‌های این تحقیقات محسوب می‌شود.

ارسال نظر