ریحون و چیلیوری ادغام شدند

رسانه کلیک - عصر امروز دو استارتاپ سفارش آنلاین غذا، “ریحون” و “چیلیوری” خبر از ادغام دادند. آیا این ادغام می تواند باعث شکست اسنپ فود شود؟

ریحون و چیلیوری ادغام شدند

علیرضا صادقیان، مدیرعامل هلدینگ iiVenture که صاحب چیلیوری است در ابتدای مراسم در مورد تاریخچه چیلیوری توضیح داد و گفت صندوق سرمایه‌گذاری "تمدن" در بهمن ۱۳۹۶ روی چیلیوری سرمایه‌گذاری کرد. اکنون ۴ هزار رستوران در چیلیوری حضور دارند و خدمات این پلتفرم در ۳۰ شهر قابل دسترس است. او گفت از سال ۹۷ تا ۹۸ حدود ۲۰۸ درصد رشد کرده‌اند.

صادقیان مدل‌های مختلف ادغام را توضیح و ادامه داد که در چیلیوری و ریحون بر اساس تحقیقاتی که کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که با یک برند یعنی "چیلیوری" ادامه خواهند داد. او توضیح داد که این به این معنا نیست که ریحون ظرفیت نداشت یا توسط چیلیوری بلعیده شد. دلیل انتخاب برند چیلیوری این بود که چیلیوری برند بهتری برای سرمایه‌گذاری آتی بر اساس مطالعات‌مان دارد. صادقیان گفت CMO (مدیر مارکتینگ) چیلیوری الان از ریحون آمده است. صادقیان گقت در مورد نت‌برگ و تخفیفان هر دو به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

صادقیان همچنین گفت فردی یونانی از شرکت Delivery Hero که در حوزه فروش آنلاین غذا در اروپا فعال است، روی ریحون سرمایه‌گذاری کرده بود که الان با این ادغام دانش و تجربه‌ او به چیلیوری آمده و بسیار برای ما ارزشمند است.

صادقیان در ادامه گفت سایز بازار سفارش آنلاین غذا تا ۵ سال آینده در ایران ۱۸ هزار میلیارد تومان است که تاکنون ۱۰ درصد آن آنلاین شده. به گفته صادقیان بازار سفارش سوپرمارکتی در ایران ۲۰ برابر بازار آنلاین غذا است.

حوزه‌های جدیدی که چیلیوری میخواهد به آنها ورود کند

ریحون

بابک کبیری، مدیرعامل ریحون در این نشست گفت تیم ریحون تقریبا هم سن چیلیوری است و از آواتک آغاز کرد. او گفت تیمی که ریحون را ساخت گرسنه‌ رشد کردن بود.

کبیری گفت در سال ۹۷ به این نتیجه رسیدیم برای رشد بیشتر باید ادغام شویم و مدل‌های مختلف را بررسی کردیم. یکی از این گزینه‌ها تیم چیلیوری بود. چیلیوری تیم خوبی بود و رقابت کردن با آن سخت بود. در طول این مدت شناخت بیشتری را نسبت به آقای صادقیان پیدا کردم و به این نتیجه رسیدیم ایشان بهتر می‌توانند این مجموعه را مدیریت کنند.

صندوق تمدن

محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری "تمدن" که در هلدینگ کسب و کار ایرانیان مالک چیلیوری، سرمایه‌گذاری کرده‌ گفت صندوق تمدن بزرگترین صندوق جسورانه کشور است. خواجه نصیری می‌گوید بزرگترین سرمایه‌گذاری استارتاپی ما در مجموعه آقای صادقیان بود.

خواجه نصیری گفت در فضای استارتاپی انحصارگرایی و رقابت سنگینی وجود دارد و بسیاری از کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به راه حل برای اجتناب از این مدل رقابت و انحصار فکر نمی‌کنند. یکی از اینها ادغام است که خیلی خوشحالیم دارد این اتفاق میفتد و استقبال می‌کنیم که این کار موفق شود.

خواجه نصیر همچنین گفت پس از این ادغام (ریحون و چیلیوری) مفهوم ادغام به درستی در کشور جا می‌افتد و امیدوارم از این دوستان به عنوان پایه‌گذاران آن بعدها یاد شود و مجسمه این دوستان ساخته شود!

سرآوا

علی سمساریلر، مدیرعامل سرآوا به بعد علمی ادغام شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در شرایط سخت اقتصادی ضررده هستند و با ادغام می‌توانند موثرتر ادامه دهند اشاره کرد و گفت ادغام در دنیا نتیجه خود را ثابت کرده و خیلی شرکت‌ها برای بقا این کار را انجام می‌دهند. او گفت در شرایطی که ریحون و چیلیوری در یک مارکت با یکدیگر رقابت می‌کردند و منابع‌شان هدر می‌رفت، ادغام به تصمیم خودشان بهترین گزینه بود و بیش از ۹ ماه زمان با بار حقوقی و مالی سنگین صرف آن شد. سمساریلر در ادامه گفت این ادغام باعث افزایش ۶۰ درصدی مشتریان چیلیوری خواهد شد. همچنین ۴۰ درصد به تعداد رستوران‌های چیلیوری افزوده می‌شود.

پرسش و پاسخ رسانه‌ها

ریحون و چیلیوری

سوال: آیا این ادغام دیر انجام نشده است؟

صادقیان: از امروز به جای رتبه دوم بودن تمرکز مان روی این است تا سرویس بهتری بدهیم و انحصار (اسنپ فود) از بین برود.

سوال: آیا تیم ریحون مشکلی بابت پرداخت نداشت؟ چون در یادداشت فاندر اولیه ریحون (حیدری) در ویرگول به این موضوع اشاره شده بود.

سمساریلر: تاریخچه ریحون از آواتک شکل گرفت. در استارتاپ‌ها این طبیعی است که افرادی از تیم‌ها کم شوند یا زیاد شوند. نوع سرمایه‌گذاری‌های سرآوا همیشه کارآفرین محور بوده و روی آدم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند تا شرکت. خود آقای حیدری به دلیل اینکه قصد داشت استارتاپ "سرمیز" را راه اندازی کند از تیم ریحون جدا شد و سهامش را واگذار کرد.

سوال: می‌گویید سرآوا سرمایه‌گذاری‌اش کارآفرین محور است. چند نفرشان الان باقی مانده‌اند؟

کبیری: فاندرهای اولیه خودشان با تصمیم خودشان جدا شدند. من خودم را کوفاندر نمی‌دانم و هسته موسس آنجا سهیل بود و سهیل بنا به دلایل شخصی تیم را ترک کرد و به کانادا رفت و در طول این مسیر همه حقوق و سهمش در مجموعه نگهداری شده است.

سوال: آیا شرکت‌های دیگر هلدینگ‌تان هم می‌خواهند ادغام شوند؟

صادقیان: در مورد "دکتر دکتر" یا "تیکیت" مذاکره‌ای برای ادغام نداشته‌ایم.

صادقیان همچنین گفت: معتقدم بخش عمده‌ای از این بازار در این سال‌ها با انحصار و ناعادلانه شکل گرفت و امیدوارم الان شکسته شود.

سوال: نیروها و آینده ریحون چه می‌شود؟

صادقیان: در حال حاضر یک تعدادی از نیروها ریزش داشتند که طبیعی هم است. یک تعداد زیادی از نیروها به دلیل دور شدن راه جدا شدند. دفتر ریحون غرب تهران است و چیلیوری در ونک. ریحون ۵شنبه‌ها تعطیل بود و چیلیوری باز است. برخی هم به همین دلیل جدا شدند. دلایل دیگری هم بود.

سوال: آیا زمان مشخصی است که چه زمانی ادغام تمام می‌شود؟ چون هنوز ریحون سرویس می‌دهد.

به طور موقت پلتفرم ریحون بالاست تا فرآیند اطلاع رسانی به کاربران انجام شود و باید مراحل قانونی طی شود و زودتر نمی‌توانیم این کار را کنیم. تا آخر سال ریحون برچیده می‌شود.

سوال: در مورد ساختار حقوقی هم توضیح دهید. آیا ریحون زیرمجموعه چیلیوری می شود؟

صادقیان: ادغام متدهای مختلفی دارد. پس از کلی تحقیق به این نتیجه رسیدیم که نگهداری چیلیوری بهتر است. مسائل مالیاتی و بدهی‌ها در این تصمیم دخیل بود. الان دارایی‌های ریحون به چیلیوری منتقل شد و پس از مدتی ریحون منحل میشود.

صادقیان همچنین گفت: دنبال جذب سرمایه نیز هستیم.

سوال: آیا رضا حیدری و سهیل علوی از چیلیوری سهم دارند الان؟

رضا سهمی نداشت، در واقع سهامش را به دلیل راه اندازی استارتاپ "سرمیز" واگذار کرد، اما من (بابک کبیری) و سهیل (هم موسس ریحون) سهام شان به مجموعه جدید چیلیوری منتقل می‌شود.

ارسال نظر