اعطای وام‌های ۱۰۰ درصدی به فناوری های رو به آینده

رسانه کلیک - صندوق نوآوری و شکوفایی حامی طرح‌های پژوهشی نوین بوده و برای فناوری های رو به آینده وام‌های 100 درصدی در نظر گرفته است.

اعطای وام‌های ۱۰۰ درصدی به فناوری های رو به آینده

به گزارش کلیک، به نقل از مهرنیوز؛ سید محمد مهدوی، مشاور رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت 100 درصدی این صندوق از طرح‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داده و گفت:

فناوری‌ها را می‌توان در دو گروه فناوری‌های گلوگاهی و فناوری‌ های رو به آینده (آینده‌ساز) طبقه‌بندی کرد. فناوری‌های گلوگاهی فناوری‌های موردنیاز امروز شرکت‌ها است و به‌نوعی نیازمندی دیروز آن‌ها محسوب می‌شود. به این معنی که یک شرکت برای ارتقای جدی در محصول و توسعه آن از سهم بازار، به این فناوری نیاز دارد.

فناوری‌های گلوگاهی 300 میلیون وام دریافت خواهند کرد

مشاور رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد فناوری‌های گلوگاهی گفت:

این فناوری‌ها ریسک‌های چندان بالایی برای تحقیق و توسعه و اکتساب فناوری ندارند. برای مثال در حوزه ICT، توسعه پلتفرم‌ها نوعی فناوری گلوگاهی محسوب می‌شوند که در دنیا تجربه‌شده هستند و می‌توان محصولاتی را متکی بر این فناوری‌ها در بازار بین‌المللی دید.

ازآنجایی‌که شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقا محصولشان نیاز به در اختیار داشتن این فناوری در کشور دارند، می‌توانند با سفارش اکتساب فناوری مربوطه به صندوق نوآوری و فناوری، 300 میلیون وام بلاعوض دریافت کنند. این مبلغ، 70 درصد از هزینه را برای فناوری‌های گلوگاهی متقبل می‌شود درحالی‌که مقدار وام برای فناوری های رو به آینده می‌تواند به 100 در صد هزینه‌ها نیز برسد.

تأمین مالی ۱۰۰ درصدی فناوری‌ های رو به آینده

فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده، علوم شناختی و علوم اجتماعی محاسباتی، نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی، فناوری‌ های رو به آینده و آینده‌ساز محسوب می‌شوند. به گفته مهدوی این فناوری‌ها از صندوق نوآوری و شکوفایی 90 تا 100 در صد وام دریافت خواهند کرد؛ چرا که نه‌تنها ریسک این جنس فناوری‌های نوین بسیار بلاست، بلکه نیاز کشور به آن‌ها نیز رو به افزایش است. این حمایت‌ها برای کاهش ریسک تأمین مالی که عمده چالش این همکاری میان توسعه‌دهنده و متقاضی است، صورت می‌گیرد.

برخی کسب‌وکارها هدفشان مدیریت بازار و درآمد و هزینه است و ممکن است بسیاری از ریسک‌ها را نپذیرند. ازاین‌روی صندوق نوآوری و شکوفایی با کمک‌های خود در تلاش است تا بار مالی این کار را از دوش شرکت‌ها بردارد.

مراحل آزاد شدن هزینه‌های وعده داده‌شده به چه صورت است؟

این حمایت در قالب گرنت و کمک‌هزینه برای تأمین نیاز فناورانه شرکت‌ها به دانشگاه و تیم تحقیقاتی پرداخت می‌شود. ابتدا متقاضی که همان شرکت یا شتاب‌دهنده و یا صنعت است برای اجرای طرح خود اعلام نیازمندی کرده سپس تیم توسعه‌دهنده که همان تیم تحقیقاتی و آزمایشگاه تحقیقاتی است با برآورد هزینه‌ها مبلغ را به صندوق نوآوری پیشنهاد داده و در پایان این مبلغ مرحله‌به‌مرحله با اکتساب فناوری آزاد می‌شود.

بررسی فناوری‌ های رو به آینده در سند ملی آینده‌نگاری

درست است که فناوری های رو به آینده هنوز به جایگاه واقعی خود در کشور نرسیده است اما ین فناوری‌ها اساساً فناوری‌های خوش آتیه و مزیت سازی برای کشور شناخته‌شده و سند ملی آینده‌نگاری نیز این فناوری‌ها را بررسی کرده و متناسب با جذابیت و توانمندی در کشور آن‌ها را لیست کرده است.

سپس مهدوی در ادامه بر حمایت ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی از فناوری‌های رو به آینده تاکید کرده و گفت:

فناوری های رو به آینده بسیار پر ریسک ولی درعین‌حال بسیار مزیت ساز هم هستند و متأثر از فشار فناوری و نه کشش بازار، موردحمایت قرار می‌گیرند. در این زمینه صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی از این فناوری‌ها را در دستور کار قرار داده است. سقف این حمایت‌ها نیز ۳۰۰ میلیون تومان است اما کسب‌وکارها در قالب یک سبد حمایتی می‌توانند از این منابع استفاده کنند. برای مثال یک شرکت دانش‌بنیان می‌تواند دو طرح در سال در اختیار داشته باشد که حمایت یکی از آن‌ها از محل فناوری‌های گلوگاهی و دیگری از محل فناوری‌ های رو به آینده خواهد بود. در همین حال یک شتاب‌دهنده نیز می‌تواند ۷ طرح را در سال موردحمایت قرار دهد که حداقل سه طرح باید از سمت فشار فناوری و فناوری‌ های رو به آینده باشد.

وی در مورد سازوکار اجرای این نوع حمایت نیز گفت: درواقع سعی شده در این سازوکار، آینده این فناوری و کسب‌وکاری که در این فناوری قرار است شکل بگیرد موردتوجه واقع شود. نگاهی به ظرفیت اکتساب فناوری در کشور در ناحیه تحصیلات تکمیلی مربوط به وزارت علوم، عددی نزدیک به ۶۴۰ هزار دانشجوی ارشد و ۱۴۰ هزار دانشجو دکتری را نشان می‌دهد و در همین حال حدود ۱۱۰ هزار عضو هیئت‌علمی نیز وجود دارد. کف توان تحقیقاتی این ظرفیت، حدود یک میلیارد نفر ساعت در سال است که عدد بسیار بزرگی است. این یعنی وجود یک میلیارد نفر ساعت توان تحقیقاتی در کشور!

هدف از این حمایت‌ها چیست؟

در پایان مشاور رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد اهداف این حرکت گفت:

هدف ما این است که وقتی یک شتاب‌دهنده برای اکتساب فناوری به یک تیم تحقیقاتی می‌پیوندد، تأمین مالی از سمت صندوق نوآوری انجام شود تا درنهایت شاهد خدمات شتاب دهی و ورود به بازار و اکوسیستم از سمت شتاب‌دهنده باشیم.

مهدوی گفت: هدف‌گذاری ما این است کسانی که در ناحیه تحصیلات تکمیلی کار می‌کنند هم مهارت‌های ورود به بازار را با حضور شتاب‌دهنده، دریافت کنند و هم حمایت مالی مؤثر صندوق نوآوری را. به‌این‌ترتیب در آینده تعدادی تیم زایشی حاصل از تیم‌های تحقیقاتی به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان وارد این اکوسیستم خواهد شد.

چه تعداد شرکت هم‌اکنون در حوزه فناوری‌ های رو به آینده، طرح خود را به صندوق نوآوری ارائه داده‌اند؟

در 9 ماه اخیر بیش از 250 شرکت خواستار این تسهیلات شده‌اند که البته فناوری های رو به آینده و گلوگاهی در این درخواست‌ها تفکیک نشده‌اند؛ اما سهم درخواست شرکت‌هایی که در زمینه فناوری اطلاعات به‌ویژه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند در این تقاضاها بیشتر؛ چرا که با توسعه روزافزون این فناوری مواجه هستیم.

ارسال نظر