اولین شهرک هوشمند کشور در پردیس ساخته می‌شود | توسعه ساخت پارک‌های فناوری در شهرهای جدید

رسانه کلیک - اولین شهرک هوشمند کشور در پردیس ساخته می‌شود. تفاهم‌نامه ساخت اولین شهرک هوشمند کشور با نام فردوس در شهرستان پردیس، عصر روز گذشته با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد.

اولین شهرک هوشمند کشور در پردیس ساخته می‌شود | توسعه ساخت پارک‌های فناوری در شهرهای جدید

مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس توضیح داد: «به زودی اولین شهرک هوشمند کشور با معماری سبز جهت سکونت نخبگان و فناوران پارک فناوری در شهر جدید پردیس ساخته می‌شود.»

وی ادامه داد: «در پی این تفاهم‌نامه حدود ۲۸۰ هکتار اراضی جدید به اراضی پارک فناوری پردیس اضافه می‌شود تا وسعت این پارک با افزایش سه برابری، به حدود ۴۰۰ هکتار برسد.»

به گفته هدایت، وسعت این شهرک حدود ۸۰۰ هکتار است و بر پایه ویژگی‌ها و خصوصیات شهر هوشمند و زیست‌بوم بر پایه معماری سنتی و مدرن طراحی و ساخته خواهد شد.

ویژگی‌های اولین شهرک هوشمند کشور در پردیس چیست؟

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، استقرار شبکه زیرساخت هوشمند انرژی و دیتا، استقرار سیستم حمل‌ونقل هوشمند و غیرآلاینده با اولویت استفاده از دوچرخه همگانی، سیستم حمل‌ونقل عمومی و خودروی برقی، برقراری امنیت شهری از طریق سیستم دوربین مداربسته، سیستم هشدار خطر هوشمند و شبکه امنیت شهری از جمله ویژگی‌های این شهرک خواهد بود.

در این شهرک از انرژی خورشیدی استفاده خواهد شد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق ساخت ساختمان‌های سبز و با انرژی تقریباً صفر در برنامه قرار دارد. بازیافت آب خاکستری و سیستم جمع‌آوری خودکار پسماندها و بازیافت برای تولید انرژی نیز از دیگر مزایای اولین شهرک هوشمند کشور در پردیس خواهد بود.

شهرستان پردیس با جمعیتی حدوداً ۳۰۰ هزار نفری در شرق پایتخت قرار دارد و پارک فناوری پردیس در فاز ششم این شهر واقع شده است.

توسعه شهرک‌های تخصصی در دستور کار است

محمد اسلامی، وزیر راه کشور درباره جزئیات تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با معاونت علمی ریاست جمهوری درباره ساخت اولین شهرک هوشمند کشور گفت: «حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، با توجه به استعدادی که در مردم کشور وجود دارد، اجنتاب‌ناپذیر و جزو سیاست‌های کلان نظام است. به همین دلیل وزارت راه در جهت ایجاد زیرساخت و کمک به پیشرفت پارک‌های علم و فناوری اهتمام ویژه دارد.»

وی گفت: «امروز تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کردیم که در راستای سیاست کلی نظام است تا پارک فناوری پردیس به ترکیبی از شهر مسکونی فاخر برای پژوهشگران تبدیل شود.»

وی اضافه کرد: «در گذشته فقط یک زمین برای پارک فناوری پردیس اختصاص دادیم و در سال گذشته ۳۷۰ هکتار دیگر و امروز ۲۸۰ هکتار به آن اضافه کردیم.»

اسلامی توضیح داد: «طی تفاهم‌نامه امروز، ۸۰۰ هکتار دیگر را برای ساخت شهرک فردوس در پردیس اختصاص دادیم تا با اختصاص محلی برای سکونت، جذب نخبگان داخل و خارج تسهیل شود.»

وزیر راه و شهرسازی گفت: «برای سایر شهرهای جدید هم در پرند و هشتگرد این برنامه وجود خواهد داشت و توسعه شهرک‌های تخصصی که فعالیت و سکونت را توامان داشته باشد، از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است.»

شهرک هوشمند چیست؟

به گزارش رسانه کلیک، امروزه وجود شهرهای هوشمند از نشانه‌های کشورهای توسعه‌یافته است و مدیران مختلف شهری به دنبال برنامه‌ریزی برای تبدیل شهرهایشان به شهر هوشمند هستند.

شهرک هوشمند

به طور کلی کارشناسان 8 مؤلفه کلیدی را در ساخت شهرهای هوشمند تأثیرگذار می‌دانند:

  • دولت هوشمند
  • انرژی هوشمند
  • ساخت‌وساز هوشمند
  • جابه‌جایی هوشمند
  • زیرساخت هوشمند
  • تکنولوژی هوشمند
  • مراقبت‌های بهداشتی هوشمند
  • شهروند هوشمند

بنا به این تعریف، یک شهرک هوشمند شهری است که حداقل 5 مؤلفه از 8 مؤلفه بالا را داشته باشد. شهرهایی که تنها 2 مؤلفه از مؤلفه‌های فوق را داشته باشند، شهرهای سازگار با محیط‌زیست یا دوستدار محیط‌زیست نامیده می‌شوند.

هدف از ایجاد شهرک هوشمند، ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه‌های فیزیکی مختلف متصل به شبکه اینترنت اشیاء (IoT) برای بهینه‌سازی فرآیندهای شهری و خدمات‌دهی بهینه و ارتباط با شهروندان است. فناوری شهر هوشمند به مسئولان یک شهر اجازه می‌دهد به صورت مستقیم با جامعه و زیرساخت‌های شهری تعامل برقرار کرده و به نیازهای شهر و شهروندان پاسخ‌های فوری دهند.

ارسال نظر