مهلت یک هفته‌ای ۵ کسب و کار آنلاین برای حذف کالاهای قاچاق

رسانه کلیک - ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ۵ کسب و کار آنلاین برای مقابله با فیلتر شدنشان یک هفته فرصت داد تا کالاهای قاچاق خود را از روی سایت حذف و قابلیت شناسایی آن‌ها روی پلتفرم‌های خود فراهم کنند.

مهلت یک هفته‌ای ۵ کسب و کار آنلاین برای حذف کالاهای قاچاق

در جلسه امروز مورخ دوم مهرماه که در ستاد مرکزی ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز برگزار شد به ۵ کسب و کار فعال در تجارت الکترونیک از جمله دیوار، شیپور، ایسام، ایمالز و ترب مهلتی یک هفته‌ای برای حذف کالاهای قاچاق از روی پلتفرم‌ها و همچنین امکان تعریف شناسه کالا روی بسترهایشان داده شد.

در این جلسه که با حضور مدیران و نمایندگان حقوقی تمامی این کسب وکارها، نماینده‌ دادستانی، نماینده‌ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نماینده اتحادیه سراسری کسب و کارهای مجازی و وزارت اطلاعات برگزار شد بار دیگر مهلتی یک هفته‌ای به این کسب و کار های آنلاین داده شد تا خود را به صورت کامل با دستورالعمل دریافت شناسه برای کالای لوازم خانگی موجود در بازار و انبارها منطبق کنند.

براساس ماده ۱۳ قانون مبارز با قاچاق کالا و ارز واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مشمول قانون قاچاق کالا و ارز باید روی کالاهای خود شناسه کالا درج کنند. درج شناسه کالا روی لوازم خانگی از بهمن سال گذشته (۱۳۹۸) مورد تاکید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت و کلیه کسب‌وکار های آنلاین و آفلاین موظف شدند تا شناسه کالا روی محصولات اصلی لوازم خانگی درج کنند.

طبق دستورالعمل دریافت شناسه برای کالای موجود در بازار و انبار علاوه بر واردکنندگان و تولید‌کنندگان بازار لوازم خانگی، عرضه کنندگانی که از فضای مجازی مانند وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایلی و سایر ابزارها برای عرضه کالای خود استفاده می‌کنند هم باید کد شناسه کالا را در کنار سایر مشخصات کالا در این بسترها منتشر کنند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از فروردین ماه امسال با تشکیل قرارگاهی با عنوان «قرارگاه رصد و پایش کالای قاچاق در فضای مجازی» به صورت مرتب اجرایی شدن این دستورالعمل را پیگیری کرده، حال این قرارگاه در جلسه امروز در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است که از میان ۷ بستر اصلی عرضه کالا در فضای مجازی دیجی‌کالا و زنبیل دو فروشگاهی هستند که به صورت کامل این دستورالعمل را اجرایی و امکان فنی شناسایی شناسه کالا را در سایت‌ و اپلیکیشن خود فراهم کرده‌اند.

فرشاد وکیل زاده، نماینده اتحادیه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا در رابطه با این جلسه گفت: «در این جلسه به کسب و کارها تا سه‌شنبه هفته آینده (۸ مهرماه) فرصت داده شد تا زیرساخت فنی لازم برای تعریف شناسه کالا و همچنین شناسایی کالای قاچاق را در زیرمجموعه خود فراهم کنند.»

او ادامه داد: «کسب و کارها موظف شده‌اند در این دوره زمانی یا باید زیرساخت فنی لازم برای شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق را در زیرمجموعه خود فراهم کنند یا اقدام به حذف کتگوری لوازم خانگی در بستر پلتفرم خود کنند، در غیر اینصورت دادستانی اعلام کرده که نامه فیلترینگ آنها صادر خواهد شد.»

طبق مصوبه ۱۱۹ جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هر گونه عرضه، تبلیغ، ترویج، خرید یا فروش کالا و ارز برابر موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جزو مصادیق محتوای مجرمانه است و با آن برخورد می‌شود. پیش از این به کسب و کارهای آنلاین تا ۱۰ مرداد فرصت داده شده بود تا امکان شناسایی کالای قاچاق از غیر قاچاق را در زیرمجموعه خود فراهم کنند. همچنین امکان درج شناسه کالا را نیز روی سایت‌ها و پلتفرم‌های خود تعریف کنند، اما به نظر می‌رسد تا کنون فقط دیجی‌کالا و زنبیل به بصورت کامل اقدام به پیاده‌سازی این دستورالعمل کرده‌اند.

پیش از این نیما اشرف‌زاده، مدیراجرایی شیپور دو گفتگویی اعلام کرده بود که این پلتفرم سازوکار ثبت آگهی لوازم خانگی با شناسه کالا معتبر را راه‌اندازی کرده‌اند؛ اما گویا اقدامات انجام شده از سوی این کسب و کارها همچنان از نظر دادستانی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقبول نیست.

ارسال نظر