سهم اینترنت و فضای مجازی از دومین مناظره انتخاباتی چه بود؟

رسانه کلیک - دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری عصر دیروز برگزار شد و هر هفت کاندیدا نظراتشان را در خصوص موضوعات مختلف بیان کردند. با این حال و در حالی که اینترنت و فضای مجازی از اهمیتی روزافزون برخوردار است و حتی تیم‌های تبلیغاتی کاندیداها می‌کوشند حضوری فعال در این عرصه داشته باشند، این موضوع در صحبت‌های شفاهی دومین مناظره انتخاباتی کاندیداها چندان به میان نیامد.

سهم اینترنت و فضای مجازی از دومین مناظره انتخاباتی چه بود؟

این‌ها همه در حالی است که دغدغه‌هایی چون وضعیت اینترنت داخلی و استمرار استفاده از اینترنت بین‌المللی، فیلترینگ و محدودیت دسترسی به سایت‌های خارجی و برخی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های خارجی و سرعت پایین و محدودیت در حجم و پهنای باند برای بخش عمده‌ای از کاربران فضای مجازی در درجه اول اهمیت قرار دارد.

در گزارش زیر به بررسی و مرور صحبت‌های دیروز کاندیداها با موضوع اینترنت و فضای مجازی پرداخته‌ایم.

اینترنت ارزان برای زنان

محسن رضایی در صحبت‌های دیروز خود به ایجاد اینترنت ارزان برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت:

من اینترنت ارزان را برای خانم‌های سرپرست خانوار در تولید و فروش عرضه می‌کنم.

احتمالاً اشاره رضایی به بستری است که اینترنت برای کسب و کارهای مجازی فراهم کرده است. در چند سال اخیر و به ویژه بعد از همه‌گیری کرونا، تعداد پیج‌ها و سایت‌های فروش مجازی بی‌شمار شد و حالا افراد زیادی را می‌توان یافت که فروشگاه اینترنتی دارند. ایجاد فروشگاه اینترنتی گرچه همچون هر شغل دیگری سختی‌هایی دارد، با این حال تماماً هم دردسر نیست و می‌توان مزیت‌های زیادی چون ارتباط بی‌واسطه با مشتری را برایش برشمرد.

با این حال رضایی توضیح بیشتری در خصوص صحبت‌هایش نداده و نمی‌توان به این نتیجه رسید که آیا واقعاً طرحی در این زمینه آماده دارد یا نه.

معیشت یک میلیون نفر در گرو اینترنت

از محسن مهرعلیزاده، دیگر کاندیدای انتخابات در خصوص شبکه ملی اطلاعات سوال شد و او در جواب به انتقاد از بحث فیلترینگ پرداخت.

مهرعلیزاده گفت:

امروز اقتصاد، مسائل اجتماعی و فرهنگی در دنیا راه‌حل‌های معمولی ندارد. اقتصاد، حکمرانی، شهر و تمام سیستم هوشمند است. باید فضا را برای کار جوانان در این زمینه باز کنیم. متأسفم از اینکه هنوز در گیرودار اینترنت موجود هستیم. خوشبختانه وزیر جوان در دولت آقای روحانی خوب کار کرده است، اما همچنان در مورد سهمیه‌گذاری و در عرصه فیلترینگ سخت‌گیری می‌کنیم.

مهرعلیزاده به بحث مشاغل اینترنتی هم اشاره کرده و افزود:

معیشت و کار یک میلیون نفر در کشور از فضای مجازی است. بخش قابل توجهی از مردم و بازرگانان از طریق فضای مجازی درآمد دارند که به دلیل شلوغی‌های سال‌های گذشته و قطع شدن اینترنت ضرر بسیاری دیدند. نباید مسائل را سیاه دیده و سیاه‌نمایی کنیم.

اینترنت، فضای نظارت

ابراهیم رئیسی که هم‌اکنون رئیس قوه قضاییه است، فضای مجازی را بستری برای نظارت بر قوه قضاییه -و احتمالاً دولت و دیگر دستگاه‌ها- دانست:

ما معتقدیم فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت بر قوه قضائیه است. ما این را در دادگستری اجرا کردیم و مردم نسبت به عملکرد کارکنان و قضات نظر می‌دهند. در این زمینه ۳۵ سامانه فعال شدند.

همچنین علیرضا زاکانی به رد فیلترینگ پرداخت:

ما با فیلترینگ مخالفیم. ما به دنبال اینترنت ارزان و پرسرعت و در واقع امن هستیم. انشالله که مهیا شود.

هرچند او هم توضیح دیگری نداشت.

از صحبت‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که هرکدام صاحب مناصب دیگری در بخش‌های مختلف کشورداری هستند، به نظر می‌رسد از دغدغه‌های کاربران اینترنت خبر دارند. آن‌ها هم سرعت پایین اینترنت، محدودیت‌های دسترسی به سایت‌ها و امکانات ضعیف دولت دیجیتال را می‌شناسند. با این حال صحبت از رفع فیلترینگ چیزی است که در مناظره‌های دوره‌های پیشین هم به میان آمده ولی هنوز در عمل شاهد اتفاق و اقدام مؤثری نبوده‌ایم.

شهروندان فضای دیجیتال حق دارند نگران آینده فعالیتشان در این فضا باشند و سؤالات بی‌شماری داشته باشند. جای این موضوعات در دومین مناظره انتخاباتی کاندیداها خالی بود و مردم امید دارند در مناظره‌های بعدی پاسخ داده شود.

ارسال نظر