عذرخواهی وزیر آموزش پرورش از حذف تصویر دختران ؛ شنیده شدن صدای زنان و دختران

رسانه کلیک - وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: یک بی‌سلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم ابتدایی انجام ‌شده است لذا از این بابت عذرخواهی می‌کنیم و آن را اصلاح می‌کنیم.

عذرخواهی وزیر آموزش پرورش از حذف تصویر دختران ؛ شنیده شدن صدای زنان و دختران

به دنبال اقدام جدید وزارت آموزش و پرورش در بازطراحی جلد کتب درسی و حذف تصویر دختران بر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی و توزیع کتاب های درسی در میان دانش آموزان، برخی از کاربران فضای مجازی این اقدام را شدیدا مورد نقد قرار دادند .

در مقایسه تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان چاپ سال تحصیلی ۱۳۹۹ با همین کتاب در سال های گذشته مشاهده می شود که تصویر دختران با لباس فرم مدرسه و برخی از مفاهیم ریاضی از کنار دانش آموزان پسر حذف شده است و در تصویر جدید فقط چند پسر مشغول بازی هستند.

کاربران فضای مجازی با انتقاد به این اقدام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حذف دختران از تصویر روی جلد کتاب ریاضی دبستان را نوعی تبعیض جنسیتی عنوان کردند

از این رو وزیر آموزش و پرورش در سخنان خود در برنامه‌ی گفت‌وگوی هفته ضمن اشاره به این اقدام گفت: یک بی‌سلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم ابتدایی انجام ‌شده است لذا از این بابت عذرخواهی می‌کنیم و آن را اصلاح می‌کنیم. اعتقاد داریم که در این شرایط سخت به تمام فعالیت‌هایی که آموزش‌وپرورش با تمرکز بر دختران انجام می‌دهد توجه شود.

وزیر آموزش ‌و پرورش نیز در ششمین برنامه گفت‌وگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های دولتی و با موضوع گفتگو بر محور تحول و با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و بیش از ۷۵۰نفر از مدیران مناطق آموزش‌وپرورش کشور به‌صورت ویدیو کنفرانس و از طریق بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید با شرایط خاصی روبرو بودیم و در شرایط کرونایی سال جدید را آغاز کردیم لذا با یک مسأله بد ساختار روبرو هستیم که آینده را با ابهام مواجه کرده است بنابراین تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های آتی پیچیده و نیازمند ارائه برنامه‌های متنوع است.

وی افزود: حضور دانش آموزان در مدرسه ابعاد مختلف زندگی شخصی و اجتماعی آنها را شکل می‌دهد و دور بودن بچه‌ها از مدرسه تأثیرات عمیق نامطلوبی را در زندگی آینده آن‌ها دارد لذا اولین اقدام در این شرایط متفاوت این بود که اجازه ندهیم کسی از آموزش‌ها جا بماند بنابراین دسترسی همه دانش آموزان را به آموزش تضمین کردیم. برای این کار گزینه‌های متنوعی ازجمله آموزش‌های حضوری و غیرحضوری تعیین کردیم که در آموزش‌های غیرحضوری؛ شبکه شاد، آموزش‌های تلویزیونی و تولید و پخش بسته‌های آموزشی در طبقه‌بندی آموزش‌های غیرحضوری هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: مدرسه تنها کارکرد آموزش را ندارد، مدرسه در حقیقت کانون شکل‌گیری شخصیت افراد است و جایگاهی است که آینده در آن شکل می‌گیرد و عرصه‌ای برای اجتماعی شدن و عرصه‌ای برای تعاملات با همسالان و نقطه به‌یادماندنی برای انسان‌ها است.

وی ادامه داد: همه باید بیاموزیم که چه طور می‌شود ضمن اینکه بچه‌ها را از حقوق خودشان محروم نکنیم حق ارتباط و پیوند، حق تعامل با همسالان، حق حضور در جایگاهی که به تقویت مهارت‌های جمعی آن‌ها می‌انجامد را ادا کنیم و سلامت آن‌ها را نیز تضمین کنیم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: باید مسیر جسمی و روحی دانش آموزان را هموار کنیم و افراد را برای زندگی در دنیای آینده که به‌سرعت در حال تغییر و دگرگونی است آماده کنیم.

وی افزود: در آموزش‌وپرورش تربیت نسل آینده را به زنان محول کردیم زیرا بیش از ۶۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند لذا ساختن آینده، نسل نو و شکل گیری شخصیت و هویت نسل آنان چه در مقام مادر چه در مقام معلم، زنان نقش ویژه‌ای دارند. همچنین بیش از نیمی از دانش آموزان کشور هم دختران هستند لذا تبعیض دیرینه جنسیتی که در دسترسی به آموزش وجود داشت به طورکامل بر طرف شده است و امروز هیچ دختری در هیچ نقطه‌ای از ایران محروم از تحصیل نیست و اگر فکر کنیم که پایه اصلی عدالت اجتماعی در توزیع برابر فرصت‌های یادگیری است، فرصت‌های یادگیری خوبی را در برابر دختران قرار دادیم و آثارش را نیز مشاهده می‌کنیم و در مسابقات و المپیادها بیش از نیمی از شرکت کنندگان دختران هستند.

وی ادامه داد: یک بی‌سلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم ابتدایی انجام ‌شده است لذا از این بابت عذرخواهی می‌کنیم و آن را اصلاح می‌کنیم. اعتقاد داریم که در این شرایط سخت به تمام فعالیت‌هایی که آموزش‌وپرورش با تمرکز بر دختران انجام می‌دهد توجه شود.

امروز نیز مصطفی قادری امروز (سه شنبه) درباره عذرخواهی محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به دنبال حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان و دستور به اصلاح این اقدام اظهار داشت: اینکه وزیر درباره کارکرد منفی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نظر داده و آنها را ملزم به اصلاح اشتباه خود کرده، قابل تقدیر است.

وی افزود: اقدام وزیر آموزش و پرورش قابل ستایش است و جای امیدواری دارد که شاهد در نظر گرفتن حساسیت جامعه در مورد کتاب های درسی در آینده باشیم.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بحث برنامه های درسی نیاز به رصد دقیق دارد، عنوان کرد: اشتباهاتی از این دست می تواند به نیمی از جمعیت کشور که زنان و دختران هستند، ضربات عاطفی وارد و آنها را با چالش های اجتماعی روبه رو کند.

قادری ادامه داد: زنان با حذف تصویر دختران در وهله اول ممکن است تصور کنند که از جامعه طرد شده اند و حتی در کتاب های درسی نسل جدید هم نادیده گرفته می شوند و به این صورت موضوع به حاشیه کشیده شود.

وی با بیان اینکه رویداد اخیر نشان داد تمام تصاویر و محتوای کتاب های درسی توسط مردم دنبال می شود، خاطر نشان کرد: به آموزش و پرورش توصیه می شود با توجه به دقت مردم نسبت تغییرات کتاب های درسی، هرگونه اعمال نظری در این زمینه با نظر کارشناسی متخصصان صورت گیرد و جلسات تامل گرایی در این زمینه ترتیب داده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری این نکته که تغییرات ظاهری در جلد کتاب درسی هم حساسیت برانگیز است، گفت: به مدیران آموزش و پرورش توصیه می شود با متخصصان وارد گفت و گو شوند؛ چرا که مدیریت فردگرا کارایی ندارد.

قادری با بیان اینکه ۵۰ درصد فرآیند تعلیم و تربیت به زنان در جامعه بازمی گردد، افزود: دو رویکرد اخلاقی تفکیک گرا (مردسالارانه) و عاطفی گرا (زن سالارانه) در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد؛ این دو رویکرد باید در تعلیم و تربیت در کنار هم بکار گرفته شوند تا زنان و مردان دوش به دوش هم با در نظر گرفتن دغدغه های فرهنگی و دینی جامعه کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: حذف دختران و جداسازی این دو جنسیت رویکردهای درستی نیست و این دو جنس زن و مرد باید یاد بگیرند که در جامعه کنار هم زندگی کنند. تفکیک دختران و پسران، موضوعی است که سال ها در تمام نظام های تعلیم و تربیت مذموم شناخته شده است؛ چرا که آنها باید زندگی در کنار هم را به درستی بیاموزند.

ارسال نظر