رتبه بندی کسب و کارهای مجازی وارد مرحله پیشرفته شد

رسانه کلیک- طرح رتبه بندی کسب و کارهای مجازی از سال 97 مطرح‌شده و تاکنون بیش از 150 کسب‌وکار از مرحله مقدماتی رد شده‌ و در تابستان امسال می توانند وارد مرحله پیشرفته شوند. مدیر پایش تجارت الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در امروز به سوالات خبرنگار روزنامه ایران در این خصوص پاسخ داد.

رتبه بندی کسب و کارهای مجازی وارد مرحله پیشرفته شد

به گزارش کلیک، به نقل از روزنامه ایران؛ رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی که از سال 97 آغازشده بود در تابستان امسال به مرحله پیشرفته می‌رسد. این طرح در دست سازمان مدیریت صنعتی کشور قرار دارد ازاین‌روی؛ خبرنگار روزنامه ایران طی گزارشی در مورد این طرح با فرانک ابوالمعصوم مدیر پایش تجارت الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

مدیر پایش تجارت الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر اینکه چه تعداد از کسب و کارهای مجازی از آغاز طرح تاکنون ستاره دریافت کرده‌اند؟ گفت:

بحث رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی از سال 97 مطرح بود ولی از پاییز سال گذشته که کار عملیاتی ارائه ستاره به کسب‌وکارها به‌صورت جدی شروع شد، نزدیک به 200 کسب‌وکار برای انجام رتبه‌بندی و دریافت ستاره اقدام و تاکنون بیش از 150 کسب‌وکار درخواست خود را برای دریافت ستاره نهایی کرده‌اند. حدود 120 مورد فرایند ارزیابی و رتبه‌بندی آن‌ها تکمیل‌شده و از میان آن‌ها 60 کسب‌وکار نماد 3 ستاره، 56 کسب‌وکار نماد دو ستاره و 4 کسب‌وکار نیز نماد یک ستاره دریافت کرده‌اند.

همچنین وی در مورد اجباری بودن دریافت ستاره و اهداف این طرح به خبرنگار روزنامه ایران گفت:

رتبه‌بندی کاملاً اختیاری است و هدف اصلی پروژه رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی، حمایت از آن‌ها از طریق افزایش رقابت‌پذیری، کمک به تصمیم‌گیری بهتر مصرف‌کنندگان و توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی است. با دسترسی متقاضیان به عملکرد کسب‌وکار، شفافیت افزایش‌یافته، انحصار از بین رفته و رقابت بیشتر می‌شود. رتبه‌بندی و دریافت ستاره ابزاری برای سنجش و دریافت بازخورد عملکرد کسب‌وکار است و به بهبود آن کمک می‌کند.

مراحل رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی

طبق گفته‌های فرانک ابوالمعصوم رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی دارای اینماد در دو مرحله مقدماتی و پیشرفته اجرا می‌شود. وی دراین‌باره توضیح داد:

در مرحله اول که مقدماتی است و در حال انجام آن هستیم، شاخص‌هایی ازجمله پاسخگویی به شکایات، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت سرویس، پیشینه، امنیت، تشکل‌گرایی و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر مبنای آن دو و سه ستاره‌ به کسب‌وکارها اعطا می‌شود. در حقیقت مرحله مقدماتی برای کمک به کسب‌وکارها برای آشنایی با فرایند ارزیابی و فرصتی برای آماده شدن آن‌ها برای ورود به مرحله دوم ارزیابی است. از سوی دیگر فرصتی برای دقیق کردن شاخص‌ها و بهینه‌سازی فرایند ارزیابی بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده است. مرحله دوم که پیشرفته است، از ابتدای تابستان آغاز می‌شود و در این مرحله شاخص‌هایی دقیق‌تر، موشکافانه‌تر و سخت‌گیرانه‌تری در نظر گرفته‌شده و کسب‌و‌کارها می‌توانند 4 و 5 ستاره دریافت کنند.

دلیل انتخاب سازمان مدیریت صنعتی برای اجرای طرح رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی

مدیر پایش تجارت الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان مدیریت صنعتی برای رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی انتخاب‌شده است گفت:

نمایندگان کسب و کارهای مجازی معتقد بودند که اجرای رتبه‌بندی باید از سوی یک سازمان تخصصی و شخص ثالث انجام گیرد بنابراین سازمان توسعه تجارت الکترونیکی در اجرای رتبه‌بندی تصمیم گرفت از توان تخصصی و اجرایی بخش ثالث یعنی سازمان مدیریت صنعتی به‌عنوان مرجع تخصصی، مشاوره، آموزش و تحقیقی که دارای تجربه 50 ساله در زمینه رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی است، بهره بگیرد.

آیا کسب و کارهای مجازی نوپا و کوچک نیز می‌توانند متقاضی دریافت ستاره باشند؟

بیشتر متقاضیان دریافت ستاره کسب‌وکارهای نوپا و کوچک هستند که بیشتر به دنبال جذب کاربر و افزایش سهم بازار خود هستند. هرچند کسب‌وکارهای بزرگ و برتر هم برای حفظ اعتبار و سهم بازارشان به دنبال دریافت ستاره‌ها هستند.

مزایای دریافت ستاره (اینماد) برای کسب و کارهای مجازی چیست؟

ازآنجایی‌که پروژه رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی دارای پشتوانه حاکمیتی و تجربه تخصصی است، زمینه را برای ارتقای اعتماد مصرف‌کننده برای خرید اینترنتی فراهم می‌کند بنابراین باعث توسعه و ترویج خرید اینترنتی بین مردم می‌شود. از سوی دیگر شفافیت، رقابت‌پذیری و رفع انحصار را افزایش می‌دهد و کسب‌وکارهایی که در این فرایند حضور ندارند به‌ناچار فضای رقابتی تجارت الکترونیکی را از دست می‌دهند.

در ادامه این گفت‌وگو خبرنگار روزنامه ایران از فرانک ابوالمعصوم پرسید که آیا موضوع توجه نکردن کاربران به اینماد و ستاره‌های درج‌شده در سایت‌ها را تایید می‌کند؟ وی با دادن پاسخ منفی به این سوال گفت:

خیر این اظهارنظر صحیح نیست، چون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این زمینه با اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها، برگزاری جشنواره‌ها، خریداران را با اینماد و ستاره‌ها آشنا می‌کند. از سوی دیگر این مرکز نه‌تنها خریداران را هم به کلیک روی لوگوی اینماد کسب و کارهای مجازی برای مشاهده ثبت نظرات، رضایتمندی، شکایات و... تشویق می‌کند، بلکه خود کسب و کارهای مجازی هم با استفاده از لوگوی اینماد و ستاره‌ها و شرکت در رتبه‌بندی، آن را به ابزاری برای تبلیغ و بازاریابی کسب‌وکار خود تبدیل کرده‌اند.

چگونه می‌توان برای دریافت ستاره اقدام کرد؟

اگر دارای کسب‌وکاری هستید و هنوز اقدام به دریافت ستاره نکرده‌اید، شما می‌توانید بعد از دریافت اینماد، از طریق کارتابل اینماد خود وارد فرایند ثبت درخواست رتبه‌بندی شوید. پس از نهایی کردن درخواست از سوی کسب‌وکار، فرایند ارزیابی و رتبه‌بندی کسب‌وکار آغاز و درنهایت بر اساس امتیاز دریافتی، رتبه و ستاره متناظر با آن امتیاز به شما اعطا می‌شود.

آیا ستاره‌های دریافتی کسب و کار مجازی دارای اعتبارند؟

بله. ستاره‌های دریافتی از سوی کسب و کارهای مجازی یک دوره زمانی مشخص اعتبار دارد. هر سه ماه یک‌بار ارزیابی دوره‌ای هم انجام خواهد شد و اگر کسب‌وکاری در ارزیابی‌های دوره‌ای از میزان شاخص‌های مطرح‌شده آن (مانند پاسخگویی به شکایات و تأخیر در پاسخگویی و...) کاسته شود، امتیاز از دست می‌دهد و اگر امتیازها به‌صورت چشمگیری کاهش یابد، از تعداد ستاره‌ها هم کاسته می‌شود؛ حتی اگر کسب‌وکاری تخلفی با جریمه بالا را مرتکب و تعلیق شود، اینماد و ستاره‌هایش هم تعلیق می‌شود بنابراین کسب‌وکار باید همواره به عملکردش توجه داشته باشد و برای حفظ ستاره‌هایش تلاش کند.

برای جلوگیری از جعل اینماد یا ستاره چه تدابیری اندیشیده شده است؟

فرانک ابوالمعصوم مدیر پایش تجارت الکترونیکی معتقد است که جعل اینماد و ستاره ممکن نیست؛ چرا که از طریق پایشگر هوشمند، فضای اینترنت و فروشگاه‌های اینترنتی را رصد شده و اگر لوگو اینماد و ستاره‌ها تنها با قرار دادن تصویر آن جعل‌شده باشد، آن کسب‌وکار را تعلیق می‌شد. از سوی دیگر کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت رتبه‌بندی ecrating.ir نام سایت‌هایی را که دارای ستاره هستند مشاهده کرده و از اصل بودن آن مطلع شوند.

در ادامه ایشان به کافی نبودن اعلام آمادگی 200 کسب و کار مجازی برای شرکت در رتبه‌بندی و دریافت ستاره اشاره کرد و گفت:

ازآنجایی‌که دریافت ستاره‌ها باعث بلوغ خود کسب‌وکارها و بهبود عملکردشان می‌شود چشم‌انداز ما این است که در آینده کسب‌وکارهای بیشتری برای دریافت ستاره اقدام کنند.

وی همچنان افزود:

اگر کسب و کارهای مجازی در رتبه‌بندی شرکت کرده و ستاره دریافت کنند یک درجه اعتبار خود را افزایش می‌دهند و خود امتیاز مثبتی نسبت به بقیه کسب و کارهای مجازی بدون ستاره خواهند داشت از سوی دیگر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم برای تشویق آن‌ها، کسب و کارهای مجازی دارای ستاره را در معرفی به رویدادهای بین‌المللی و دریافت تسهیلات از سوی سازمان‌های ارائه‌دهنده تسهیلات به کسب و کارهای مجازی در اولویت قرار خواهد داد.

در پایان این گفت‌وگوی خبری، مدیر پایش تجارت الکترونیکی از تدابیر دولت در جهت آشنا کردن خریداران اینترنتی با رتبه‌بندی و ستاره‌های اعطاشده به خبرنگار روزنامه ایران گفت:

اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی ازجمله قوه قضائیه، صداوسیما و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی در دست اقدام است. از سوی دیگر در قالب انتشار اطلاعیه‌ها، اخبار، گفت‌و‌گو با رسانه‌ها و نیز ارسال پیامک و پست الکترونیکی به کسب‌وکارهای دارای اینماد و ستاره‌دار اطلاع‌رسانی می‌کنیم. اطلاعات کافی هم در سایت‌های ecrating.ir و اینماد در دسترس عموم مردم قرار دارد.

ارسال نظر