مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی رفع شد | آیا مخابرات ایران مجددا به بخش دولتی بازخواهد گشت؟

رسانه کلیک – گره کور اینترنت ثابت کشور به دست آذری جهرمی باز خواهد شد. لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها، حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» پس از تصویب در دولت باید در مجلس نیز تصویب شود.

مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی رفع شد | آیا مخابرات ایران مجددا به بخش دولتی بازخواهد گشت؟

به گزارش کلیک، به نقل از پیوست؛ وزیر ارتباطات در توییتر خود خبر از بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها، حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران داد. این لایحه هنوز به تصویب مجلس نرسیده است. به گفته آذری جهرمی، اگر این لایحه مورد تصویب مجلس نیز قرار بگیرد، با این کار مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی رفع می‌شود.

وی در این زمینه اظهار امیدواری کرد و گفت:

این لایحه پس از تصویب در دولت باید در مجلس تصویب شود. دولت لایحه را با دو فوریت تقدیم مجلس می‌کند و قطعا با سیاست‌گذاری که شورای عالی فضای مجازی برای شبکه ملی اطلاعات دارد که همسو با توسعه شبکه ملی اطلاعات است امیدواریم مجلس هم با سرعت به این موضوع رسیدگی کند و لایحه را به تصویب و اجرا بگذارد.

اما سوال اینجاست که چرا امکاناتی که در پی خصوصی‌سازی مخابرات ایران به این شرکت واگذار شده بود حالا باید توسط دولت باز پس گرفته شود؟

جهرمی در پاسخ به این سوال گفت:

کانال‌های مخابراتی که در کوچه‌ها و خیابان‌ها است از ابتدا قابل‌واگذاری به مخابرات نبوده؛ ولی در این مدت تحت تصرف مخابرات ایران بوده است و علی‌رغم اساس‌نامه زیرساخت به دلیل اینکه بحث اختلافی وجود داشته این کانال‌ها تحویل شرکت زیرساخت نشده و مخابرات عملا با تصرف روی این کانال‌ها به بخش خصوصی اجازه نمی‌داده تا از آن‌ها استفاده و شبکه ثابت را گسترش دهد.

جهرمی ادامه داد:

حتی با وجود قوانین و مقررات کمیسیون سازمان تنظیم در این زمینه مخابرات آن‌ها را اجرا نمی‌کرد و صنعت اینترنت ثابت را با چالش اساسی مواجه کرده بود. نمونه این کار هم قوانین مربوط به VDSL است. با وجود مصوبه بیت استریم و با وجوداینکه در قم و تهران شرکت‌های بخش خصوصی سرمایه‌گذاری عظیمی کرده‌اند مخابرات ایران به تعهداتش عمل نمی‌کند و پروژه‌ها در این شهر‌ها بدون نتیجه باقی‌مانده است.

گره چند ساله اینترنت چگونه به دست وزیر جوان بازخواهد شد؟

وزیر جوان قول آزادسازی این کانال‌ها، انتقال آن‌ها به شرکت ارتباطات زیرساخت و امکان ارائه خدمات به شرکت‌های بخش خصوصی را داده و گفت:

گره چند ساله در راه توسعه اینترنت ثابت کشور تنها با درک اهمیت این موضوع از جانب مجلس باز می‌شود.

وزیر ارتباطات در ادامه به لزوم دولتی بودن زیرساخت‌های مخابرات ایران اشاره کرد و اذعان داشت که بعد از تصویب این لایحه توسط مجلس، زیرساخت‌ها به‌صورت عادلانه در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته و به‌این‌ترتیب، جهشی در توسعه ارتباطات خواهیم دید.

اصلاح خصوصی‌سازی مخابرات ایران

در پی ایجاد مشکلات ایجاد شده در توسعه اینترنت ثابت، مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد؛ اما از همان زمان نیز همواره موضوع جداسازی بخشی از زیرساختی که در زمان خصوصی‌سازی به شرکت مخابرات ایران واگذار شده بود بارها مطرح‌شد. این در حالی است که بسیاری تغییر در این زمینه را در واقع اصلاح خصوصی‌سازی مخابرات دانسته و انجام این تغییرات را تنها با تصویب مجلس ممکن می‌دانند. این عده همچنین بر این باورند که دولت باید متضمن پرداخت هزینه‌های ایجادشده برای مخابرات ایران باشد.

جهرمی تاکید می‌کند که تا زمان باقی‌مانده از کار دولت دوازدهم تمام پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد تا این مصوبه دولت در مجلس هرچه سریع‌تر تصویب و به اجرا گذاشته شود.

ارسال نظر