مواد اولیه کارت ملی هوشمند هنوز وارداتی است | 11 میلیون ایرانی بدون کارت ملی

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه مواد اولیه کارت ملی هوشمند هنوز واداتی است گفت اگر این مواد از سمت چاپخانه‌ها تأمین شود ظرف 5 تا 6 ماه کارت‌ها را تحویل می‌دهیم.

مواد اولیه کارت ملی هوشمند هنوز وارداتی است | 11 میلیون ایرانی بدون کارت ملی

سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص وضعیت کارت‌های ملی گفت: «کارت‌های افرادی که از سال ۹۷ یا ۹۸ ثبت‌نام کرده‌اند تا الان به دستشان نرسیده است. ما تا قبل از پایان سال ۹۶ و آغاز سال ۹۷ بدنه کارت را وارد می‌کردیم و زمان صدور را تا ۱۵ روز کاهش دادیم؛ یعنی 2.5 میلیون کارت صادر کردیم. اما به دلیل مشکلاتی مثل تحریم و تأمین اعتبار ارزی برای انتقال وجه به خارج از کشور که همه بدنه کشور را درگیر خود کرده است، دوستان به تولید داخل روی آوردند.»

او افزود: «مواد اولیه کارت ملی هوشمند که پلی‌کربنات است، همچنان وارداتی است و در داخل کشور نداریم و تراشه هم در کشور تولید نمی‌شود. دوستان ما در چاپخانه دولتی ناگزیرند مواد اولیه را وارد کنند و در داخل کشور تولید بدنه کنند. تلاش زیادی هم کرده‌اند که معادل خارجی تولید کنند. بنا بود ماهیانه حداقل یک میلیون کارت را به ما تحویل بدهند. ما ظرفیت تولید 2.5 میلیون کارت داریم.»

سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه این سازمان متولی جمع‌آوری اطلاعات و صدور کارت است، خاطرنشان کرد: «بر اساس قانون، تحویل بدنه کارت بر عهده چاپخانه دولتی است و شاید خودشان مشکلاتی داشته باشند. بیش از ۶۲ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند و حدود ۵۱ میلیون و ۷۵۰ هزار کارت صادر کردیم. حد فاصل بین صدور کارت که تحویل شده و درخواستی که دادند، اگر از سمت چاپخانه تأمین شود، ما ظرف 5 تا 6 ماه کارت‌ها را تحویل می‌دهیم.»

ابوترابی عنوان کرد: «در خصوص تأمین مواد اولیه کارت باید مشکلات حل شود. من شنیده‌ها را عرض می‌کنم که هم مشکلات تأمین مواد اولیه و هم اعتبار ارزی دارند. ما توجیه و دلیلی نداریم. دکتر وحیدی از زمان مسئولیتشان هر هفته درگیر هستند تا بتوانند این مشکل را حل کنند، چون می‌گویند این حق‌الناس است.»

بیشتر بخوانید: صدور بیش از 4 میلیون قطعه کارت هوشمند ملی تولید داخل

وی در توضیح حضور شرکت دانش‌بنیان برای حل این مشکل گفت: «شرکت‌های مختلفی طرح موضوع کردند، اما چاپخانه نتوانست تأیید کنند. بر اساس قانون، متولی صدور اوراق بهادار مشخص شده است. گاهی به تراشه تلفن همراه اشاره می‌کنند ولی این‌ها متفاوت است. کشورهایی مثل چین و کره و یکی دو کشور دیگر تولید می‌کنند.»

ابوترابی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در پایان تأکید کرد: «ما کارت را با تراشه کامل وارد می‌کردیم، اما با مشکلی که پیش آمد متأسفانه نتوانستیم کارت‌ها را برسانیم. کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند در برخورداری از خدمات دولتی مشکلی ندارند.»

ارسال نظر