لزوم صدور قوانین جدید برای تحقق بانک‌داری دیجیتال

رسانه کلیک - به نقل از رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد برای تحقق بانک‌داری دیجیتال باید از پایه قوانین جدیدی در حوزه بانک‌داری صادر شود.   <p>    به اعتقاد علی عبدالهی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد، برای رسیدن به مفهوم واقعی بانکداری دیجیتال در کشور باید مجوزهای جدید بانکداری صادر شود تا بانک‌ها در ساختاری جدید شروع به کار کنند.   به گزارش پیوست، علی عبدالهی دراین مورد گفت: «برخی از بانک‌های فعال در کشور ظرفیت و توانایی تحول گسترده را ندارند و حتی با گذر سال‌ها نیز آنان در مسیر تحول درجا خواهند زد. باید از پایه شروع کنیم و مدل‌های کسب و کار جدید ایجاد کنیم؛ چرا که تحول دیجیتال یک پارادایم شیفت است.»     آیین‌نامه تاسیس و فعالیت بانک مجازی در اردیبهشت ماه سال ۹۰ از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و در آن زمان نیز مجوزی از سوی این بانک برای تشکیل بانک تمام مجازی آرین صادر شد؛ اما متاسفانه هر چند موافقتنامه اصولی این بانک صادر و مجوز پذیره‌نویسی عام از طریق فرابورس نیز برای این بانک صادر شد با این حال  این بانک پیش از اینکه تشکیل شود مجوزش از سوی شواری پول و اعتبار باطل شد.   از آن زمان تا کنون دیگر بانک مرکزی اقدامی برای صدور مجوز برای یک بانک کاملا مجازی نکرده و هر چند در شرایط فعلی کارگروه‌های داخلی بانک مرکزی آیین‌نامه تاسیس و فعالیت بانک مجازی را بازنگری کرده‌اند؛ اما به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی که برنامه‌ای برای صدور مجوز جدید ندارد، اجرایی کردن این آیین‌نامه از دستور کار خارج شده است.   به عقیده معاون وزیر اقتصاد باید دوباره صدور این مجوز فعال شود. عبدالهی گفت: «مجوز نئوبانک‌ها و بانکداری دیجیتالی باید صادر شود چرا که دنیا نیز در همین مسیر گام برداشته است.»   موضوع بانکداری دیجیتال و پیاده‌سازی آن در کشور هم‌زمان با تدوین سند بانکداری آینده و تحول دیجیتال از سوی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی در دستور کار شبکه بانکی کشور قرار گرفته است. با وجود اینکه تقریبا دو سال از ابلاغ این سند و فراهم شدن زمینه‌های لازم برای پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در کشور می‌گذرد؛ اما هنوز به نظر می‌رسد شبکه بانکی کشور آمادگی لازم برای اجرایی کردن بانکداری دیجیتال را در زیرمجموعه خود ندارند.   عبداللهی ادامه می‌دهد: «باید حواسمان باشد تا تحول دیجیتال در کشور به بی‌راهه نرود.» او با اشاره به اینکه همواره در کشور حوادث مشابه را تجربه کرده‌ایم گفت: « معمولا یا خیلی کند به سمت بکارگیری اکوسیستمی، یکپارچه و موثر رویکردهای های جدید پیش رفتیم یا در برخی موارد بحث را به نازلترین سطح تقلیل دادیم.» او با ابراز نگرانی از پیش رفتن توسعه بانکداری دیجیتال در کشو اعلام کرد: «من نگران هستم که بانکداری دیجیتالی را تنها به سطح راه اندازی چند سامانه‌ تقلیل دهیم.»

لزوم صدور قوانین جدید برای تحقق بانک‌داری دیجیتال
به اعتقاد علی عبدالهی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد، برای رسیدن به مفهوم واقعی بانکداری دیجیتال در کشور باید مجوزهای جدید بانکداری صادر شود تا بانک‌ها در ساختاری جدید شروع به کار کنند.
به گزارش پیوست، علی عبدالهی دراین مورد گفت: «برخی از بانک‌های فعال در کشور ظرفیت و توانایی تحول گسترده را ندارند و حتی با گذر سال‌ها نیز آنان در مسیر تحول درجا خواهند زد. باید از پایه شروع کنیم و مدل‌های کسب و کار جدید ایجاد کنیم؛ چرا که تحول دیجیتال یک پارادایم شیفت است.»
آیین‌نامه تاسیس و فعالیت بانک مجازی در اردیبهشت ماه سال ۹۰ از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و در آن زمان نیز مجوزی از سوی این بانک برای تشکیل بانک تمام مجازی آرین صادر شد؛ اما متاسفانه هر چند موافقتنامه اصولی این بانک صادر و مجوز پذیره‌نویسی عام از طریق فرابورس نیز برای این بانک صادر شد با این حال این بانک پیش از اینکه تشکیل شود مجوزش از سوی شواری پول و اعتبار باطل شد.
از آن زمان تا کنون دیگر بانک مرکزی اقدامی برای صدور مجوز برای یک بانک کاملا مجازی نکرده و هر چند در شرایط فعلی کارگروه‌های داخلی بانک مرکزی آیین‌نامه تاسیس و فعالیت بانک مجازی را بازنگری کرده‌اند؛ اما به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی که برنامه‌ای برای صدور مجوز جدید ندارد، اجرایی کردن این آیین‌نامه از دستور کار خارج شده است.
به عقیده معاون وزیر اقتصاد باید دوباره صدور این مجوز فعال شود. عبدالهی گفت: «مجوز نئوبانک‌ها و بانکداری دیجیتالی باید صادر شود چرا که دنیا نیز در همین مسیر گام برداشته است.»
موضوع بانکداری دیجیتال و پیاده‌سازی آن در کشور هم‌زمان با تدوین سند بانکداری آینده و تحول دیجیتال از سوی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی در دستور کار شبکه بانکی کشور قرار گرفته است. با وجود اینکه تقریبا دو سال از ابلاغ این سند و فراهم شدن زمینه‌های لازم برای پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در کشور می‌گذرد؛ اما هنوز به نظر می‌رسد شبکه بانکی کشور آمادگی لازم برای اجرایی کردن بانکداری دیجیتال را در زیرمجموعه خود ندارند.
عبداللهی ادامه می‌دهد: «باید حواسمان باشد تا تحول دیجیتال در کشور به بی‌راهه نرود.» او با اشاره به اینکه همواره در کشور حوادث مشابه را تجربه کرده‌ایم گفت: « معمولا یا خیلی کند به سمت بکارگیری اکوسیستمی، یکپارچه و موثر رویکردهای های جدید پیش رفتیم یا در برخی موارد بحث را به نازلترین سطح تقلیل دادیم.» او با ابراز نگرانی از پیش رفتن توسعه بانکداری دیجیتال در کشو اعلام کرد: «من نگران هستم که بانکداری دیجیتالی را تنها به سطح راه اندازی چند سامانه‌ تقلیل دهیم.»
ارسال نظر