پایتخت، اولین میزبان شرکت های دانش بنیان | رشد درآمد فعالان زیست بوم نوآوری در سال جاری

رسانه کلیک – حمایت از شرکت ‌های دانش ‌بنیان و استارتاپ ها در زمینه‌های مختلف موجب رونق و توسعه زیست ‌بوم نوآوری و فناوری در کشور شد.

پایتخت، اولین میزبان شرکت های دانش بنیان | رشد درآمد فعالان زیست بوم نوآوری در سال جاری

به گزارش کلیک، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه و رونق زیست‌ بوم نوآوری و فناوری، با حمایت از شرکت‌ های دانش ‌بنیان، شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌ها را یکی از مهم‌ترین گام‌های این معاونت دانسته و از حمایت بیش از 140 کسب‌وکار در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی سخن گفت.

شرکت‌ های دانش ‌بنیان پیشران اقتصاد کشور

حمایت از شرکت های دانش بنیان به‌خصوص در شرایط سخت تحریم و شیوع کرونا منجر به رونق فروش محصولات ساخت ایران شده است. به‌طوری‌که بخش قابل‌توجهی از اقتصاد کشور اکنون بر مدار این کسب‌وکارها حرکت کرده و حقیقتا می‌توان از این شرکت‌ها به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور یاد کرد.

گسترش دامنه فعالان زیست‌ بوم نوآوری و فناوری

در این راستا، از شرکت‌های خلاق فعال در صنایع فرهنگی، شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌های حوزه علوم انسانی و اجتماعی در قالب شرکت ‌های دانش ‌بنیان نوع ۳ نیز حمایت‌شده و این خود موجب افزایش دامنه فعالیت و دربرگیرندگی اقتصاد، اشتغال و ارزش‌افزوده توسط فعالان زیست‌ بوم نوآوری و فناوری شده است.

دسته‌بندی شرکت‌ های دانش‌ بنیان

شرکت‌ های دانش‌ بنیان بر اساس ماهیت و فعالیتشان، به دو گروه شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و نوپا دسته‌بندی‌شده و دانش‌بنیان‌های نوپا یا تولیدی نیز بر اساس نوع فعالیت، پیچیدگی و اهمیت فناورانه در ۳ گروه نوع یک، نوع دو یا نوع ۳ جای می‌گیرند.

از میان ۶۰۳۵ شرکت دانش‌ بنیان، بیش‌ترین حجم از این کسب‌وکارها به دانش‌بنیان‌های تولیدی نوع دو با ۳۲۸۹ شرکت اختصاص دارد و از جمع این کسب‌وکارها، ۵۴ درصد از فعالیت‌های فناورانه به این گروه اختصاص دارد. همچنین شرکت‌ های دانش‌ بنیان نوپا نوع ۲ با تعداد ۱۵۸۰ شرکت، سهم ۲۶ درصدی از زیست‌ بوم نوآوری و فناوری را به خود اختصاص داده‌اند.

اهمیت حضور دانش‌بنیان‌های نوع ۳ در زیست‌ بوم نوآوری

شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی که در دسته سوم دانش بنیان ها قرار می‌گیرند، به دنبال راه‌کار‌های نوآورانه و خلاقانه با تکیه به ظرفیت علوم انسانی، فرهنگ، هنر، تاریخ و میراث معنوی و فرهنگی هستند. این کسب‌وکار‌ها اگرچه از پیچیدگی و پیشرفتگی فناوری همپای شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک و دو برخوردار نیستند، اما می‌توانند سهم قابل‌توجهی در تولید ناخالص ملی، رونق کسب‌وکارها، ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده ایفا کنند.

سال‌های گذشته نامی از شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی در میان شرکت‌های فعال در زیست‌ بوم نوآوری و فناوری و نقش‌آفرینی این کسب‌وکارها در رونق اشتغال و اقتصاد نبود، درحالی‌که بر اساس آمار‌های جهانی، سهم شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی تنها در ۲ سال گذشته، بیش از ۲۷۰۰ میلیارد دلار بود که با تصویب حمایت از این کسب‌وکارها در قالب شرکت‌ های دانش‌ بنیان نوع ۳، سهم این کسب‌وکار‌ها نیز در اقتصاد دانش‌بنیان و رونق زیست‌ بوم فناوری و نوآوری مورد توجه قرار گرفت.

در حال حاضر با وجود این‌که کم‌تر از ۶ ماه از تصویب این طرح در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گذرد، ۵۷ شرکت دانش‌بنیان نوپا نوع ۳ و ۲۳ شرکت نوپا در این دسته‌بندی مورد حمایت قرارگرفته‌اند.

شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز خوش درخشیدند

شرکت‌ های دانش‌ بنیان در حوزه‌های گوناگون فناوری ازجمله فناوری زیستی، کشاورزی، صنایع غذایی، دارو، فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان، مواد پیشرفته، محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزار‌های رایانه‌ای و خدمات تجاری‌سازی بیش‌ترین حجم از تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان را ارائه می‌دهند.

این در حالی است که ۱۳۵۶ شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و ۱۲۳۷ شرکت دانش‌بنیانی که در حوزه برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار فعالیت می‌کنند، به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رشد اقتصادی شرکت های دانش بنیان در سال جاری

درآمد شرکت‌ های دانش‌ بنیان در سال 1389 2 هزار میلیارد ریال برآورد شده بود درحالی‌که این رقم در سال جاری از ۹۰۰ هزار میلیارد فراتر رفته که این عدد بیانگر رشد بیش از ۴۵۰ درصد میزان فروش این شرکت‌ها است.

همچنین شرکت‌ های دانش‌ بنیان فعال در حوزه نرم‌افزار‌های رایانه‌ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآورده‌های شیمیایی و مواد پیشرفته بیش‌ترین سهم از درآمد‌های حاصل از فروش محصولات و ارائه خدمات دانش‌بنیان را به خود اختصاص دادند.

تهران بزرگ‌ترین میزبان فعالان زیست‌ بوم نوآوری

وجود زیرساخت‌ها پهنه‌های نوآورانه و خدمات سهل‌الوصول موجب شده است تا بیش‌ترین تمرکز فعالان زیست‌ بوم نوآوری ازجمله شرکت‌ های دانش‌ بنیان در تهران صورت بگیرد، به‌طوری‌که پایتخت میزان بیش از ۳۱۹۹ شرکت دانش‌بنیان است؛ اما استان اصفهان پس از پایتخت، دارنده بیش‌ترین شرکت‌ های دانش‌ بنیان است به‌طوری‌که ۵۴۷ شرکت دانش‌بنیان در این استان استقرار دارند.

استان خراسان رضوی با میزبانی ۳۱۶ شرکت دانش‌بنیان پس از استان‌های تهران و اصفهان، بیش‌ترین سهم از استقرار فعالان زیست‌ بوم نوآوری و فناوری را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر