شما بگویید؛ در شب یلدا چقدر درگیر گوشی خود بودید؟

رسانه کلیک - فناوری و تکنولوژی کل زندگی انسان ها را تسخیر کرده است. گوشی های هوشمند پیوسته همراه همه افرادند. با توجه به این موضوع، در شب یلدا نیز درگیر گوشی خود بودید؟

شما بگویید؛ در شب یلدا چقدر درگیر گوشی خود بودید؟

در قسمت پنجم سری مقالات شما بگویید سراغ سوژه ای با نام مهاجرت یا ماندن در ایران رفتیم و از شما پرسیدیم با توجه به دو گزارشگر معروف ایرانی، عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی و در نهایت تصمیمی که در رابطه با آینده کاری خود گرفتند؛ از دید شما کدام گزینه درست تر است و اگر شما بودید چه تصمیمی می گرفتید ( شما بگویید؛ مهاجرت یا ماندن در ایران؟ ).

در قسمت ششم سری مقالات شما بگویید به سراغ استفاده از گوشی های هوشمند در تمام شرایط و یا اعتیاد به این محصولات رفته ایم.

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌ کره شمالی که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌ شود. نام دیگر این شب، چله است، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌ است.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌ شود. خانواده‌ های ایرانی در شب یلدا، معمولا شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ ها و رایج‌ تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌ کنند. پس از سرو تنقلات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

به عبارتی تمام آیین های شب یلدا در جهت گرد هم آوردن اعضای خانواده و سر کردن بلندترین شب سال در کنار هم است.

اما طی سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی تمام آیین های باستانی به نوعی جای خود را به فضای مجازی داده اند و به فولی دورهمی ها هم با به اشتراک گذاشتن عکس افراد در فضای مجازی رابطه مستقیم پیدا کرده است.

تکنولوژی و نوع رسوخ آن در فرهنگ های سنتی ایرانی و حتی مناسبتی ایران نیز به چشم می خورد، به شکلی که دیروز به مناسبت شب یلدا یک اپلیکیشن مخصوص معرفی شد. این برنامه قالب و استیکر ایرانی و اختصاصی برای استوری اینستاگرام دارد.

اما نکته ای که در این بین خودنمایی می کند این است که اغلب افراد عنوان می کنند در این رابطه پیشرو نیستند و در دورهمی ها در تلاشند قید گوشی خود را بزنند.

حال نوبت شماست بگویید؛ آیا در شب یلدا توانستید میزان استفاده از گوشی را کاهش دهید؟ آیا به دور از اینستاگرام و گذاشتن پست و استوری این شب را سر کردید؟ آیا می توانید در مراسم ها و یا مواقع خاص از گوشی خود استفاده نکنید؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال نظر