سازمان فناوری اطلاعات و طاقچه تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند

رسانه کلیک - سازمان فناوری اطلاعات و طاقچه تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند. بر اساس این تفاهم‌نامه همه پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که سازمان فناوری اطلاعات در سال‌های گذشته منتشر کرده، به صورت رایگان از طریق اپلیکیشن طاقچه در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.

سازمان فناوری اطلاعات و طاقچه تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، امروز در مراسم تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک در انتشار محتوای الکترونیک بین سازمان فناوری اطلاعات و طاقچه افزود: «در قوانین مختلف بارها تأکید شده که شهروندان حق دسترسی به داده‌هایی که نهادهای دولتی تهیه می‌کنند را دارند. علاوه بر آن انتشار پژوهش‌ها باعث می‌شود سرریز دانشی در جامعه اتفاق بیفتد.»

ناظمی در ادامه گفت: «مستندات و پژوهش‌هایی که در نهادهای دولتی تهیه می‌شود، می‌تواند نقش مهمی را در جهت توانمندی بخش خصوصی ایفا کند. اما مهم‌ترین دلیل به اشتراک گذاشتن این پژوهش‌ها برای کلیه شهروندان، شکل‌گیری مفهومی به اسم بازار پژوهش است که کار پژوهشگری در آن به رسمیت شناخته می‌شود.»

معاون وزیر ارتباطات گفت: «ما اکنون پژوهشگر و پژوهشگری را به عضویت در هیأت علمی محدود کرده‌ایم. در جامعه ایران اندیشگاه‌ها جایگاهی پیدا نکرده‌اند و گروه‌های پژوهشی به عنوان یک نهاد رسمیت ندارند. به همین دلیل است که در ایران با بازار پژوهش روبه‌رو نیستیم. اولین شرط به وجود آمدن بازار پژوهش، دسترسی به اطلاعات است.»

ورود سازمان‌های دولتی به عرصه نشر جبران‌ناپذیر است

ناظمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فناوری اطلاعات و طاقچه تصریح کرد: «با انتشار رایگان و عمومی پژوهش‌ها، مقالات و کتاب‌هایی که توسط این سازمان تهیه شده، می‌پذیریم که نهاد دولتی مانند سازمان فناوری حق ندارد به بازار نشر وارد شود، در آن مداخله و خودش کتاب منتشر کند. از نخستین روزی که در این سازمان مستقر شدیم از انتشار هرگونه کتابی جلوگیری کردیم.»

وی تأکید کرد: «عدم مداخله در بازار به این دلیل نبود که در مجموعه سازمان فناوری اطلاعات سابقه پژوهش نداشتیم. اتفاقاً سوابق خوبی داشتیم اما تصمیم گرفتیم به انتشارات و مراکز نشر خصوصی احترام بگذاریم؛ چرا که آن‌ها بهتر از بازیگران دولتی می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. ورود سازمان‌های دولتی در عرصه نشر اشتباهات جبران‌ناپذیری را به بازار نشر وارد می‌کند و پژوهش را از بین می‌برد.»

معاون وزیر ارتباطات افزود: «از زمان ورود به سازمان فناوری اطلاعات، انتشار دولتی کتاب‌ها را متوقف کردیم و دسترسی آزاد را در برنامه قرار دادیم. ترجیح ما این بود که به جای چاپ فیزیکی، کتاب‌ها را به صورت مجازی و در قالب اپلیکیشن‌هایی که در بازار هستند در دسترس مردم قرار دهیم. می‌توانستیم سایت یا اپلیکیشنی طراحی و پژوهش‌ها و کتب را در بستر آن منتشر کنیم، اما این نوعی مداخله در فعالیت بخش خصوصی بود. به همین دلیل امروز تفاهم‌نامه امضا کردیم تا پژوهش‌ها و کتب از طریق پلتفرمی که مردم از آن استقبال کردند در اختیارشان قرار بگیرد.»

گفتنی است طاقچه یکی از اپلیکیشن‌های پرطرفدار کتاب و کتاب‌خوانی است که با ارائه آرشیو خوب از کتاب‌های قدیمی و جدید بازار، توجه مخاطبان کتاب‌های الکترونیکی را به خود جلب کرده است.

بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری مشترک که بین سازمان فناوری اطلاعات و طاقچه امضا شد، قرار است کتاب‌ها و پژوهش‌های سازمان فناوری اطلاعات به زودی به صورت کامل و جامع در این اپلیکیشن قرار بگیرد.

ارسال نظر