رایگان ماندن شبکه شاد تا پایان 1400 | مشکلات تحصیل مجازی بالاخره حل می‌شود؟

رسانه کلیک - مشاور وزیر و مسئول شبکه آموزشی دانش‌آموز از رایگان ماندن شبکه شاد تا پایان سال تحصیلی 1400 خبر داد.

رایگان ماندن شبکه شاد تا پایان 1400 | مشکلات تحصیل مجازی بالاخره حل می‌شود؟

نیلوفر شرفی مشاور وزیر و مسئول شبکه آموزشی دانش‌آموز گفت: «شبکه شاد به عنوان پلتفرم رسمی آموزش مجازی وزارت آموزش و پرورش که فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است، همچنان به فعالیت خود در تابستان سال جاری ادامه می‌دهد.»

وی افزود: «با راه‌اندازی شبکه شاد در دوره کرونا توانستیم روز‌های آموزش مجازی را با وجود دشواری‌های خاص این شرایط پشت سر بگذاریم.»

شرفی تصریح کرد: «این شبکه، الگویی از محیط صیانت شده در فضای مجازی است که توانست نظام تعلیم و تربیت کشور را در مواجهه با بحران تعطیلی آموزش حضوری ایمن کند؛ بنابراین آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت شاد توانست یک سال تحصیلی را با آموزش مجازی پشت سر بگذارد.»

مسئول شبکه شاد با تأکید بر رایگان ماندن شبکه شاد خاطرنشان کرد: «در سال گذشته بر اساس دستور رئیس‌جمهور، دسترسی به شبکه شاد رایگان بود و در حال حاضر نیز بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، این دسترسی تا پایان سال ۱۴۰۰ رایگان اعلام شده است؛ بنابراین در صورتی که خدمت خاصی به صورت غیررایگان به دانش‌آموزان عرضه شود، این موضوع را شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

شبکه شاد چیست؟

شبکه آموزشی دانش‌آموز ( شاد ) اپلیکیشن آموزشی و ارتباطی مشترک وزارت آموزش و پرورش و همراه اول است که به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و آموزش‌های حضوری، برای تدریس مجازی به دانش‌آموزان ایرانی راه‌اندازی شد. شاد در ابتدای راه‌اندازی فقط روی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان داخلی چون سروش، آی‌گپ و روبیکا قابل استفاده بود، اما پس از اعتراض والدین نسخه مستقل آن هم رونمایی شد.

شاد هم‌اکنون در دو نسخه اندرویدی و وب قابل دسترس است و گرچه هنوز ضعف‌هایی دارد، در به‌روزرسانی‌های بعدی سعی شده بخش‌هایی از مشکلاتش را حل کند. با این حال هنوز دو مشکل بزرگ سر راه تحصیل مجازی دانش‌آموزان باقی است: مشکل دسترسی نداشتن به وسایل ارتباطی لازم (کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند) و نیز گرانی اینترنت.

مشکل دسترسی به وسایل

اگرچه طبق ادعای مدیران آموزش و پرورش کشور، حدود 84 درصد از دانش‌آموزان عضو این شبکه هستند، گزارش‌های دیگر حاکی از این است که از زمان شیوع ویروس کرونا بخشی از دانش‌آموزان کشور از تحصیل بازمانده‌اند. دسترسی نداشتن به وسایل ارتباطی لازم (کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند) برای استفاده از آموزش مجازی، اصلی‌ترین دلیلی است که بخشی از دانش‌آموزان کشور را از تحصیل دور کرد.

بر این اساس روز گذشته معاون و جانشین وزیر آموزش و پرورش کشور از اهدای 280 هزار تبلت دانش آموزی تحت عنوان طرح هدایت خبر داد که شاید بتواند بخشی از این مشکل دسترسی دانش‌آموزان را حل کند.

سید جواد حسینی، جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت، با بیان اینکه طرح هدایت شامل چند محور اصلی است، تأکید کرد: «شناسایی دقیق دانش‌آموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت اولین محور طرح هدایت بود که از طریق شناسایی دانش‌آموزان نیازمند توسط مدیران و شورای مدرسه‌ها و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکان‌پذیر شد.»

وی همچنین محور دوم طرح هدایت را تأمین منابع سه میلیون تبلت بیان کرده و گفت: «تأمین این میزان تجهیزات هوشمند اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریه‌ای در این محور به کار گرفته شده‌اند.»

اینترنت گران است

دیگر مشکلی که از روز نخست آموزش مجازی دانش‌آموزان و نیز خانواده‌های آن‌ها را درگیر کرده است، گران بودن اینترنت و سختی‌های پهنای باند است. بسیاری از خانواده‌های ایرانی هنوز به اینترنت پرسرعت و خانگی دسترسی ندارند و در بهترین حالت مشتری بسته‌های اینترنتی همراه هستند که آن هم قیمت ارزانی ندارد. همچنین برای برای دریافت فیلم‌های آموزشی معلمان و نیز ارسال تکالیف دانش‌آموزانشان به پهنای باند مناسب احتیاج دارند و نبود این امر فشار و دردسر را بر خانواده‌ها مضاعف کرده است.

البته علاوه بر رایگان ماندن شبکه شاد، طرح توزیع سیمکارت دانش‌آموزی هم در دستور کار قرار دارد و قرار است از شروع سال تحصیلی جدید، در میان دانش‌آموزانی که درخواست داده‌اند توزیع شود. استفاده از این سیمکارت رایگان است و امکان دسترسی کودکان و نوجوانان را به محتوای آموزشی و سرگرمی مناسب سنشان فراهم می‌کند.

کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نخستین استانی معرفی شده که سیمکارت دانش‌آموزی در آن توزیع خواهد شد. باید دید آیا آموزش و پرورش از تجربه یک سال آموزش مجازی‌اش درس گرفته و با دنبال کردن این دو طرح در سال تحصیلی جدید می‌تواند مشکل دانش‌آموزانش را پیش‌بینی و حل کند یا نه.

ارسال نظر