رئیس رسانه ملی: در حال برنامه‌ریزی برای ساخت اینترنت ملی هستیم

رسانه کلیک - رئیس رسانه ملی گفت: «در حال برنامه‌ریزی برای ساخت اینترنت ملی هستیم.»

رئیس رسانه ملی: در حال برنامه‌ریزی برای ساخت اینترنت ملی هستیم

به مسیر چین و روسیه

عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما با آمریکایی خواندن اینترنت در جمع خبرنگاران گفت: «همین الان نهضتی در برابر اینترنت آمریکایی در دنیا در حال شکل‌گیری است. در چین و روسیه این اتفاق افتاده و آن کشورها در حال شکل دادن به اینترنت‌های خودشان هستند. هیچ کشوری اینترنت آمریکایی را برنمی‌تابد و حتی اروپایی‌ها که شرکای آمریکا هستند، آن‌ها هم اینترنت آمریکایی را برنمی‌تابند و در حال شکل دادن به اینترنت اروپایی هستند.»

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اینترنت ملی تأکید کرد: «ایران هم در حال برنامه‌ریزی است تا همچون این کشورهای بزرگ اینترنت خودش را داشته باشد. کشورهایی که ضعیف هستند و توانی به لحاظ فناوری ندارند، مجبورند تسلیم اینترنت آمریکایی شوند. اما کشورهای توانمند می‌توانند برای خودشان برنامه‌ریزی کنند و برنامه‌های خود را در بستر اینترنت تعریف و اعمال کنند. بنابراین این‌طور نیست که آمریکایی‌ها بتوانند به صورت یک‌طرفه هر کاری می‌خواهند روی اینترنت انجام بدهند و اگر چنین شد، اتفاقات دیگری در دنیا رخ خواهد داد.

علی‌عسکری تصریح کرد: «امروز فناوری صرفاً در دست آمریکایی‌ها نیست. زمانی انحصار فناوری‌ها در دست آمریکا بود، اما امروز در دنیا توزیع شده است و خود آمریکایی‌ها در بعضی جنبه‌ها از جمله تولید علم عقب افتاده‌اند.»

ساخت اینترنت ملی خیانت است

این سخنان رئیس رسانه ملی در حالی است که در روزهای اخیر بحث قانونمندتر کردن اینترنت در قالب طرحی که مجلس شورای اسلامی ارائه داده، محل بحث و مناقشه شده است. ضوابط چیزی که مسئولان آن را به نام اینترنت ملی می‌خوانند هنوز مشخص نیست، اما هرچه هست کارشناسان نگاه مثبتی نسبت به آن نداشته و از ادامه وضعیت اینترنت در ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی بارها عبارت اینترنت ملی را جعلی و به منزله خیانت دانسته و گفته بود: «اینترنت ملی یک واژه جعلی است و کسانی که آن را به کار می‌برند دنبال خیانت در کشور هستند. اگر اینترنت نباشد نمی‌توانیم هیچ سرویسی ارائه دهیم. عده‌ای در کشور دنبال این مسئله هستند اما آدم‌های اثرگذار نیستند. نظام حکمرانی کشور سندهایی دارد که بر اساس آن‌ها توسعه انجام می‌شود، بنابراین نباید به این واژه‌های جعلی و بی‌مبنا توجه کرد.»

با این حال او هم بر اهمیت توسعه شبکه اطلاعات در کشور تأکید داشته و تصریح کرده بود: «ما تأکید داریم که شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور بوده و خدمات پایه‌ای که روی این شبکه ارائه می‌شود، ضامن بازدارندگی در برابر حملات دشمن است.»

طبق آخرین خبرهای غیررسمی، مجلس بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را از دستور کار این هفته خود خارج کرده است. دلیل اصلی این اقدام هنوز مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد مجلسی‌ها تصمیم دارند تصویب این طرح را به دولت بعدی موکول کنند.
ارسال نظر