سامانه حافظه ملی ایرانیان و سنا رونمایی شد؛ امکان دسترسی آنلاین به هزاران کتاب و روزنامه

رسانه کلیک - سامانه حافظه ملی ایرانیان و سامانه سنا به عنوان جامع ترین پایگاه‌های فهرست، کتب، نشریات، اسناد و نسخ خطی کشور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی شدند.

سامانه حافظه ملی ایرانیان و سنا رونمایی شد؛ امکان دسترسی آنلاین به هزاران کتاب و روزنامه

این سامانه که شامل پایگاه کتاب، نشریات، اسناد و نسخ خطی است امکان جستجوی دقیق و یافتن مدرک و محل نگهداری آن را عرضه خواهد کرد. تا الان، ۳۰۰۰ کتابخانه فعال دانشگاهی، عمومی و تخصصی در شبکه کتابخانه‌ها، ۶۴ هزار عنوان نشریه فهرست شده در بانک نشریات، فهرست اسناد موجود در ۶ مرکز آرشیوی در شبکه اسناد کشور و فهرست ۱ میلیون و ۱۴ هزار نسخه خطی فارسی و غیر فارسی داخل، نسخ عراق، فارسی کشورها در ۱۸۶۸ مرکز در فهرستگان نسخ خطی در این سامانه وجود دارند و روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود.

سامانه حافظه ملی ایرانیان با هدف غنی سازی تجربه کاربران و توزیع عادلانه اطلاعات امکان استفاده آنلاین از محتواهایی چون کتب، نشریات، اسناد و نسخ خطی کشور را میسر می‌کند.

سامانه نشریات کشور یا اختصاراً سنا، سامانه دیگری است که با شعار «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» رونمایی شد، این سامانه دربرگیرنده‌ی فهرست و محتوای دیجیتال نشریات روزنامه ها و مجلات ایرانی از آغاز تاکنون است. با استفاده از این سامانه‌ها در شبکه کتابخانه‌های کشور، می‌توانید به لیست کامل کتب موجود دسترسی پیدا کنید، نزدیک‌ترین کتاب و کتابخانه را بیابید و به سایت کتابخانه مورد نظر نیز سر بزنید.

«عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام راه‌اندازی سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» و داده‌های موجود در این سامانه و دیجیتال سازی منابع را بخش مهمی از قدرت نرم فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی ایران عنوان کرد و افزود:

«عدالت اطلاعاتی یکی دیگر از مهمترین خروجی های طرح هایی از این دست است. زیرا اطلاعات امروز بخش اصلی سرمایه عملیاتی توسعه به شمار می آید. با این نگاه هر فردی می‌تواند دسترسی‌ها به اطلاعات و داده‌های خام و غیرخام پیدا کند. امیدواریم این زحمتی که دوستان کشیدند و در هفته دولت عرضه می‌شود، مقدمه ای برای برداشتن گام های دیگر در عرصه فرهنگ باشد تا جامعه ایرانی و فراتر جامعه جهانی که به فرهنگ ایرانی تعلق خاطر دارند از این دستاورد بهره مند شوند.»

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در توضیح سامانه سنا گفت: «۱۴ ترابایت حجم روزنامه‌های بارگذاری شده در آن است و روزنامه های روز هم به آن اضافه می شود. این سامانه با حجم زیادی از اطلاعات آغاز به کار می کند اما در ادامه تکمیل می شود.»

«سمیه توحیدلو» در همین رابطه گفت: «متن کامل و جزییات روزنامه ها در قالب روز و ماه و سال قابل جست و جوست، نکته مهم دیگر در این سامانه، جست و جوی منابع نزدیک به موضوع و جست و جو در متن است که از ویژگی‌های منحصر به فرد آن به شمار می آید.»

این سامانه به شکل دیجیتال از امروز (سه شنبه) در دسترس قرار می‌گیرد و بخش های مختلف آن به مرور به روز می‌شوند. طبق اعلام سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دسترسی‌های دیجیتال در این دو سامانه تنها با عضویت در آنها امکان پذیر است اما نکته قابل ذکر این است که عضویت در این سامانه رایگان است.

ارسال نظر