پرواز سیمرغ در آسمان ایران؛ ابررایانه سیمرغ در بهمن ماه رونمایی می‌شود

رسانه کلیک - ابررایانه سیمرغ که با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دست ساخت است، بهمن ماه رونمایی می‌شود.

پرواز سیمرغ در آسمان ایران؛ ابررایانه سیمرغ در بهمن ماه رونمایی می‌شود

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابر رایانه سیمرغ جزو 100 ابررایانه دنیاست که فناوری ساخت آنها تاکنون در انحصار چند کشور بوده است.

این پروژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، کلان داده‌ها و اینترنت اشیا کاربرد دارد و زمینه پیش بینی هوا، تحلیل زمین شناسی، زلزله شناسی و تحلیل داده های ژنتیکی را بر بستر داده ها فراهم می کند. این ابررایانه در بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید.

بر اساس آنچه در سی و هفتمین ویدیوی ایران هوشمند مطرح شده است ابرکامپیوترها از نشانه‌های اصلی تولید دانش و پیشرفت در علوم و صنایع مختلف محسوب می‌شوند و فناوری ساخت آن‌ها تنها در انحصار چند کشور پیشرفته قرار دارد.

این ابررایانه که سیمرغ نام دارد هم اکنون با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال ساخت است.

ابر رایانه سیمرغ علاوه بر جنبه تحقیقاتی، پیش بینی سریع آب و هوا، تحلیل‌های زمین شناسی و زلزله شناسی و تحلیل‌های داده‌های ژنتیکی را بر بستر شبکه ملی اطاعات امکان پذیر می‌کند.

در این طرح در ابتدا مدل مهندسی و پیش نمونه ابررایانه با ظرفیت پردازشی حدود ۱۶۰ ترافلاپس (۱۶۰ تریلیون عملیات پردازش در یک ثانیه) به بهره برداری می‌رسد و عملیات توسعه آن تا مقیاس پتافلاپس یا ۱۰ به توان ۱۵ (یک میلیون میلیارد محاسبه در یک ثانیه) هم خواهد رسید.

مطالعه برای توسعه سرعت پردازش در مقیاس اگزافلاپس یا ۱۰ به توان ۱۸ (یک میلیارد میلیارد محاسبه در یک ثانیه) نیز ادامه پیدا می‌کند.

با به کارگیری این ابررایانه و هوش مصنوعی و تکمیل الگوریتم پیچیده حرکت گسل‌ها، می‌توان به پیش‌بینی نسبتاً خوبی از تحلیل وقوع زلزله در کشور رسید.

ارسال نظر