سایه نبود اینترنت و مشکلات دانش‌آموزان برای شرکت در کلاس‌های آنلاین

رسانه کلیک - با شیوع کرونا، آموزش هم رنگ و بوی دیگری به خود گرفت اما به دلیل مشکلات متعدد مانند نبود اینترنت دانش آموزان برای یادگیری آنلاین با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند.

سایه نبود اینترنت و مشکلات دانش‌آموزان برای شرکت در کلاس‌های آنلاین
به نقل از خبرگزاری خانه ملت متعلق به مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: آموزش مجازی یکی از خدمات دولت الکترونیک است که در سایه کرونا کمبودها و ضعف‌های آن بسیار نمایان شد تا جایی که شاهد سر به کوه و دشت گذاشتن دانش آموزان برای یادگیری آنلاین بوده‌ایم.
علی اصغر عنابستانی در مورد مشکلات آموزش مجازی گفت: با شیوع کرونا زندگی مردم با تغییرات جدی مواجه شده از تدریس مجازی تا خریدهای مجازی که هر یک در جای خود زیرساخت‌های مناسب را می‌طلبد؛ آموزش مجازی یکی از خدمات دولت الکترونیک بود که در سایه کرونا کمبودها و ضعف‌های آن بسیار نمایان شد تا جایی که به دلیل نبود اینترنت شاهد سر به کوه و دشت گذاشتن دانش آموزان برای یادگیری آنلاین بوده‌ایم؛ دیروز دانش آموزان رودبار و امروز دانش آموزان خراسان برای آموزش مجازی در شبکه های اجتماعی سوژه شدند؛ در طی یکسال اخیر خبرهایی از این جنس ناکامی آموزش که برخی به مرگ دانش آموزان ختم شد کم نبوده است.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز دانش آموزان روستای خراسان به دلیل خدمات نامناسب اینترنت رسانه‌ای شدند نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که گویا فقط همین یک روستا درگیر این مشکل هستند؛ شعارهایی که در رابطه با تهیه زیرساخت‌ها برای آموزش مجازی داده می‌شود توسط وزیر ارتباطات شعارهای پوپولیستی هستند؛ در شرایط کنونی که کشور با کرونا درگیر است بسیاری از روستاها کشور این مشکل را دارند؛ انتشار عکس دانش آموزان برای دسترسی به اینترنت بر روی کوه‌ها نشان از بی‌توجهی به آموزش مجازی است.
مشکلات دیروزی در قالب مسائل امروزی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر تشکیل کلاس آنلاین بی‌دردسر برای دانشجویان و دانش آموزان تبدیل به یک رویا شده است و هر دو وزیر از وزیر آموزش و پرورش تا وزیر ارتباطات برای حل این مسئله باید به فکر راه حلی جدی باشند؛ مسئله تلفن همراه و ثابت از قدیم الایام با مشکلاتی روبرو بوده اینکه امروزه باز شاهد این مسئله در قالب آموزش مجازی هستیم جایی تامل بسیار دارد.
نبود نظارت کافی از سوی بخش دولتی
عنابستانی تاکید کرد: با واگذاری نهادهای بخش دولتی به بخش خصوصی بدون شک باید شاهد خدمات بیشتری از بخش خصوصی باشیم در این بین بخش دولتی باید نظارت کافی بر عملکرد بخش خصوصی داشته باشد اما بخش خصوصی وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد و بخش دولتی هم نظارت کافی به عملکرد آنها ندارد؛ متاسفانه در حال حاضر مخابرات بخش تلفن ثابت برخی از روستاها کارکرد مناسبی ندارد و شرکت مخابرات در مقابل آن پاسخ قانع کننده‌ای نداشته است؛ برخی از مواقع هم در مقابل ابتدایی‌ترین خدمات از مردم هزینه دریافت می‌کند.
عنابستانی با اشاره به اینکه مشکلات آموزش آنلاین تنها مختص دانش آموزان نیست؛ گفت: بی‌توجهی به مشکلات آموزش مجازی تنها محدود به دانش آموزان نشده بلکه معلمان و خانواده‌ها هم با این موضوع مشکل داشتند؛ در سایه نبود اینترنت و زیرساخت‌های لازم در جهت آموزش مجازی شاهد مشکلاتی از قبیل نبود آموزش درست استفاده فضای مجازی هستیم. در یک سال گذشته که کشور درگیر بیمار کرونا شد از مشکلات تدریس آنلاین تا نداشتن گوشی همراه و تبلت در کنار نبود آموزش درست منجر به اتفاقات ناگواری شده که شاهد رشد آن هستیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما باید به سمتی حرکت کند که والدین را آموزش دهند تا شاهد اتفاقات ناگواری از آسیب‌های اجتماعی در دنیای مجازی و حقیقی نباشیم؛ زمانی که مجبور به انجام تمام امور در فضای مجازی باشیم باید تمام ساختارهای آن هم محیا شود.
سخنگوی طرح جوانی جمعیت تاکید کرد: مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در این حوزه اقداماتی انجام داده است؛ آسیب‌ها و فواید آن را مورد بررسی قرار گرفته است؛ بدون شک آموزش مجازی مسئله بسیار مهمی است اما جنبه قانون گذاری ندارد؛ اگر به عملکرد کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا در خصوص آموزش مجازی دانش آموزان دقت کنیم؛ حضور دانش آموزان در دنیای مجازی با شروطی از قبیل فیلتر همراه است؛ در کشور ما ورود به دنیای مجازی بدون قانون است و فرزندان بدون هیچ محدودیتی مجاز به ورود به دنیای مجازی هستند؛ بدون شک برای این مسئله باید دنبال راه حل اساسی باشیم.
عنابستانی در پایان خاطر نشان کرد: عملکرد فضای مجازی با اهداف دولت الکترونیک سازگاری ندارد و ثابت شد شعار دادن با عمل کردن بسیار فاصله دارد؛ کرونا باعث پررنگ شدن بسیاری از کمبودها شده است و خدمات دولت الکترونیک اصلا مناسب با نیازهای کنونی نیست دولت باید در مورد این مسئله فکری جدی کند.
ارسال نظر