همکاری فناورانه ایران و افغانستان افزایش می‌یابد

رسانه کلیک - دکتر علی وحدت در دیدار با سفیر ایران در کشور افغانستان از تمایل صندوق به افزایش همکاری فناورانه ایران و افغانستان در حوزه نوآوری خبر داد.

همکاری فناورانه ایران و افغانستان افزایش می‌یابد

به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در دیدار با سفیر ایران در کشور افغانستان، تمایل صندوق به افزایش همکاری فناورانه ایران و افغانستان در حوزه نوآوری را مطرح کرد و گفت: در مهرماه سال جاری ۳۲ شرکت دانش‌بنیان با حمایت ۸۰ درصدی صندوق نوآوری و شکوفایی در نمایشگاه صنعت برق، زیرساخت و مخابرات ایران در افغانستان شرکت کردند و به ارائه دستاوردهای دانش‌بنیان خود پرداختند.

وی افزود: در این نمایشگاه ۱۶ شرکت دانش‌بنیان موفق به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، اعطای نمایندگی و آغاز همکاری مشترک شدند. پیرو حضور فعال شرکت‌های دانش‌‎بنیان در بازار افغانستان، پیگیری دستاوردها و حمایت‌های بیشتر از این شرکت‌ها الزامی است.

وحدت همچنین ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان در شهر کابل با همکاری بخش خصوصی، حضور نمایندگان صندوق و شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بازرگانی افغانستان در بهمن‌ماه ۱۳۹۹، برگزاری وبینار معرفی بازار و فرصت‌های همکاری در افغانستان به شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور شخص سفیر و رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، پذیرش هیأت تجاری عالی‌رتبه از افغانستان در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و سلامت و همکاری با وزارت تحصیلات عالی (علوم) و وزارت صنعت و تجارت افغانستان و انتقال تجربه در حوزه ایجاد زیرساخت‌های نوآوری در این کشور را از برنامه‌های مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی و سفارت ایران در افغانستان در آینده عنوان کرد.

در ادامه دکتر امینیان، سفیر ایران در افغانستان نیز در این جلسه به معرفی فرهنگ مردم افغانستان و ارتباط دیرینه دینی، فرهنگی و سیاسی مردم این کشور با ایران پرداخت.

وی جمعیت جوان، پشتکار و اقتصاد پویای افغانستان را پیشران توسعه این کشور در سال‌های اخیر عنوان کرد و ادامه داد: در زمینه همکاری‌های حوزه نوآوری پتانسیل فراوانی وجود دارد و دولت و وزارت علوم افغانستان به دنبال ارتباط و الگوپذیری از ایران هستند.

وی ضمن تحسین دستاوردهای کشور در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز تمایل کرد که علاوه بر صادرات مستقیم این محصولات، برنامه‌ریزی لازم برای تولید مشترک در افغانستان و نیز صادرات از طریق بندر چابهار به سایر کشورها انجام شود.

ارسال نظر