سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ۶.۵ درصد اعلام شد

رسانه کلیک - در گزارش ''ایران در مسیر هوشمندی'' که به تازگی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ۶.۵ درصد اعلام شده است.

سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ۶.۵ درصد اعلام شد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارشی به نام «ایران در مسیر هوشمندی» به بررسی وضعیت شاخص‌های کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران پرداخته است. این گزارش شامل دستاوردهای توسعه ICT در کشور، چالش ها و راهبردهای توسعه زیست بوم این فناوری و چشم انداز آینده مطابق با قوانین بالادستی است و نشان می‌دهد که تا پایان سال ۹۸ اقتصاد دیجیتال کشور به ۶.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) رسیده است. این امار نشان می‌دهد که این شاخص از سال ۹۲ تا کنون ۳.۹ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مطابق با سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در افق ۱۴۰۴، سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی باید به ۱۰ درصد برسد.

اگرچه اقتصاد دیجیتال در دنیا هنوز جوان است اما پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در پنج سال آینده این حوزه سهمی معادل ۳۰ درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص خواهد داد. در ایران اما با وجود اینکه متوسط رشد اقتصاد دیجیتال از متوسط رشد در سایر بخش‌های اقتصادی بیشتر بوده است، اما هنوز تا رسیدن به میانگین جهانی فاصله قابل توجهی وجود دارد.

بررسی‌های سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از وضعیت ایران در برخی شاخص‌های کلیدی اقتصادی مطابق با آمارهای سال ۲۰۲۰، نشان می‌دهد که ایران در شاخص شفافیت رتبه ۱۰۶ از ۱۸۰ کشور، در شاخص سهولت کسب و کار رتبه ۱۲۸ از ۱۹۰ کشور و در شاخص تاب‌آوری رتبه ۱۲۴ از ۱۶۰ کشور جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین در شاخص رقابت‌پذیری، رتبه ایران ۹۹ در میان ۱۴۱ کشور جهان است.

با این وجود و بر اساس واگذاری ۱۸۷ میلیون خط در کشور، ضریب نفوذ ۱۴۲ درصدی موبایل و ضریب نفوذ ۸۹ درصدی اینترنت با بیش از ۷۸ میلیون نفر کاربر، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ۶.۵ درصد اعلام شده و روند رشد اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از ارزش های افزوده در اقتصاد کشور، ۴۵۷.۴هزار میلیارد ریال است.

بررسی روند توسعه اقتصاد دیجیتال از سال ۹۲ تا ۹۸ نشان می دهد که تا پایان سال ۹۸ میانگین نرخ رشد کاربران اینترنت به ۲۹ درصد رسیده است. نرخ رشد کاربران موبایلی شبکه‌های اجتماعی ۲.۵ درصد و نرخ رشد کاربران فعال رسانه‌های اجتماعی نیز ۱۸ درصد عنوان شده است.

میانگین نرخ رشد کاربران موبایل در کشور ۲.۴ درصد و میزان رشد سالانه دسترسی به پهن‌باند موبایل نیز تا پایان سال ۹۸ حدود ۷۵ درصد برآورد می شود.

ارسال نظر