سهم تولید فناوری توسط دانشگاه‌های کشور کمتر از ۵ است

رسانه کلیک - سهم تولید فناوری توسط دانشگاه‌های کشور به کمتر از ۵ درصد می‌رسد اما دانشگاه‌ها دارای نقش مهمی در تولید سرمایه انسانی و کمک به تولید منابع دانش هستند.

سهم تولید فناوری توسط دانشگاه‌های کشور کمتر از ۵ است

امیر ناظمی در اولین کنگره کشوری دانشگاه نسل۳ که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها با تولید سرمایه انسانی و منابع دانش، عامل رشد اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، درباره چگونگی نقش کارآفرینی در دانشگاه‌ها بر میزان شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گفت: دانشگاه‌ها در کمک به تولید منابع و سرمایه انسانی دارای نقش جدی هستند، اگرچه ممکن است دانشگاه‌ها به خودی خود برای تبدیل شدن به تولیدکننده‌ ارزش اقتصادی سهم بالایی نداشته باشند.

وی افزود: چه بسا مطالعات جهانی انجام شده در این خصوص نیز نشان می‌دهد سهم تولید فناوری توسط دانشگاه‌های کشور به کمتر از ۵ درصد می‌رسد و البته تصور هم نمی‌شود که میزان رشد بیشتری نیز در کار باشد. اما دانشگاه‌ها دارای نقش مهمی در تولید سرمایه انسانی و کمک به تولید منابع دانش هستند.

معاون وزیر ارتباطات، در زمینه چالش‌های پیش روی دانشگاه‌های ایران به منظور رسیدن به جایگاه دانشگاه‌های دانش بنیان، به لزوم ایجاد تغییرات اساسی در این مسیر اشاره کرد.

ناظمی درباره موانع پیش روی دانشگاه‌های کشور در این مسیر، گفت: نخستین گام در این زمینه تغییر نظام حکمرانی دانشگاه‌ها است. علاوه بر این مهم، افزایش استقلال دانشگاه‌ها و هم‌چنین افزایش امکان ورود به عرصه اقتصادی نیز از مهم‌ترین نیازمندی‌های دانشگاه‌ها در این زمینه است. تغییر تفکر حاکم بر مدیران مراکز دانشگاهی نیز از جمله عوامل اصلی است که بروز آن نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

وی نقش تامین مالی دانشگاه‌ها را بسیار حایز اهمیت ارزیابی کرد و افزود: فروش فناوری، یکی از منابع اصلی تامین مالی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود. البته فروش فناوری، لزوما مساوی با تاسیس و راه‌اندازی شرکت نیست؛ بلکه منظور فناوری‌هایی هستند که منبع اصلی تولید آنها دانشگاه‌ها هستند و از طریق اعطای لایسنس یا همان پروانه قابل فروش و واگذاری خواهند بود. فروش فناوری توسط دانشگاه‌ها، به طور تقریبی میزان ۳۰ درصد از سهم کلی در تامین مالی دانشگاه‌ها را به عهده دارد.

ارسال نظر