روایت وزیر ارتباطات از همکاری امنیت سایبری با ترکیه تا مسدودسازی فیلتر شکن ها!

رسانه کلیک - آذری جهرمی، وزیر ارتباطات پس از مراسم افتتاح الکامپ 98 در جمع خبرنگاران حاضر شد و سوالات زیادی را پاسخ داد. در ادامه گزارشی از این جلسه پرسش و پاسخ را می خوانید.

روایت وزیر ارتباطات از همکاری امنیت سایبری با ترکیه تا مسدودسازی فیلتر شکن ها!

وزیر ارتباطات در پاسخ به خبرنگار کلیک در رابطه با همکاری های ایران با ترکیه در حوزه ترانزیت اطلاعات و امنیت سایبری و پیشرفت ها و دستاوردهایی که در این زمینه داشته اند، گفت: «بین دو کشور تفاهم نامه امنیت سایبری تبادل شده است؛ مرکز CERT ماهور ایران با مرکز CERT ترکیه همکاری های لازم را دارند. در زمینه انتقال اطلاعات بین المللی نیز، ارتباط مستقیم برقرار شده است. در زمینه ترانزیت دیتای جنوب به شمال همکاری زیادی با ترکیه داریم و این ارتباط هر روز در حال افزایش است. در نهایت تفاهمات لازم اجرایی شده است.»

وزیر جوان در خصوص مصوبه آزادسازی تعرفه‌های ارتباطی نیز گفت: «ما در این خصوص آماده هستیم، اما من به خود شرکت‌ها هم گفتم اگر خودشان نامه ‌ای امضا کنند و بگویند با آزادسازی موافقند؛ من در اولین جلسه کمیسیون آزادسازی تعرفه را در دستور کار قرار می‌دهم. اگر ما آزادسازی را در دستور کار قرار دهیم، برخی شرکت‌ها که بازار ندارند، دامپینگی را انجام می‌دهند که همین اقتصاد فعلی که به آن حالا وابسته هستند دچار ورشکستگی می‌شود، بنابراین به خاطر اینکه شرایط بازار و بازیگران بازار هم‌وزن نیستند؛ اصل آزادسازی خیلی مطلوب نیست. در حوزه تلفن ثابت بر عکس تلفن‌همراه، بازار به بلوغ نرسیده و آزادسازی، شرکت‌های اینترنتی را با مشکل مواجه می‌کند.»

او در پاسخ سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا اختلال‌ های چند روزه به دلیل مسدودسازی احتمالی فیلترشکن‌ها مربوط می‌شود، ادامه داد: «بعید می‌دانم دستوری در این خصوص اتخاذ شده باشد، اما فکر می‌کنم که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه روزانه آی‌پی‌های ابزارهای دور زدن فیلترینگ را شناسایی و به شرکت‌ها برای بستن اعلام می‌کند.»

آذری جهرمی درباره ارائه اینترنت وی دی اس ال و توئیتی که شب گذشته در این خصوص منتشر کرد، گفت: «سیاست ما حرکت به سمت شبکه اینترنت ثابت بدون مس است، این استراتژی ما بوده و خواستیم شرکت‌ها نیز آن را پیگیری کنند. به دلیل نوسانات ارزی و مشکلاتی که در حوزه سرمایه گذاری وجود داشت، توسعه شبکه ثابت خیلی رویکرد موفقی نداشت و ما نتوانستیم به اهدافی که تعریف کرده بودیم، دست پیدا کنیم.»

وزیر ارتباطات در خصوص اینکه چرا رگولاتوری گزارش اختلال‌های اخیر و وضعیت کیفیت شبکه را به صورت رسمی منتشر نمی‌کند و چرا تاکنون زیرساخت بر اساس دستور وی، جریمه‌های خود را به شرکت‌های اینترنتی پرداخت نکرده است، گفت: «مهلت رگولاتوری برای انتشار گزارش و پیگیری از زیرساخت برای پرداخت جریمه رو به پایان است و تا همین هفته رگولاتوری باید گزارش‌های لازم در این زمینه را منتشر کند. زیرساخت هم باید مانند شرکت‌های اینترنتی جریمه‌های خود را پرداخت کند.»

جهرمی با اشاره به مصاحبه ای که رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه داشته، تاکید کرد: «ایشان در مصاحبه‌ای گفته بودند که جریمه کیفیت بد باید به مشترک نهایی هم برسد! معنی حرف ایشان این بود که اگر شرکت‌ها پنالتی بزنند من هم پنالتی می‌زنم! اما من با ایشان تماس گرفتم و گفتم که شما هم باید جریمه را پرداخت کنید، انداختن مسئولیت در این زمینه بر دوش افراد دیگر فایده ندارد و این اتفاق باید رخ دهد، همان طور که در زمینه کم‌فروشی اینترنت ابلاغ نهایی ما این بود که باید ۵ درصد به سرویس کاربران اضافه شود.»

ارسال نظر