رویداد کارآفرینی ویتا؛ قدمی در راستای هوش مصنوعی و داده

 رسانه کلیک - نشست خبری رویداد کارآفرینی «ویتا» با حضور مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و شتابدهنده نوین تک  در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

رویداد کارآفرینی ویتا؛ قدمی در راستای هوش مصنوعی و داده

نشست خبری ویتا با صحبت های مظفر پاسدار شیرازی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی کتابخانه ملی ایران، شروع شد. پاسدار شیرازی با اشاره به نیازی که در حوزه فراهم‌آوری و پردازش داده‌ها به فناورهای جدید حس می شود، ادامه داد: هدف نخست کتابخانه ملی در سال 69، گردآوری،حفاظت و اطلاع‌رسانی بود اما امروزه بخش عمده‌ای از منابع مکتوب کشور در قالب منابع دیجیتال عرضه می‌شود.

کمیت و تعداد منابع دیجیتال به اندازه منابع مکتوب پیشین، اندک نیست وشاهد رشد زیادی در این زمینه هستیم. بتا به همین دلیل با اتکا به ساز و کارهای پیشین نمی‌توانیم سرویس دهنده خوبی باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی کتابخانه ملی ایران افزود: با دستور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در راستای سند تحول، نیاز است در حوزه فراهم‌آوری و پردازش داده‌ها از فناوری‌های جدید استفاده کنیم. یکی از مهم‌ترین مسائل زمینه فناوری؛ هوش مصنوعی است که به کلیه فعالیت‌های پردازشی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های بخش دولتی، ما به کمک بخش خصوصی نیازمندیم. خصوصاً بازیگران اصلی اکوسیستم؛یعنی استارتاپ ها بهترین گزینه برای حل چالش‌هایی که سر راه دیجیتالی‌کردن منابع وجود دارد هستند.

پاسدار شیرازی درباره پروژه لیپ‌تک که در طرح تحول کتابخانه ملی گنجانده شده است، گفت: یکی از وظایف ما در کتابخانه گردآوری منابع بیشتر برای تسخیل کار مخاطبین است. لیپ‌تک طرحی است برای گسترش و توسعه اکوسیستم کسب و کارهای نوین در حوزه محتوا و رویداد ویتا در راستای همین هدف برنامه‌ریزی شده است.

برای برگزاری این رویداد جلساتی با سازمان فناوری، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام دادیم و توافقات بسیار خوبی در این زمینه انجام شد.

ما به عنوان دولت وظیفه‌مان بیش از تصدی‌گری، سیاستگذاری است. بازیگران اصلی این حرکت بزرگ در حوزه دیجیتال، استارتاپ‌ها هستند که با برگزاری رویداد ویتا از توانایی آن‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

بابک زنده‌دل مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز ضمن تاکید بر ضرورت پیش رفتن به سمت تکنولوژی روز دنیا ادامه داد: سال ۹۷ ارزشیابی بیش از یک میلیارد برگ سند را انجام دادیم و ۷۰ میلیون برگ از آن به آرشیو کتابخانه اضافه شد.

پیش‌بینی ما این است که سالیانه ۳۵۰ ترابایت حجم سند الکترونیکی تدوین می‌شود که واجد شرایط آرشیو است. برای ارزیابی و دیجیتالی شدن هر برگ سند، نیروی انسانی و هزینه زیادی نیاز است و اینجاست که اهمیت و جای خالی و صد البته کاربردی هوش مصنوعی و روش‌های نوین پررنگ می شود.

در سال ۷۷ آمار نشر کتاب ۱۷ هزار عنوان بود که ده سال بعد به عدد ۵۷ هزار رسید. این عدد سال ۹۷ به ۱۰۱ هزار جلد رسید. در نتیجه در دوره ای۲۰ ساله، سرعت نشر کتاب ۶ برابر شد. در این میان تنها نهادی که به صورت قانونی باید کتاب‌ها را تحویل گرفته و بانک فهرست شناسی را انجام دهد، کتابخانه ملی است. که با توجه به تمام آمار و ارقام نیاز به بودجه و نیروی انسانی زیادی دارد.

زنده‌دل تصریح کرد: دیجیتال سازی تمام موارد ذکر شده؛ پروسه عظیمی است که نیاز به راهکارهای هوشمندانه دارد. علاوه بر اینها ۴میلیون و ۶۰۰ فایل، ۳۸ هزار عکس فهرست نویسی شده و ۹۰ هزار عنوان کتاب خطی که برای برخی از آنها حتی نمی‌توان قیمتی در نظر گرفت نیز موجود است. برای دیجیتالی شدن، کنترل داده‌ و ارزش افزوده پنهانی که در این موارد نهفته است، نیاز به هوش مصنوعی داریم.

محمدرضا قبادی مدیرعامل شتاب‌دهنده نوین تک در این نشست خبری درباره رویداد ویتا گفت: زیست بوم کارآفرینی ایران جوان است و بسیاری از استارتاپ ها با نتیجه عدم موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری مواجهند. همین مسئله گاهی سد بزرگی بر سر راه حرکت آنها می شود.

با انکا به این موضوع نیاز به یکسری فعالیت‌های زیرساختی است تا ریسک سرمایه گذاری در این استارتاپ ها را کاهش دهد.

قبادی ادامه داد: رویداد ویتا به فعالین حوزه بیگ دیتا و هوش مصنوعی کمک می کند تا افراد با ریسک کمتری کارشان را پیش ببرند. یک فراخوان عمومی برای ثبت نام اعلام کردیم تا هر کسی که در این حوزه‌ها توانمند است، وارد این رویداد شود تا به ۳۷ مسئله‌ای که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تکمیل زنجیره ارزش خودبا آن روبه روست به نتیجه برسد.

تیم‌های شرکت کننده در این رویداد به دو دسته تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که می‌توانند برای این مسائل راه حل هوشمندانه پیدا کنند و دسته دیگر افرادی که استارتاپی برای توسعه دارند و قصدشان استفاده از منابع کتابخانه است.

وی تصریح کرد: شرکت کنندگان در این رویداد یک هفته فرصت دارند تا طرح‌های خودشان را برای شرکت در رویداد ارسال کنند. کارشناسانی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، شتاب‌دهنده نوین تک و مرکز نوآوری برق و کامپیوتر دانشگاه تهران بررسی این طرح‌ها را برعهده خواهند گرفت.

برگزیدگان نهایی ۲۴ تا ۲۶ تیرماه وارد فعالیت کارگاهی می‌شوند. در این کارگاه خدماتی مانند منتوری، مکان، دیتا و… در اختیارشان قرار خواهد گرفت. پس از آن کارشناسان مسیر توسعه، این پروژه‌ها را بررسی می‌کنند تا طرح‌های برتر با حمایت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، محل استقرار و… به کسب و کار تبدیل شوند.

قبادی در پاسخ سوال خبرنگار کلیک مبنی بر اینکه نحوه ثبت نام در این رویداد به چه شکلی است و آیا ورود به این رویداد مستلزم پرداخت هزینه است؟ پاسخ داد: شیوه ثبت نام در این رویداد از طریق سایت ویتا میسر است. ضمن اینکه شرکت در این رویداد کاملاً رایگان است و جوایز مختصری نیز برای طرح‌های برتر در نظر گرفته شده است.

قبادی در انتهای نشست گفت: از تمام تیم‌هایی که طرح‌های شان را برای ما ارسال کنند، تقریباً ۳۰ تیم وارد مرحله کارگاهی ما می‌شود تا احتمال اجرایی شدن طرح شان مورد بررسی قرار گیرد. احتمالا در مرحله خروجی سه چهار تیم باقی بمانند و کار را با آنها پیش ببریم. البته بقیه تیم‌ها همچنان می‌توانند در شبکه ارتباطی ما باقی مانده و اگر کمکی نیاز داشته باشند ، مورد حمایت ما قرار بگیرند.

شایان ذکر است این رویداد از چهاردهم تیر ماه تا یازدهم مردادماه در دو مرحله برگزار و فرصتی برای ایجاد بستر همکاری با کتابخانه ملی، حضور در دوره شتاب‌دهی شتاب دهنده نوین تک و جذب سرمایه برای ادامه فعالیت تیم‌های خلاق در کتابخانه ملی ایران شکل خواهد گرفت.

ارسال نظر