شما بگویید؛ اختلال آپارات چه تاثیری در آینده اکوسیستم استارتاپی دارد؟

رسانه کلیک - دیروز برای ساعاتی وب‌سایت آپارات به دلیل اعمال محدودیت های تحریم بین المللی از دسترس کاربران خارج شد. این موضوع چقدر سرمایه گذاران را برای ورود به دنیای استارتاپی با تردید روبه‌رو می کند؟

شما بگویید؛ اختلال آپارات چه تاثیری در آینده اکوسیستم استارتاپی دارد؟

در قسمت نهم سری مقالات شما بگویید تلاش کردیم نظرات شما در رابطه با حذف عکس‌های شهید سردار قاسم سلیمانی توسط اینستاگرام را جویا شویم. در این قسمت در تلاشیم نظرات شما را در رابطه با اعمال تحریم هایی که این‌بار دامن آپارات را گرفته است، بپرسیم.

آپارات پس از گوگل، دومین سایت پربازدید ایران است. دی ماه سال ۹۷ بود که آپارات در میان ۱۰۰ سایت برتر جهان بر اساس رتبه‌بندی الکسا قرار گرفت. این شرکت جزو شرکت‌های ایرانی است که دامنه com. را به دلیل عدم پشتیبانی شرکت‌های داخلی، در شرکت‌های بین‌المللی ثبت کرده است و حالا این عدم پشتیبانی تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر ایران باعث ایجاد چنین اختلالی شده است.

در حالی که آپارات از ساعات اولیه روز گذشته با مشکلاتی روبه‌رو شده بود و کاربران نمی‌توانستند وارد سایت شوند؛ محمدجواد شکوری مقدم در اکانت توییتر خود در رابطه با اختلال پیش آمده چنین توضیح داد: «به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی از طرف شرکت ثبت کننده دامنه، آپارات بدون اطلاع قبلی از دسترس خارج شده است»

شکوری تاکید کرده بود: «در حال انتقال به شرکت ثبت دامنه جدید هستند و امیدوار است که این فرایند بیشتر از یک روز زمان نبرد.»

به گفته شکوری مقدم ماجرا از ساعات ابتدایی ۲۴ دی ماه و با دریافت یک ایمیل از شرکتی که آپارات در آن ثبت دامنه شده است، شروع می‌شود؛ در این ایمیل پیامی مبنی بر اینکه به خاطر فعالیت‌مان در ایران امکان دریافت خدمات نداریم به آپاراتی ها منتقل شد. در ادامه متوجه شدند که به این خاطر ارائه خدماتشان به ما را متوقف کردند، البته با اینکه دسترسی به آپارات از طریق فیلترشکن امکان پذیر است، اما به مرور و با بروزرسانی DNSها، آپارات از این طریق هم در دسترس نخواهد بود.»

با تلاش آپاراتی‌ها مشکل این وب سایت در مدت زمانی کمتر از 10 ساعت برطرف شد و کاربران به شکل همیشگی توانستند به وب سایت آپارات دسترسی پیدا کنند.

اما ماجرایی که در این میان نگرانی بزرگی را برای استارتاپ‌ها به وجود آورد، عدم اعتمادی بود که زین پس سرمایه گذارها را با آن روبه‌رو می‌کند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و واکنش هایی که به این ماجرا داشتند، شواهد از این قرار است زمانی که سایت شناخته شده ای همانند آپارات با رنک بالا و معروفیتی که دارد، قربانی تحریم ها شده و برای ساعاتی با اختلال روبه‌رو می شود، چنین اتفاقی پیش روی سایر کسب و کارهای آنلاین نیز قرار دارد و هیچ بعید نیست در آینده ای نه چندان دور و در ادامه تحریم ها این اتفاق برای سایر کسب و کارها نیفتد.

به اعتقاد بسیاری ادامه چنین اتفاقاتی باعث دلسرد شدن و فاصله گرفتن سرمایه گذارها از اکوسیستم استارتاپی می شود. اگر چنین اختلالی دامن استارتاپ کوچکتری را بگیرد؛ قطعا رفع اختلال و بازگشتن به روال سابقش به این سرعت نخواهد بود. همین موضوع باعث ضرر و زیان های بسیاری می‌شود که می‌تواند دامن هر استارتاپی را در آینده ای نه چندان دور بگیرد.

با این حساب ورود سرمایه‌گذاران سنتی که تازه با رویکرد سرمایه‌گذاری بر کسب و کارهای آنلاین آشتی کرده بودند کمی تا قسمتی با تزلزل همراه شده و احتمال دارد در این زمینه سرسختانه تر وراد میدان شده و عمل کنند.

حال نوبت شماست بگویید؛ آیا رخ دادن چنین اتفاقی برای یکی از بهترین سایت های ایرانی چقدر به این موضوع دامن زده و تا چه اندازه سرمایه‌گذاران ریسک ورود به اکوسیستم استارتاپی را از این به بعد به جان خواهند خرید؟

ارسال نظر