قطعی فیبرهای نوری در مصر عامل اختلال در اینترنت ایران

رسانه کلیک - از عصر دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹ کاربران متعددی در شبکه‌های مجازی از اختلال و کندی اینترنت خود گلایه داشتند، اختلالی که به دلیل قطعی شبکه فیبر نوری در مصر ایجاد شده است.

قطعی فیبرهای نوری در مصر عامل اختلال در اینترنت ایران
دیروز و امروز برخی کاربران اینترنت از اختلال و کندی شبکه‌ی اینترنت ایران گلایه‌ داشتند، اختلالی که اکنون مشخص شده به علت قطعی فیبرهای نوری در مصر ایجاد شده‌ است. این قطعی سبب شده تا عصر دیروز ۲۶ آبان ۹۹ مسیرهای بین‌املللی اینترنت ایران از جنوب، عصر دچار مشکل و اینترنت کاربران کشور با اختلال همراه شود. از سوی دیگر نیز، امروز کاربران شبکه ارتباطی همراه اول از اختلال در این شبکه‌های این اپراتور گلایه داشتند و در شبکه‌ها اجتماعی از بروز قطعی در سرویس‌های این اپراتور خبر داند که اکنون با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که دلیل این اختلال در اینترنت و برقراری تماس و ارسال پیامک کاربران همراه اول نیز به دلیل قطع لینک فیبر نوری این اپراتور در مسیر تهران- مشهد بوده است که بعد از یک ساعت رفع شده است.
‌از عصر دیروز بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از اختلال و کندی در سرویس اینترنت خود گلایه داشتند. این اختلال حتی در گزارش‌های سایت netblocks مشهود بود. حالا یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات با اعلام اینکه گزارش netblocks دقیق نیست، می‌گوید که اتفاقی که روز گذشته (۲۶آبان) در شبکه اینترنت کشور رخ داده فراتر از گزارش netblocks بوده است. به گفته این منبع آگاه کل مسیرهای بین‌‌المللی اینترنت ایران از جنوب به خاطر قطعی فیبر در مصر، به مدت ۳ ساعت و تا فراهم شدن مسیر جایگزین قطع بوده است. در حال‌حاضر وضعیت شبکه اینترنت کشور به حالت عادی بازگشته است.
همچنین اختلال و قطعی در شبکه ارتباطی همراه اول نیز که بسیاری از کاربران از صبح امروز (۲۷ آبان) از آن گله‌مند بودند به دلیل قطعی در شیکه فیبر نوری این اپراتور در مسیر تهران- مشهد بوده است. این اختلال روی حدود ۲ میلیون کاربر این اپراتور تاثیر گذاشته بود، در نهایت ۹ صبح امروز و بعد از گذشت یک ساعت رفع شده است.
از سوی دیگر عصر روز گذشته برخی کاربران از کند بودن پیام‌رسان تلگرام خود نیز خبر دادند که طبق گزارش سایت downdetector این قطعی از سمت سرورهای خود این شبکه پیام‌رسان رخ داده بود و دسترسی کاربران آن در مناطق مختلف دنیا دچار اشکال شده است.
این اولین بار نیست که قطعی مسیرهای فیبرنوری در خارج از کشور باعث ایجاد اختلال در شبکه ارتباطی کشور می‌شود. تیر ماه امسال هم قطعی گسترده اینترنت در خارج از مرزهای ایران در ارمنستان و ترکیه باعث ایجاد اختلال گسترده در شبکه ارتباطی کشور شده بود. همان زمان سجاد بنابی، عضو سابق هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی نوشت که پس از روشن شدن دلایل دقیق این قطعی گزارش آن را منتشر خواهند کرد، گزارشی که با وجود گذشت نزدیک به ۴ ماه همچنان منتشر نشده است.
ارسال نظر