گل دقیقه نود فن‌آسا در الکامپ 98

رسانه کلیک - برترین‌ تیم‌های الکامپ 98 در حالی معرفی شدند که خیلی ها مشتاق آشنایی با آنها هستند. گفتگوی ما با چهارمین تیم برتر الکامپ 98، فن‌آسا را در ادامه بخوانید.

گل دقیقه نود فن‌آسا در الکامپ 98

فن‌آسا تیم بزرگی نیست اما کاری که انجام می‌دهند بزرگ و قابل توجه است. تیمی که در شهر مشهد مستقرند و در تلاشند بهترین‌ها را برای بیماران تدارک دیده و بسازند. حکایت حضور فن‌آسا در الکامپ بی شباهت به گل دقیقه نود نیست؛ در لحظه‌های آخر تصمیم به حضور گرفتند و با همین تصمیم، گل دقیقه نودی را به نفع تیمشان به ثمر رساندند.

پایان نامه کسب و کاری

فاطمه متولد سال 73 و دانشجوی دکترای رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد است. حسینی در روایت داستان ورودش به اکوسیستم استارتاپی ایران می‌گوید: «استارت ورود من به حوزه کسب و کار سال 94 و در حوزه صنعت زده شد. سال 96 همراه دوستم خانم صنوبری و دو تن از اساتید دانشگاه مان؛ دکتر لطفی و دکتر کبرایی تصمیم گرفتیم پایان نامه‌های کارشناسی ارشد من و دوستم را در حوزه‌ای تعریف کنیم که علاوه بر اینکه در حوزه فعالیت و علاقمان هست، توانایی تبدیل به یک کسب و کار را داشته باشد.

از آنجایی که من همیشه هدف و آرزوم مبحث نوساینس و علوم اعصاب بود و دوست داشتم برای درمان بیماری مغز و اعصاب به کاری انجام دهم و از طرفی فیلد تخصصی کاری و تحقیقاتی همه ما حوزه مهندسی پزشکی بود، تصمیم گرفتیم پروژه در این راستا تعریف کنیم.»

فاطمه با اشاره به اینکه سال 96 تیمش شکل رسمی‌تری به خود گرفت ادامه می‌دهد: «تیم 4 نفره ما تصمیم گرفت برای کمک به بهتر زندگی کردن بیماران مبتلا به بیماری‌های مغز و اعصاب گجت‌های هوشمند بسازد تا از این طریق به آنها کمک کنیم بهتر و با سرعت بیشتری زندگی می کند.»

تولد قاشق‌یار

حسینی معتقد است ارتباطی که با پزشکان و بیماران داشتند، باعث شد ایده قاشق‌یار شکل بگیرد و اضافه می‌کند: «با ارتباطی که با پزشکان و بیماران داشتیم، تلاش کردیم جنس مشکلاتشان را شناسایی کنیم؛ ضمن بررسی ایده‌های متفاوت روی یک محصول به نتیجه رسیدیم و قاشق‌یار به عنوان اولین پروژه ما کلید خورد.»

فاطمه در رابطه با نحوه کار قاشق یارادامه می‎دهد: «این پروژه در واقع برای بیماران مبتلا به لرزش دست مثل بیماران پارکینسون، بیماران دچار لرزش اساسی و سالمندان که هنگام غذا خوردن به مشکل برخورد می‌کنند و غذا از قاشقشان می‎ریزد، تدارک دیده شده است. این قاشق لرزش‌های دست را خنثی می‌کند و باعث می‌شود غذا نریخته و بیماران به راحتی و به طور مستقل غذا میل کنند.»

حسینی با اشاره به این نکته که حدود یک‌سال و نیم تولد این قاشق زمان برد؛ تصریح می‌کند: «از زمان تحقیق و توسعه تا زمانی که به طور رسمی فن‌آسا را لانچ کنیم، یک سال و نیم طول کشید و در نهایت پاییز 97 رسما آغاز به کار کردیم. در ادامه وارد شتاب دهنده تریگ‎آپ شدیم و به راهمان ادامه دادیم.»

فن‌آسا در الکامپ

فاطمه در روایت حکایت حضورشان در الکامپ 98 می گوید: «در اول راه؛ برنامه‌ای برای حضور در الکامپ نداشتیم و تقریبا روزهای آخر ثبت نام کردیم. علت اینکه برنامه ای برای حضور نداشتیم، تداخل زمانی که با برنامه دیگرمان داشت بود. از طرفی به خاطر بار مالی که برای ما داشت قیدش را زده بودیم. از آنجایی که تیم ما در مشهد مستقر است؛ برای حضور در نمایشگاه هزینه‌ای فراتر از حد معمول برایمان در برداشت؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در نمایشگاه شرکت نکنیم. اما شتاب‌دهنده تریگ‌آپ با تقبل هزینه‌هایمان از ما حمایت کرد و توانستیم وراد مسابقات الکامپ پیچ شویم.»

بنیانگذار فن‌آسا ادامه می‌دهد: «از آنجایی که شناختی از تیم‎های شرکت کننده در مسابقات نداشتیم، پیش زمینه‌ای در رابطه با برتر شدنمان نیز نداشتیم. با علم بر اینکه هر تیمی شانس برنده شدن دارد، وارد الکامپ پیچ شدیم. از طرفی تصور این را داشتیم که احتمال دارد به موفقیت برسیم. چون بارها این اتفاق برایمان افتاده بود و آخرینشان مربوط به سیلک‌رود بود که اردیبهشت ماه سال جاری در آن رتبه اول را به دست آوردیم. با این امید که هر تیم سطح بالایی شانس موفقیت دارد، وارد شدیم و در نهایت توانیستم چهارمین تیم برتر الکامپ 98 باشیم.»

فاطمه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستاوردهای دیگر الکامپ برای فن‌آسا چه بود تصریح می‌کند:«در نمایشگاه با استقبال خیلی خوبی روبه‌رو شدیم و هم از نظر بازدیدکنندگانی که بودند و هم مسئولین و افرادی به فن‌آسا سر زدند. از آنجایی که خدمات ما در راستای کمک به افرادی است که دچار مشکلند؛ مردم خودشان را در حالی که با چنین مشکلی دست در گریبانند تصور می‌کنند و همین باعث توجهشان می‌شود. شاید تمام این نکات دست به دست هم دادند و مزید بر علت شدند تا نام ما میان برترین‌ها قرار بگیرد.»

او ادامه می‌دهد: «الکامپ کلا تاثیر مثبتی بر روند ما داشت؛ از نظر برندینگ جهش روبه جلو داشتیم. با افرادی که در اکوسیستم فعالند و می توانند در ادامه مسیر به ما کمک کنند، آشنا شدیم. از طرفی با معرفی محصولمان بازخوردهایی که نیاز داشتیم را گرفتیم. اکامپ پیچ در الکامپ و برگزیده شدن در آن تاثیر مضاعفی بر روند حرکتی ما داشت و جوایزی که دریافت کردیم انرژی خوبی برای ادامه راه به ما اهدا کرد.»

چالش‌های فن‌آسا

می‌پرسم: چالش‌های فن‌آسا اغلب از چه جنسی است؟ حسینی پاسخ می‌دهد: «از آنجایی که کار ما سخت افزار است و به تولید نیاز دارد، چالش هایی که داریم بیشتر در حوزه تولید است. مثلا برای تولید قالب تزریق پلاستیک با دقت بالا، مشکلاتی داریم. همچنین در زمینه قالب زنی استیل با چالش‌هایی همراهیم. البته نباید از چالش‌هایی مثل این نکته که هیچ دیتابیس سرجمعی از بیماران در دسترس نیست تا بتوانیم به راحتی به این دوستان دسترسی داشته باشیم را فاکتور بگیریم.»

بنیان‌گذار فن‌آسا در انتها و با اشاره به برنامه‌های آینده فن‌آسا می‌گوید: «در حال حاضر مشغول تولید قاشق‌یار هستیم و در تلاشیم تولیدمان را به انبوه برسانیم. در ادامه امیدواریم در زمینه صادرات قاشق‌یار فعالیت کنیم و تولید محصولات دیگر در زمینه تکنولوژی و کمک به بیماران را توسعه دهیم. امیدوارم این باور در جامعه فراگیر شود که می‌توانیم محصولاتی به مراتب بهتر از کشورهای دیگر داشته باشیم و به روندی قابل مقایسه و رقابت به مراتب بهتر از آنها چه در حوزه نرم‌افزار و چه سخت‌افزار دسترسی پیدا کنیم.»

ارسال نظر