وزیر ارتباطات: قول می دهم رتبه اینترنت ایران 30 پله رشد کند

عیسی زارع پور شب گذشته در برنامه گفتگوی تلویزیونی صف اول سرانجام اعتراف کرد وضعیت اینترنت در ایران مناسب نیست و در عین حال قول جهش 30 پله ای کیفیت و سرعت اینترنت ایران در رتبه بندی جهانی را داد.

وزیر ارتباطات: قول می دهم رتبه اینترنت ایران 30 پله رشد کند

طی هفته‌های گذشته شاهد بودیم وضعیت اینترنت ایران حتی بدتر از گذشته شده و اختلال و کندی شدیدی را در بستر اینترنت بین الملل شاهد هستیم. ما پیش از این در مقاله جداگانه به منشأ و علت این اتفاق پرداخته بودیم. زارع پور در برنامه تلوزیونی صف اول یک بار دیگر ضمن تکرار حرف‌های همیشگی خود، تأکید داشت تیم آن‌ها بصورت همزمان دو بال شبکه ملی اطلاعات را که مربوط به توسعه فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی می‌شود را توسعه می‌دهند.

ادعای وزیر ارتباطات درباره ارتقا 30 پله‌ای رتبه اینترنت ایران

زارع پور کاهش و افت سرعت اینترنت را تابع عوامل متعددی دانست و گفت: «برخی از این عوامل در گذشته مورد غفلت واقع شده است. برای مثال هم اکنون اکثر ترافیک مصرفی کشور روی ارتباطات ثابت است چرا که در گذشته تمرکز اصلی روی توسعه ارتباطات همراه بوده است.»

وی در ادامه افزود:

از آنجایی که ارتباطات بی سیم دارای محدودیت‌های خاصی به دلیل فضای فرکانسی است، زمانی که ترافیک از یک حدی بیشتر شود کیفیت روی این شبکه افت پیدا می‌کند. از این رو ما تمرکزمان را به سمت توسعه شبکه فیبرنوری به عنوان نسخه شفابخش حل سرعت اینترنت برده ایم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تا پایان دولت سیزدهم 20 میلیون پورت فیبر نوری فراهم می‌شود، افزود: «در حالی که در بسیاری از کشورها توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارها حدود ۸ سال طول می‌کشد اما قرار است در دولت سیزدهم تا پایان دولت ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها فراهم کنیم و برای این پروژه حمایت‌های مالی و قانونی پیش‌بینی کرده‌ایم.»

رشد ۳۰ پله‌ای سرعت اینترنت ثابت تا پایان دولت

زارع پور با اشاره به آخرین رتبه بندی پایگاه اسپید تست در خصوص رتبه ایران در سرعت اینترنت گفت: «در حالی که در شهریور ۱۴۰۰ میانگین سرعت اینترنت موبایل ۲۱ مگابیت بود هم اکنون این سرعت به بیش از ۲۶ مگابیت افزایش پیدا کرده و رتبه ایران به ۷۱ در میان کشورهای جهان رسیده است. در همین حال در حوزه اینترنت ثابت میانگین سرعت در شهریور ماه ۱۴۰۰ حدود ۹ مگابیت بود که هم اکنون به ۱۰.۴ مگابیت رسیده است و ایران رتبه ۱۴۲ را در جهان دارد. این در حالی است که میانگین سرعت موبایل در دنیا ۳۰ مگابیت و در سرعت اینترنت ثابت ۲۹ مگابیت است.»

وی تاکید کرد:

در پایان دولت سیزدهم قول می‌دهیم که در اینترنت موبایل حداقل ۲۰ پله و در اینترنت ثابت ۳۰ پله رتبه ایران را ارتقا دهیم. امیدواریم در صورتی که پروژه اینترنت فیبر نوری اجرایی شود ایران در حوزه اینترنت ثابت جزو ۵۰ کشور اول باشد. در همین حال با راه اندازی ۵G نیز تا سه سال آینده سرعت اینترنت موبایل هم افزایش می‌یابد.

وزیر ارتباطات در مورد تست سرعت اینترنت یک پتابیتی توسط کشور ژاپن توضیح داد و گفت: «آنچه که این کشور تست کرده مربوط به تست آزمایشگاهی بوده و کما اینکه پیش از این نیز سرعت‌های دیگر اینترنت نیز توسط این کشور و برخی کشورها تست شده بود. اما آنچه که هم اکنون مردم این کشور به آن دسترسی دارند سرعت ۲۰۰ مگابیتی در اینترنت موبایل است که تقریباً ۷ برابر سرعت در کشور ما است. ما نیز در روز جهانی ارتباطات سرعت ۱۰۰۰ مگ را در شبکه فیبر نوری تست کردیم.»

ارتقا رتبه ایران در دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات در خصوص روند تکمیل پروژه دولت الکترونیک و ارائه خدمات عمومی دولتی بدون مراجعه حضوری مردم توضیح داد و گفت:

هم اکنون حدود ۴۰ درصد از خدمات دولت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود اما کیفیت آن طوری نیست که دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم نباشد و از این رو میزان رضایتمندی مردم از ارائه خدمات الکترونیک پایین است. مطابق با ارزیابی‌های جهانی که مربوط به سال ۲۰۲۰ می‌شود رتبه ایران در شاخص EGDI در میان ۱۹۳ کشور ۸۲ است و ما طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان دولت سیزدهم این رتبه را ۳۰ پله ارتقا خواهیم داد.

وزیر ارتباطات همچنین تأکید کرد: «این شاخص مربوط به توسعه دولت الکترونیک از جمله سرویس و خدمات، زیرساخت‌های ارتباطی و نیروی انسانی می‌شود. همچنین در شاخص میزان مشارکت مردم از طریق ابزارهای دیجیتال نیز مطابق این رده‌بندی رتبه ایران ۱۱۸ از میان ۱۹۳ کشور است.»

وی افزود: «تنها راه چابک سازی دولت، حذف امضاهای طلایی و مبارزه با فساد را توسعه دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: تا پیش از این اولویت مدیران دستگاه‌های اجرایی الکترونیکی کردن خدمات نبود و از سوی دیگر عدم تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر و عدم تبادل اطلاعات از دیگر دلایل کندی توسعه دولت الکترونیک در کشور بود. اما مطابق با تاکید رئیس جمهور، اطلاعات دستگاه‌ها بیت المال است و دستگاه‌ها مالک اطلاعات نیستند و باید برای تسهیل کار مردم، اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار دهند.»

در ادامه نیز زارع پور تصریح کرد هم‌اکنون روند توسعه دولت الکترونیک با سرعت بیشتری پیش می‌رود و تصمیمات خوبی در شورای اجرایی فناوری اطلاعات در این زمینه گرفته شده است.

زیرساخت‌های لازم برای تحقق دولت الکترونیک فراهم است

وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات همچنین با تاکید بر اینکه ساز و کار و زیرساخت‌های لازم برای تحقق دولت الکترونیک فراهم است اضافه کرد:

برای ضمانت اجرایی مصوبات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک هم اکنون تصویب طرح داده و اطلاعات ملی در دستور کار مجلس قرار دارد که هدف آن جرم انگاری در صورت سرپیچی از مصوبات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک است. برای تحقق مدیریت تحول در دستگاه‌های اجرایی نیز شورای اجرایی فناوری اطلاعات مصوب کرد تا ذیل ریاست هر دستگاه، مرکز فناوری اطلاعات و امنیت تشکیل شود تا سازوکار لازم در حوزه امنیت و فناوری اطلاعات به شکل یکنواخت در تمامی دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ سرویس توسط دستگاه‌ها هم اکنون در حال مبادله است گفت: «سال گذشته بیش از ۳ میلیارد تبادل سرویس میان دستگاه‌های اجرایی در مرکز ملی تبادل اطلاعات صورت گرفته است. پیرو بند واو تبصره ۷ بودجه سال ۱۴۰۱ نیز در راستای حرکت به سمت دولت هوشمند و اصلاح نظام اداری کشور، مقرر شد پنجره واحد خدمات توسط هر دستگاه تا شهریور ماه راه اندازی شود و با کاربران با یکبار ورود به تمام خدمات دستگاه‌ها دسترسی داشته باشند. بر این اساس مقرر شد یک سوم خدمات پرکاربرد دستگاه‌ها تا شهریورماه از این طریق ارائه شود.»

راه‌اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند در آینده نزدیک

وی در ادامه از راه‌اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند تا پایان سال خبر داد و گفت: «همچنین مقرر شد تا دی‌ماه امسال نیز پنجره ملی خدمات دولت هوشمند توسط وزارت ارتباطات راه اندازی شود که نسخه آزمایشی آن در هفته جهانی ارتباطات رونمایی شد و هم اکنون نزدیک به ۲۰ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند. با این وجود دیگر نیاز به چندین بار احراز هویت نیست و کاربر با یک بار احراز هویت می‌تواند به پنجره ملی خدمات دولت دسترسی داشته باشد.»

زارع پور خاطر نشان کرد:

طبق دستور رئیس جمهور نیز مقرر شد معاون اول رئیس جمهور هر دو هفته یک بار جلسه شورای اجرایی را تشکیل و مصوبات این شورا را از دستگاه‌های اجرایی مطالبه کند. در حوزه تأمین امنیت اطلاعات در دولت الکترونیک نیز راهکارهایی پیش بینی شده تا امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی تضمین شود؛ ایجاد مرکز توسعه فناوری اطلاعات و امنیت ذیل دستگاه‌ها با این هدف صورت گرفته است.

وی در پایان سخنان خود یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت را مبارزه با فساد عنوان کرد که با تحقق دولت هوشمند میسر می‌شود و تاکید کرد: «در این زمینه ۵ درصد دستگاه‌ها هم اکنون پای کار آمدند و این مسیر با مطالبه گری و همکاری دستگاه‌ها به سرعت محقق خواهد شد.»

ارسال نظر