سازمان فناوری از ثبت 104 میلیون تراکنش در سروا خبر داد

رسانه کلیک - سروا با تامین بستر یکپارچه و عرضه متمرکز خدمات دولت به کسب‌وکارها، از ابتدای سال تا پایان آذرماه، ۱۰۴ میلیون تراکنش را به ثبت رسانده است.

سازمان فناوری از ثبت 104 میلیون تراکنش در سروا خبر داد

به گزارش کلیک نقل سازمان فناوری اطلاعات سروا یک درگاه ارتباط بخش غیردولتی به بخش دولتی است که به کمک آن، امکان استفاده‌ کسب‌وکارها از داده‌های دولتی از طریق این درگاه امکان‌پذیر می‌شود. پروژه سروا مرکز تبادل اطلاعات دولت با بخش خصوصی و عمومی با هدف به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات دولتی برای استارت‌آپ‌ها است و بسترساز تعامل یکپارچه و ارائه سرویس به کسب‌وکارهای مورد تأیید روی یک زیرساخت یکپارچه و مطمئن است.

از مزایای این سرویس می‌توان به ارتباط با یک‌نهاد مشخص در دولت و عدم ایجاد سردرگمی، بهبود ارائه خدمات دولت الکترونیک، یکپارچه‌سازی سامانه‌های نرم‌افزارهای دولتی بدون اتصال مستقیم به دستگاه‌ها، کاهش هزینه‌های دولت، حمایت از سامانه‌های داخلی اشاره کرد.

بهنام ولی‌زاده، معاون دولت الکترونیکی با اشاره به تبصره ۲ بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور به منظور تبادل و به اشتراک‌گذاری اطلاعات اظهار کرد: در مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) دو بستر نرم‌افزاری تبادل خدمات الکترونیکی وجود دارد که در گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB)، تبادل اطلاعات به منظور ارایه خدمات دستگاه‌های اجرایی به کسب‌وکارها جهت ایجاد تسریع در رسیدگی به تقاضاهای مردم صورت می‌گیرد.

به گفته معاون دولت الکترونیکی در سروا (PGSB) یا همان (public government service bus)، بستر لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکارهایی که نیاز به انبوهی از API ها از چندین سامانه‌ مختلف دارند، فراهم شده است. به‌طوری که بازارچه‌ای از API در چندین دسته‌بندی نظیر احراز هویت، مالی، موقعیت مکانی، خدمات شهری و غیره طراحی شده است.

وی در خصوص جزییات چگونگی سازوکار استفاده کسب‌وکارها از خدمات PGSB تشریح کرد: اتصال فنی خدمت‌گیرندگان از این بستر به دو شیوه اینترنت و MPLS امکان‌پذیر است که طی آن متقاضی باید ضمن ارسال درخواست اتصال به گذرگاه PGSB از معاونت دولت الکترونیکی تاییدیه دریافت کند و سپس به انجام امور قراردادی و حقوقی و نیز تنظیمات شبکه‌ای با کمک راهنمایی پشتیبانی مرکز داده دولت الکترونیکی بپردازد.

ولی‌زاده در خصوص آخرین وضعیت تحولات آماری در سامانه سروا تصریح کرد: تعداد تراکنش‌های انجام‌شده در سروا با انجام یک میلیون تراکنش در فروردین سال جاری آغاز شد و در پایان آذر ماه به حدود ۳۰ میلیون تراکنش در ماه رسیده است. تا پایان این زمان، تعداد ۱۱۱ خدمت توسط ۱۳ دستگاه خدمت‌دهنده، ارایه شده است و در این میان ۲۶۰ دستگاه نیز خدمت گیرنده بوده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا، در انتهای آذرماه سال جاری پردرخواست‌ترین دستگاه خدمت‌دهنده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پردرخواست‌ترین متقاضی خدمت‌گیرنده، یکی از پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی بوده است. همچنین مجموع تعداد تراکنش‌های ثبت‌شده در سروا تا پایان آذر ماه ۱۳۹۹ به ۱۰۴ میلیون تراکنش رسیده است. متقاضیان جهت استفاده از خدمات دولت به کسب‌وکارها می‌توانند به نشانی sarva.iran.gov.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر